بیکاران در اولویت توجه دولت

یکی از شاخص‌های عملکردی دولت‌ها در قالب مشخصه‌های خروجی آماری بازار کار در قالب نرخ بیکاری بررسی می‌شود و سیاستگذاری بلندمدت بخش‌های اشتغال و تولید به نوعی ارتباط مستقیم با میزان نرخ بیکاری دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، نگاهی به داده‌های آماری حوزه اشتغال و بیکاری و توجه به ظرفیت و توانمندی بخش‌های مختلف اقتصادی و نیروی انسانی در خصوص اثرگذاری بر رونق تولید و توسعه، زمینه‌ساز شکل‌گیری ایده‌های خلاق در راستای اشتغالزایی خواهد شد و گفتنی است که اشتغال به عنوان پایه اساسی در تامین معیشت و کسب درآمد، منجر به خلق بستر برای اقتصاد پررونق خواهد شد.

باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری، اشتغالزایی و سیاستگذاری‌های زمینه‌ساز برای آنها است که با ایجاد فرصت در افزایش تولید و ارائه خدمات، شرایطی را فراهم می‌کند که در درازمدت کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ اشتغال و بدنبال آن رونق تولید و حرکت در مسیر توسعه رخ دهد.

تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در حوزه اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری در این بخش که منجر به جهش اقتصادی شده است و همچنین توجه دولت‌ها در جذب سرمایه‌های سرگردان به سمت تولید، می‌تواند عواملی در مسیر هدایت دولت‌ها در کشورهای در حال توسعه به سمت استفاده از توان نیروی انسانی کارآمد و دارای مهارت باشد.

نگاه دولت به بیکاران و افراد دارای اشتغال ناقص

دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن با تاکید همواره بر توسعه اقتصادی و رونق تولید و مطرح کردن سیاستگذاری در حوزه اشتغالزایی گسترده نشان داده است که رفع دغدغه جوانان جویای کار و حرکت به سمت ایجاد گسترده اشتغال برای رسیدن به اهداف مرتبط با اقتصاد و تولید از برنامه‌های جدی دولت خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اطلاعات جامع و دقیقی از بیکاری و اشتغال در کشور وجود ندارد، می‌گوید: همه‌ گروه‌هایی که به نوعی بیکار محسوب شده و یا دارای اشتغال ناقص هستند باید مورد توجه باشند، اما افراد بیکار در اولویت هستند.

"حجت الله عبدالملکی" با بیان اینکه در حال حاضر ۲.۴میلیون نفر بیکار، ۲.۲ میلیون نفر دارای اشتغال ناقص و ۲ میلیون نفر نیز ناامید از کار هستند و در قالب اشتغال غیررسمی قرار می‌گیرند، اشاره دارد که همه‌ این گروه‌ها باید مورد توجه باشند، اما افراد بیکار در اولویت هستند و همیشه در اقتصاد کلان این بحث مطرح می‌شود که نرخ مشارکت کم است و اگر فضای اشتغال رونق پیدا کند ناامیدان هم به بازار کار می‌پیوندند.

ضرورت رفع موانع اشتغال

اشتغالزایی به عنوان عامل اثرگذار و تسهیل کننده تولید با مسائل و مشکلات متعدد در قالب‌های مالی، تسهیلاتی، نیروی انسانی، مهارت‌آموزی، سرمایه‌گذاری و برخی دیگر از حوزه‌های مرتبط روبرو است و دولت‌ها برای اینکه بتوانند مسائل حوزه تولید را حل کرده و شرایط رونق اقتصادی را فراهم کنند، باید رفع موانع تولید شغل را در دستور کار داشته باشند   

وزیر کار با بیان این‌که با تدابیر لازم، مجوزهای دست و پاگیر بر سر راه ایجاد اشتغال کنار می‌رود، گفت: وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی هر ۳ ماه یک بار باید گزارش اشتغال کشور را ارائه شود و ما تلاش می‌کنیم با ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف این کار را به پیش ببریم.

عبدالملکی با اشاره به اینکه سال گذشته بانک مرکزی یکهزار و هشتصد میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده، می‌گوید: این نهاد در حال حاضر موظف است با همکاری وزارت کار، تسهیلات را به سمت اشتغال به پیش ببرد.

وی همچنین با اشاره به این‌که سند ملی اشتغال در حال تنظیم است، کار مهم را ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها در خصوص پیشبرد اهداف این سند در حوزه اشتغالزایی دانست.

هدفگذاری برای ایجاد اشتغال میلیونی

اشتغال میلیونی از کدهایی است که در دولت سیزدهم همواره بر آن تاکید داشته است و یکی از سیاستگذاری‌های اصلی خود را بر انجام این کار مهم پایه‌گذاری کرده است و بر اساس ارائه نظریات مطرح شده در این حوزه، ایجاد چهار میلیون شغل در طول چهار سال دولت، هدفگذاری ویژه در این بخش بشمار می‌رود که البته بسترسازی برای اجرایی شدن آن و گام برداشتن در این مسیر، نیازمند هماهنگی تمامی دستگاه‌های مرتبط اقتصادی و همچنین جذب سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

وزیر کار در این زمینه می‌گوید: هدف ما این است که یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل در مدت زمان هفده ماه در کشور ایجاد شود اما همه‌ این شغل‌ها رسمی و بیمه‌دار نخواهد بود چرا که کار بسیار سختی است اما به دنبال این موضوع هم هستیم که فرار کارفرمایان از بیمه کردن کارگران را هم پیگیری می‌کنیم.

کد خبر: 33524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =