مهارت‌آموزی سربازان، نیاز آینده بازار کار

اهمیت و ضرورت کسب مهارت در دنیای امروز و نقش مهارت‌آموزی در مسیر اشتغال و تولید و همچنین سیاستگذاری در حوزه تربیت نیروی کار ماهر به عنوان یکی از مهمترین عوامل اثرگذار در تولید و اشتغال و توسعه اقتصادی، کاملاً مشخص و اثبات شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در دنیای امروز که تمرکز بخش‌های مختلف اقتصادی و تولیدی بر موضوع مهارت در آنها بسیار پررنگ است و به نوعی اثرگذاری آموزش مهارت و وجود نیروی کار ماهر در توسعه متوازن و همه‌جانبه بخصوص در خروجی عملکرد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه دیده می‌شود، بی تفاوتی و عدم توجه به موضوع سیاستگذاری مهارت، امری خارج از دیدگاه آینده‌نگری است.

اساس سیاستگذاری در حوزه یادگیری و آموزش به طور طبیعی باید بر مبنای گروه سنی جوانان صورت گیرد و تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار با تکیه بر جمعیت جوان دانشگاهی و یا سربازان می‌تواند نقش مهارت‌آموزی را در آینده اشتغال و تولید کشور بسیار نمایان کند.

بر اساس آمار سازمان نظام وظیفه ناجا از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان ایرانی دوران خدمت سربازی را پشت سرگذاشته‌اند که اگر در راستای آموزش مهارت‌های گوناگون به این جمعیت، اقدامات برنامه‌ریزی مستمر شده وجود داشت، در حال حاضر با جمعیت بزرگ دارای مهارت در کشور روبرو بودیم که در حوزه‌های مختلف اشتغال و تولید از آن‌ها بهره‌مند می‌شدیم.

البته برنامه‌ریزی در حوزه آموزش سربازان در طول دوره ضروری خدمت علاوه بر اثرگذاری کلی در رونق تولید، شرایطی را فراهم می‌کند تا سربازان جوان در قالب افراد تحصیلکرده دانشگاهی و حتی افرادی که بدون ورود به دانشگاه و گذراندن تحصیلات آکادمیک به دوران سربازی ورود پیدا کرده‌اند، با کسب مهارت‌های کاربردی، پس از دوران خدمت سربازی بتوانند در پیدا کردن اشتغال مدنظر خود موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مراکزی تحت عنوان "مراکز جوار پادگان" می‌توانند نقش تعیین کننده در خصوص تربیت نیروی کار ماهر در قالب همکاری با نیروهای مسلح ایفا کنند و با ایجاد ارتباط و تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با پادگان‌های مختلف در سراسر کشور، امکان مهارت‌آموزی در بخش‌های مختلف آموزشی به سربازان ایجاد خواهد شد و نهایتاً می‌توان خروجی قابل قبولی در تربیت نیروی کار ماهر و جوان را شاهد بود.

در همین ارتباط و بر اساس اطلاع رسانی رسانی سازمان آموزش فنی و حرفه ای در سطح کشور بیش از هفت هزار کارگاه در سطح پادگان‌ها و مراکز آموزش نظامی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان، آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه داد و در واقع می‌توان از این امکانات به عنوان بستر مهارت‌آموزی به جمعیت جوانی کار در آینده به بازار کار وارد می‌شوند، بهره‌مند شد.

ارائه آموزش‌های مهارتی کارآمد به سربازان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان اموزش فنی و حرفه‌ای در خصوص ارائه آموزش‌های مهارتی به سربازان می‌گوید: آموزش‌های مهارتی کارآمد به سربازان وظیفه با هم‌افزایی ملی تداوم می‌یابد.

غلامحسین حسینی نیا در نشست با مسئولان قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، بر توانمندسازی سربازان با آموزش‌های کارآمد مبتنی بر مشاغل نو تأکید داشته و استفاده از ظرفیت سایر فعالان مهارت‌آموزی در کنار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نیروهای مسلح را ضروری می‌داند.

حسینی نیا همچنین به بررسی ظرفیت های لازم در مراکز جوار بنگاه های اقتصادی در خصوص تربیت نیروی انسانی ماهر برای استفاده و به کارگیری در صنایع کشور از جمله نفت و گاز و ... از بین سربازان ماهر و بررسی امکان بهبود استفاده از ظرفیت آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای برای مهارت آموزی به سربازان تأکید کرد.

گفتنی است که بر اساس آمار اعلامی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۹۹ با ارائه دوره‌های آموزشی توسط این سازمان، بیش از ۹۰ هزار نفر از سربازان، آموزش‌های مهارتی را کسب کردند.  

کد خبر: 33480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =