دریای متلاطم پسابرگزیت

تنش میان بریتانیا و فرانسه بر سر مناطق ماهیگری باعث شده تا بار دیگر لندن با واقعیات پسابرگزیتی روبرو شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هنگام عقد قرارداد برگزیت و بحران‌های پس از آن، بسیاری هشدار دادند که تعجیل طرف‌های درگیر در میانه رسیدن به یک توافق، می‌توانند در بلندمدت اثرات جبران‌ناپذیری بر تجارت و روابط بریتانیا با کشورهای اتحادیه اروپا داشته باشد. حال به نظر می‌رسد که این روند چهره واقعیت به خود گرفته است.

اختلاف بر سر ماهی‌گیری

این روزها اختلاف‌ها میان بریتانیا و فرانسه بر سر ماهیگیری افزایش یافته است و مقام‌های فرانسوی یک کشتی ماهیگیری بریتانیایی را جریمه و یک کشتی دیگر را نیز توقیف کردند. «آنیک ژیراردن»، وزیر دریانوردی فرانسه گفت که کشتی توقیف شده مجوز ماهیگیری در آب‌های این کشور را نداشته است. این اختلافات در حالی بالا گرفته که تنش‌ها میان دو کشور از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا روندی صعودی داشته است. البته آغازگر این ماجرا، بریتانیا بود و طی روزهای گذشته دولت بریتانیا دست به اقداماتی در خصوص توقیف کشتی‌های فرانسوی زد.

در واکنش، مقام‌های فرانسوی ‌روز چهارشنبه گذشته اعلام کردند که دسترسی برخی قایق‌های بریتانیایی به بنادر فرانسه را مسدود خواهند کرد. دولت بریتانیا هشدار داد در صورتی که پاریس دست به چنین اقدامی بزند، باید منتظر اقدامات متقابل لندن باشد. «جورج یوستیس»، وزیر محیط زیست بریتانیا در این خصوص در پارلمان این کشور گفت: «ما معتقدیم که این اقدامات ناامیدکننده با آن چیزی که از یک متحد و شریک انتظار داریم متناسب نیستند. تهدیدهایی که از سوی فرانسه اعلام شده با توافقنامه‌های تجارت و همکاری طرفین سازگاری ندارد و در صورت تحقق با واکنش مناسب ما رو به رو خواهد شد.»

ماه گذشته میلادی بریتانیا تصمیم گرفت مجوز ده‌های قایق ماهیگیری فرانسوی را برای فعالیت در آب‌های سرزمینی خود رد کند. این اقدام به شدت با واکنش فرانسه همراه بوده و این کشور اعلام کرد که این محدودیت برخلاف توافقنامه پس از برگزیت به شمار می‌شود که لندن در هنگام خروج از اتحادیه اروپا امضا کرده است. «گابریل آتال»، سخنگوی دولت فرانسه روز چهارشنبه ۲۷ اکتبر در این خصوص گفت: «ما با بریتانیایی‌ها همکاری کرده‌ایم. همه داده‌ها، اسناد، مجوزها و اطلاعات درخواستی را برای آنها صادر کردیم. این رفتار باعث شده صبر ما در آستانه لبریز شدن باشد.»

بریتانیا از زمان خروج از اتحادیه اروپا همه مجوزهای صید را برای ماهیگیران فرانسوی صادر نکرده و این مسئله باعث خشم و ناراحتی پاریس شده است. «کلمنت بوون»، وزیر اروپای فرانسه در این خصوص می‌گوید: «ما تاکنون بسیار صبور بودیم و ماهیگیران ما نیز بسیار مسئولیت‌پذیر عمل کردند. این اقدامات بریتانیا باعث می‌شود که ما هم اقدامات متقابل انجام دهیم.»

این در حالی است که وزیران اروپا و دریانوردی فرانسه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که پاریس در تلافی، اقداماتی را در زمینه تامین انرژی بریتانیا در دستور قرار می‌دهد. مقام‌های فرانسوی می‌گویند این تهدید شامل جزایر مانش نیز می‌شود که به شدت به برق فرانسه متکی هستند.

این اختلاف‌ها بالاتر هم رفت. دولت بریتانیا روز پنج‌شنبه اعلام کرد سفیر فرانسه در لندن را در اعتراض به اقدامات فرانسه در مناقشه ماهیگیری پس از برگزیت احضار کرده است. لیز تراس، «وزیر خارجه بریتانیا» گفت: «به وندی مورتون وزیر اروپا دستور داده‌ام تا روز جمعه سفیر فرانسه در بریتانیا را برای گفت‌وگو احضار کند تا درباره تهدیدات ناامیدکننده و نامتناسب علیه بریتانیا و جزایر کانال مانش توضیح دهد.»

تلاش برای حل تنش

واکنش مقام‌های عالی‌رتبه دولت فرانسه به این رویدادها بسیار جدی و محکم بود. نخست‌وزیر فرانسه در پی بالا گرفتن مناقشه بین کشورش و انگلیس بر سر بهره‌برداری از منابع شیلات، در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواست در صورت عدم پایبندی انگلیس به مفاد توافق پسابریگزیت بر سر این منابع، به این کشور در خصوص وجود تبعاتی از بابت داشتن «رفتاری به دور از همکاری» هشدار دهد. نشریه پلتیکو گزارش کرد که این نامه در تاریخ ۲۸ اکتبر برای «اورزولا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا ارسال شده است. به گزارش خبرگزاری آناتولی،‌ «ژان کاستکس»، نخست‌وزیر فرانسه از فون درلاین خواست به بریتانیا نشان دهد «ترک اتحادیه (اروپا) پر ضررتر از باقی ماندن در آن است.»

رئیس‌جمهوری فرانسه نیز با زیر سوال بردن ‌اعتبار انگلیس، به یکی از اختلافات پس از بریگزیت میان پاریس و لندن دامن زد و انگلیس را به تمایل برای تغییر بخش‌هایی از پیمانی که سال گذشته در خصوص حقوق ماهیگیری و موضوعات دیگر امضا شد، متهم کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان مصاحبه با روزنامه فایننشال تایمز گفت که همزمان با درگیری انگلیس با فرانسه و پیگیری اتحادیه اروپا درخصوص خروج این کشور از این بلوک، دیگر کشورهای جهان نیز با دقت رویدادها را دنبال می‌کنند.

ماکرون گفت: «اشتباه نکنید، این موضوع تنها به اروپایی‌ها مربوط نمی‌شود بلکه تمامی شرکای انگلیس را شامل می‌شود. چراکه وقتی شما سال‌های متعددی را صرف مذاکره در مورد پیمانی می‌کنید و چند ماه بعد بر خلاف تصمیمات اتخاذ شده درباره جنبه‌هایی که برای شما خیلی مناسب نبود عمل می‌کنید، نشان می‌دهد که اعتبار چندانی ندارید.»

از سوی دیگر، نخست‌وزیر انگلیس نیز به این رویدادها واکنش نشان داد. «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا در این رابطه گفت: «فرانسه یکی از بهترین، قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین متحدان، دوستان و شرکای انگلیس است و من به این موضوع در جریان دیدار با ماکرون اشاره خواهم کرد.» وی افزود: «اختلافات بر سر حقوق ماهیگیری مرا گیج و متحیر کرده است و نگرانم که پاریس شروط توافق تجاری بریگزیت را نقض کند. بدون شک ما باید مناسب‌ترین کار را انجام دهیم.»

البته با برگزاری نشست میان رهبران دو کشور در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، به نظر می‌رسد که دو طرف به توافقی موقتی دست یافته‌اند. رهبران فرانسه و انگلیس توافق کردند به زودی تدابیری برای کاهش تنش‌ها بر سر مجوزهای ماهیگیری میان دو کشور در نظر بگیرند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، امانوئل ماکرون و بوریس جانسون روز گذشته (یکشنبه) در حاشیه نشست گروه بیست در رم ایتالیا دیدار کردند.

براساس گزارش شبکه بی.اف.ام.تی.وی فرانسه به نقل از کاخ الیزه، رهبران فرانسه و انگلیس توافق کردند به زودی تدابیری برای کاهش تنش‌ها بر سر مجوزهای ماهیگیری میان دو کشور در نظر بگیرند. ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که ضرورت دارد که تدابیر عملی و عملیاتی در سریع‌ترین زمان ممکن برای کاستن از تنش‌های روزافزون اندیشیده شود.

با این تفسیر به نظر می‌رسد که دریای پر از ماهی اروپا آبستن چیزی فراتر از آبزیان رنگارنگ بوده و باید منتظر ماند و دید که این تنش‌ها راه به چه مسیری خواهد برد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 33280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =