بیماری‌های عفونی در کمین کارگران بیمارستانی

مدیر بیمارستان تأمین‌اجتماعی سبلان اردبیل، بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی را در کشور پیشرو در امر رعایت موازین مرتبط با بهداشت محیط عنوان کرد و با بیان اینکه این مرکز درمانی در پنج پیک کرونا، عملکرد مناسبی در زمینه رعایت موازین بهداشت محیط داشته است، تصریح کرد: بنابر اعلام محیط‌زیست، بیمارستان ما از نظر امحا و بی‌خطرسازی پسماندهای بیمارستانی رتبه درجه یک را کسب کرده است.

منصور آقاغفاری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با اشاره به موازین بهداشت محیط شامل جمع‌آوری پسماند زباله، تأمین آب بهداشتی، دفع حشرات و جوندگان و... افزود: در این زمینه چنانچه سایر مراکز خواهان آموزش یا ارائه الگوی مناسب برای رعایت بهداشت محیط باشند، به بیمارستان ما مراجعه می‌کنند.

وی اظهار کرد: برای بازبینی عملکرد واحد امحا، نمایندگان شهرداری، محیط‌زیست، معاونت بهداشت دانشگاه و معاونت درمان دانشگاه، به صورت تصادفی سرکشی کرده و ماهیانه تست بی‌خطرسازی را انجام می‌دادند که پاسخ آن پس از ۲۴ تا ۴۸ ساعت به بیمارستان اعلام می‌شد، اما در شرایط کرونا این بازه زمانی به ۱۰ روز کاهش یافته و سال گذشته به جز یک مورد، ‌ پاسخ همه تست‌ها منفی بودکه نشان‌دهنده عملکرد مناسب این واحد امحا است.

این کارشناس ارشد بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست با بیان اینکه بیمارستان به عنوان مرکزی که دارای فعالیت‌ گسترده‌ای است، گفت: دامنه وسیعی از پسماندها در این مراکز تولید می‌شود؛ از پسماندهای ساده مانند کارتن سرم، پسماندهای کاغذی و شبه‌خانگی گرفته تا پسماندهای عفونی، شیمیایی، دارویی و نوک تیز که عوامل زنده‌ بیماری‌زا، به شمار می‌رود. برای پیشگیری از آلودگی محیط‌زیست که در وضعیت مناسبی قرار ندارد و روزی نیست که در این زمینه اخبار نگران‌کننده‌ای نشنویم، بی‌خطرسازی تولیدات بیمارستان، اقدامی ‌بسیار ضروری است.

تفکیک پسماندهای بیمارستانی

آقاغفاری تصریح کرد: بهترین راهکار و روش برای ممانعت از آلودگی محیط‌زیست، در قدم نخست، جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به طبیعت است که این مسأله بحثی را با عنوان بحث «تفکیک پسماند» در فعالیت‌های بیمارستانی ایجاد کرده است. چنانچه در منبع تولید، پسماندها به صورت مناسب جداسازی شده و از مخلوط شدن پسماندهای خانگی با پسماندهای عفونی و شیمیایی خودداری شود، به طور مؤثر جلوی آلودگی محیط‌زیست نیز گرفته می‌شود.

وی با اشاره به روند تفکیک‌سازی زباله‌های بیمارستانی ادامه داد: پسماند معمولی نیاز به بی‌خطرسازی ندارد و در بیمارستان پسماند قسمت‌های اداری، انبارها و... در کیسه‌های جداگانه و مشکی و در سطل آبی جمع‌آوری شده و توسط مأموران شهرداری جمع‌آوری می‌شود. پسماندهای عفونی در کیسه‌ها و سطل‌های زرد و پسماندهای شیمیایی در کیسه زباله قهوه‌ای یا سفید و در سطل‌هایی به همین رنگ جمع‌آوری می‌شود.

مدیر بیمارستان تأمین‌اجتماعی سبلان اردبیل، گفت: بر اساس دستورالعمل‌ها، پسماندهای عفونی و تیز و برنده باید بی‌خطرسازی شوند و برای این منظور معمولاً در بیمارستان‌ها از دستگاه اتوکلاو استفاده می‌شود. به این ترتیب، پسماندهای عفونی در کیسه‌های مخصوص اتوکلاو جمع‌آوری شده و در داخل دستگاه در دما و فشار خاصی استریل می‌شود. با انجام عمل استریل، پسماندهای عفونی بی‌خطر شده و تحویل شهرداری می‌شود.

آقاغفاری اظهار کرد: همچنین پسماندهای شیمیایی و دارویی نیز برای بی‌خطرسازی و امحا، دارای دستورالعمل خاصی است؛ در بیمارستان ما این پسماندها در ظروف خاصی جمع‌آوری شده و با رعایت یکسری الزامات مانند درج نوع پسماند و مقدار آن بر اساس قرادادی که با شرکت‌های مرتبط با محیط‌زیست برای امحاء آن منعقد شده، در اختیار این مراکز قرار داده می‌شود؛ زیرا این پسماندها به دلیل داشتن تنوع زیاد نیاز به انجام اقدامات تخصصی دارد.

کد خبر: 33222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =