آینده جشنواره جهانی فیلم فجر در ابهام

با تصمیم رئیس سازمان سینمایی جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر از سال آینده (۱۴۰۱) به‌صورت یکپارچه و واحد برگزار می‌شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، سی‌وسومین دوره از جشنواره فیلم فجر بود که مسئولان جشنواره به این نتیجه  رسیدند  که چنانچه جشنواره جهانی فیلم فجر فعالیت خود را به‌صورت مستقل از بخش ملی آغاز کند، موفقیت بیشتری را تجربه خواهد کرد. در همین راستا در سال ۱۳۹۳ بخش بین‌المللی فیلم فجر از بخش داخلی آن جدا شد به امید انکه  بتواند سری در میان سرهای جشنواره‌های معتبر جهانی درآورد و توجه بیشتری را به‌ خود معطوف کند. اما این روند از همان ابتدا مورد نقد بسیاری از سینماگران و منتقدان قرار گرفت چرا که هیچ جشنواره بین‌الملی معتبری در دنیا نیست که ویترینش از آثار کارگردانان معتبر خارجی این‌چنین تهی باشد.

یکی از تندترین این اظهارات متعلق به مجید مجیدی‌ست که گفته بود: «آن سال‌هایی که این جدایی صورت نگرفته بود، روسای جشنواره‌های مطرح خارجی موقع برگزاری جشنواره به ایران می‌آمدند و در کنار مخاطبان ایرانی، فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند و برای جشنواره‌های خود گزینش می‌کردند. فیلم «بچه‌های آسمان» در جشنواره فجر بود که توسط نماینده جشنواره مونترال انتخاب شد و کم‌کم به سمت دیگر جشنواره‌ها رفت و بزرگ شد. آن زمان مدیر جشنواره ونیز خودش هر سال مهمان فجر بود و بادقت فیلم‌ها را می‌دید و فیلم انتخاب می‌کرد. این چهره‌های درجه سه و چهاری که از توی کافه‌های اروپا پیدا می‌کنند و به بین‌الملل جداشده از فجر می‌آورند خیلی توفیر دارند با آن آدم‌های درجه یکی که قبل از جدایی بین‌الملل، به جشنواره فجر می‌آمدند و فیلم‌های ایرانی را می‌دیدند.»

سال گذشته  نیز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دبیری محمدمهدی عسگرپور به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد  و به امسال و از اردیبهشت‌ماه به خردادماه موکول شد. سی و هشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به شکل سنتی آیین افتتاحیه نداشت اما محمدمهدی عسگرپور دبیر این دوره از جشنواره در آیین آغاز به کاراین رویداد از اعلام ثبت رسمی جشنواره جهانی فیلم فجر در فهرست جشنواره‌های جهانی (فیاپف)    خبر داد و گفت: چند سالی است که جشنواره تلاش می‌کند در فدراسیون جهانی انجمن‌های تهیه‌کنندگان فیلم (فیاپف) ثبت شود. این تلاش‌ها بعد از این چند سال به نتیجه رسید و امروز باعث افتخارم است که بگویم  جشنواره جهانی فیلم فجر روز گذشته در فیاپف به ثبت رسید. این جشنواره در کنار جشنواره‌های معتبر جهانی به ثبت رسیده است که این موضوع مزیت‌های زیادی دارد و البته مسایل خاص خود را هم دارد.

با این حال و با توجه به اینکه هنوز یک سال هم از ثبت جشنواره جهانی فیلم فجر به عنوان یکی از جشنواره‌های الف دنیا در کنفدراسیون بین‌المللی تهیه‌کنندگان فیلم -فیاپف- نمی‌گذرد، روز گذشته اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی و سمعی بصری اعلام کرد که جشنواره‌های ملی و جهانی فیلم فجر پس از پنج دوره برگزاری مجزا از سال آینده (۱۴۰۱) به صورت یکپارچه و واحد برگزار می‌شوند. محمد خزاعی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی با اعلام این خبر افزود: برگزاری همزمان این رویداد مهم و راهبردی سینمای ایران در سالگرد جشن‌های فجر انقلاب اسلامی با هم افزایی ظرفیت‌ها، قطعاً، فرصت‌های کاربردی مضاعفی را برای بهره مندی جامعه سینمایی، اقشار مختلف مردم، سینماگران و مهمانان خارجی فراهم می‌آورد. وی ادامه داد: همه ساله در سالروز انقلاب و در پوشش جشن‌های متنوع آن شاهد حضور میهمانان، شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و حضور چشمگیر رسانه‌های خارجی در کشور هستیم. بدیهی است با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر می‌تواند از این مزیت‌ها و فرصت‌ها بهره برداری کند. خزاعی بیان کرد: سینمای نوین ایران یعنی سینمای پس از انقلاب با تمامی فراز و فرودهایش مهم‌ترین نقش را در پیشبرد دیپلماسی عمومی جمهوری اسلامی ایفا کرده و حضور مهمانان خارجی و ملاحظه بی‌واسطه آنها از اقبال مردم نسبت به جشنواره فجر و سینما، تصویر بی‌بدیلی علیه تبلیغات استکبار رسانه‌ای علیه کشور است و قطعاً، این مزیت مهم باید مورد توجه قرارگرفته و با برطرف کردن کاستی‌های قبلی تقویت شود و ادغام بخش ملی و بین‌الملل جشنواره از این حیث نیز، قابل اعتناست.

این در حالی ست که خرداد ماه امسال محمدمهدی عسگرپور آخرین دبیر این رویداد در گفتگویی با ایسنا اعلام کرده بود که تاریخ برگزاری این جشنواره با توجه به ثبت در یک فدراسیون جهانی نمی‌تواند متغیر باشد و فصل بهار و به طور مشخص ماه خرداد به دلایل متعدد زمان مناسبی برای این رویداد سینمایی است. حالا مشخص نیست که پس از این اقدام جایگاه  جشنواره جهانی فجر، به عنوان یکی از پانزده جشنواره معتبر بین المللی در فیاپف حفظ خواهد شد یا به کل این جایگاه سلب می‌شود؟

کد خبر: 32671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =