قیام مجدد علیه فاشیسم!

به میدان آمدن اتحادیه‌های کارگری ایتالیا علیه گروه‌های نئوفاشیستی به خوبی نشان می‌دهد که شکاف‌های دهه ۲۰ میلادی در این کشور همچنان وجود دارد و حالا کرونا به دلیل زنده شدن دوباره این تنش تبدیا شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ایتالیا طی روزهای اخیر شاهد تظاهرات هزاران نفری اتحادیه‌های کارگری علیه خطر افراط‌گرایی در این کشور بود. بزرگترین اتحادیه‌های کارگری ایتالیا با تظاهرات در رم از دولت خواستند تا آن دسته از گروه‌های نئوفاشیستی که اخیراً در اعتراضات خشونت‌آمیز علیه مجوز سلامت کرونا مشارکت داشتند را منحل کند.

زد و خورد در رُم

بر اساس اخبار منتشر شده ده‌ها هزار نفر در رم، پایتخت ایتالیا علیه تحرکات اخیر نئوفاشیست‌ها در این کشور تظاهرات کردند. این تظاهرات تنها یک هفته پس از ورود هواداران ملی‌گرای افراطی به مقر مهمترین اتحادیه کارگری ایتالیا در حاشیه تجمع علیه لزوم ارائه گواهی بهداشتی برای حضور در محل کار برگزار شد. اخبار منتشر شده از حضور بیش از ۵۰ هزار نفر در این تجمع اعتراضی حکایت دارند.

شرکت‌کنندگان در این تجمع اعتراضی خواستار ممنوع شدن فعالیت حزب راستگرای «فورسا نووا» در ایتالیا شدند. سه سندیکا و اتحادیه کارگری ایتالیا با شعار «نه به فاشیسم: برای دفاع از کار، مشارکت و دموکراسی»، این تجمع اعتراضی را سازمان داده بودند. بسیاری از شرکت‌کنندگان شعار «بازگشت فاشیسم، هرگز!» سر می‌دادند. شرکت‌کنندگان در تجمع طرح دولت ایتالیا برای ارائه گواهی بهداشتی در محل کار در راستای مقابله با شیوع همه‌گیری ‌کرونا را محکوم کرده بودند. این طرح از هفته قبل در ایتالیا به اجرا درآمد. بنا به این طرح، کارگران و کارمندان برای حضور در محل کار باید گواهی بهداشتی داشته باشند. این گواهی بهداشتی در سه حالت معتبر خواهد بود: واکسیناسیون در برابر بیماری کرونا، ارائه نتیجه تست منفی ابتلا به کرونا با محدودیت ۴۸ ساعته و ارائه مدرکی دال بر بهبود یافتن از بیماری‌.

طی این تظاهرات، شماری از شرکت‌کنندگان در تظاهرات در رم شعار «بله به ‌واکسیناسیون‌» سر می‌دادند؛ شعاری که به طور مستقیم واکنشی به شعار شرکت‌کنندگان در تجمع هفته گذشته علیه ارائه گواهی بهداشتی در محل کار بود. در حاشیه تظاهراتی که پیش از این تجمع برگزار شده بود، عده‌ای از نیروهای راست‌گرای افراطی و از جمله اعضای حزب راستگرای «فورسا نووا» دست به آشوب زده و به دفتر «کنفدراسیون عمومی کار ایتالیا» حمله کرده بودند. در جریان این حمله عده‌ای مجروح شده بودند و پلیس اقدام به بازداشت برخی از آشوبگران کرد. گفته می‌شود شماری از اعضای ارشد حزب یادشده نیز در بین دستگیرشدگان بوده‌اند. سایت «اشپیگل‌آنلاین» به نقل از دانشجویی به نام مارگریتا ساردی نوشت: «فعالیت گروه‌های نئوفاشیستی باید فوراً ممنوع شوند، اما آنچه ما در گام نخست به آن نیاز داریم، آموزش و تربیت ضدفاشیستی در مدارس ایتالیا است».

این در حالی است که اقدام برای ممنوع کردن فعالیت حزب «فورسا نووا» به راه افتاده است. همین منبع خبری اعلام کرده است که تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر با امضای خود از ممنوع اعلام شدن فعالیت این حزب جانبداری کرده‌اند. مخالفان راست افراطی حمله هفته گذشته به مقر مهمترین اتحادیه کارگری ایتالیا را با حمله اعضای حزب فاشیست به مقر اتحادیه‌های کارگری در سال ۱۹۲۱ یعنی یک قرن پیش مقایسه کرده‌اند. «بنیتو موسولینی»، رهبر حزب فاشیست ایتالیا یک سال پس از آن حمله قدرت را در این کشور به دست گرفت.

 بازگشت اندیشه‌های موسولینی

این امر برای بسیاری از تحلیلگران به‌ مثابه نشانه‌ای مبنی بر ظهور احزاب افراطی یا همان بازماندگان نازیسم و فاشیسم در اروپا است؛ رویکردی که در این زمینه نباید از یاد برود سازوکاری است که به این دست از نگرش‌ها میدان داد. در سال ۲۰۱۴، زمانی که انتخابات پارلمانی اروپا برگزار شد، جهان شاهد راهیابی بیش از یکصد نماینده راستگرای افراطی به پارلمان اروپا در بروکسل بود. این پیروزی درست در شرایطی به دست آمد که به واسطه تبلیغات گسترده جریان‌های راست افراطی علیه پدیده‌هایی مانند مهاجرت و مانور دگرهراسانه آن، بخش اعظمی از آراء خاموش یا آراء سفید به سود آنها به گردش درآورده بود. قدرت‌گیری جریان راست افراطی در اروپا، همزمان بود با ظهور داعش در سوریه. طی این سال‌ها، تهدید داعش در منطقه غرب آسیا از قبل نیز جدی‌تر شد.

همین مسأله برای احزاب دست راستی افراطی در اروپا کافی بود تا بتوانند افکار عمومی بیشتری را در سایه «بیگانه‌هراسی» و «مقابله با پدیده مهاجرت» به سود خود جذب کنند. پیروزی احزاب راستگرای افراطی در آوردگاه‌های سیاسی اروپا «که همچنان ادامه دارد» در سایه همین رویکرد و روند حاصل شده است. «اندرو بابینات»، تحلیلگر مسائل اروپا در این رابطه گفت: «نباید از یاد برد که همه‌گیری کرونا، خود باعث شد که حامیان ایده‌های تند راستگرایانه، آبشخور مناسبی برای ایده‌های خود پیدا کنند. این در حالی است که وضعیت نابسامان اقتصادی، بیکاری و همچنین مقررات جدیدی که در بسیاری از کشورها برای مقابله با شیوع هرچه بیشتر کرونا اعمال شده؛ خود عاملی دیگر است برای رشد ایده‌های مشابه با آرمان‌های موسولینی.»

البته چنین به نظر می‌رسد که این ایده‌ها،‌ دست‌کم در زمینه واکسن نتوانند راه چندانی از پیش ببرند و اتحادیه‌های کارگری ایتالیا در این زمینه دست بالا را دارند؛ چراکه بنا به آمار دولتی، نزدیک به ۸۰ درصد از ایتالیایی‌های بالای ۱۲ سال واکسینه شده‌اند. از سوی دیگر،‌ نخست‌وزیر ایتالیا نیز ضمن محکوم کردن خشونت‌های روزهای گذشته گفت که دولت‌اش در زمینه اعمال مقررات واکسیناسیون کوتاه نخواهد آمد.

کد خبر: 33574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =