ارایه گزارش عملکرد سال 1400 کمیته امداد در مجلس

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس به ارائه گزارش از عملکرد این نهاد در جهت حمایت از محرومان در سال ۱۴۰۰ پرداخت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت، نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی روز گذشته (سه شنبه، 11 آبان ماه) با حضور بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد.

افزایش 2 برابری اعتبارات حوزه توانمندسازی کمیته امداد توسط مجلس

ولی اسماعیلی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: ما در کمیسیون اجتماعی این قول را می دهیم که اعتبارات مربوط به حوزه توانمندسازی را برای کمیته امداد امام خمینی (ره) به 2 برابر افزایش دهیم اما مشروط بر اینکه نحوه هزینه کرد آن با ارائه کدملی افراد را به ما اعلام کنید.

کمیسیون اجتماعی باید در تدوین برنامه هفتم و بودجه 1401 منادی عدالت باشد

علی اکبر بسطامی در ادامه افزود: توازنی بین فقر و  عوامل فقر در کشور وجود ندارد کمااینکه عوامل فقر سالانه اضافه می شود اما برنامه ها جهت رفع آن به صورت واحد تکرار می شود.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران و ملکشاهی و سیروان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: براساس آمارهایی که ارائه دادیم 100 هزار نفر از چرخه حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) خارج شدند اما 200 هزار نفر مددجوی جدید وارد این چرخه شدند چرا که عوامل ایجاد فقر که سالانه اضافه می شوند از دست نمایندگان و سیاست های اتخاذ شده خارج است.

وی تصریح کرد: هم اکنون با وجود مشکلات اقتصادی موجود کمیته امداد امام خمینی (ره) نمی تواند برای رفع فقر در کشور تصمیم گیری کند بنابراین باید در برنامه هفتم توسعه باید این عوامل پیش بینی شوند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: هدف از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اجرای عدالت بود اما هیچ دولتی اهتمامی برای اجرای عدالت در این زمینه نداشته و ندارد کما اینکه قانونی که در این رابطه در برنامه احکام دائمی توسعه پیش بینی شده اجرا نمی شود بنابراین ما باید برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها مصر باشیم.

وی افزود: براساس پیش بینی هایی که کمیته امداد امام خمینی (ره) انجام داده است قرار است در 4 سال آینده مددجوی فاقد مسکن یا بد مسکن وجود نداشته باشد مگر می توان این کار را انجام داد؟

بسطامی اظهار کرد: یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی ساماندهی خیریه ها بود که هنوز نتوانسته ایم اقدامی در این خصوص انجام دهیم ضمن اینکه افزایش مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) مهم ترین دغدغه این کمیسیون است چرا که همچون حقوق ماهانه ای بوده که برای مددجویان واریز می شود بنابراین نمی توان برای تخصیص اعتبارات این نهاد همچون دیگر سازمان ها اقدام کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه و بودجه 1401 کمیسیون اجتماعی باید شانه هایش را زیر بار مسئولیتی ببرد که بقیه نمی برند و منادی عدالت باشد.

مدل اشتغالزایی باید از سنتی به مدرن تغییر کند

علی بابائی کارنامی افزود: توجه به وام تعمیرات با توجه به افزایش نرخ تورم باید مورد توجه قرار گیرد ضمن اینکه باید به این مهم نیز توجه شود که این وام فقط در روستاها 250 میلیون تومان بوده که هیچ مددجویی نمی تواند آن را دریافت کند.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پرداخت سهم انشعابات آب و برق و گاز ناعادلانه تعیین می شود و این در حالی است که باید همه جوانب آن براساس عدالت مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مدل اشتغالزایی باید از سنتی خارج شده و به سمت مدرن شدن برود که شما می توانید در این زمینه از مراکز علمی و کارآفرینی که دارید کمک بگیرید ضمن اینکه با کمک بنیاد مستضعفان در جهت توانمندسازی حرکت کنید.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: هم اکنون لازم است که رویه ها را در این زمینه منطقی کنیم و در ساختارهای اجتماعی عدالت اجتماعی را رعایت کنیم.

کمیته امداد متقاضیان دریافت تبلت جهت بهره‌مندی از خدمات آموزش مجازی را دریابد

سیدسلمان ذاکر با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه اش، افزود: ما در این منطقه در خصوص تامین جهیزیه از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) به نتیجه نرسیدیم ضمن اینکه وام های گره گشایی که به مبلغ 10 میلیون با سود 4 درصد پرداخت می شد به اتمام رسیده است و پرداخت وام بلاعوض 50 میلیون تومانی نیز قطع شده است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هم اکنون حدود 2 میلیون نفر مراجعه کننده متقاضی دریافت تبلت و گوشی همراه جهت بهره مندی از خدمات آموزش مجازی داریم که باید مورد حمایت قرار گیرند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی (ره) باید سهمیه برخی استان های محروم را افزایش دهد، تاکید کرد: در مورد زندانیانی که به دلیل مبالغ محدود در زندان بوده و خانواده های آن ها تحت حمایت شما قرار دارند باید با قضات صحبت کنید تا راهکاری برای جایگزین حبس برای این زندانیان ارائه دهند.

کمیته امداد از افراد آلاچیق نشین روستایی جهت تامین مسکن حمایت کند

سیدحمزه امینی افزود: ارائه وام ساخت مسکن به مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) در حوزه انتخابیه ام هشترود و چاراویماق باید در اولویت برنامه های این نهاد باشد به ویژه در روستاها چرا که تعدادی از افراد تحت پوشش این کمیته در آلاچیق زندگی می کنند از سوی دیگر لازم است کمک های موردی بیشتری را برای حمایت از افراد فقیر در این مناطق در نظر بگیرید.

نماینده مردم هشترود و چاراویماق در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تعدادی از افراد که از این منطقه به حاشیه های شهر تهران مهاجرت کرده اند با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که می طلبد توضیحاتی را در مورد نحوه ارائه خدمات به این افراد ارائه دهید ضمن اینکه این مورد هم باید مورد بررسی قرار گیرد که چرا تسهیلات وام اشتغال که برای مناطق مختلف در نظر گرفته می شود سلیقه ای پرداخت می شود.

کمیته امداد باید به کمیته اشتغال تبدیل شود

مهدی شریفیان افزود: بعد از گذشت 42 سال انتظار داریم کمیته امداد امام خمینی (ره) به کمیته اشتغال تبدیل شود چرا که نبود شغل منشأ بسیاری از آسیب های اجتماعی است اما در برنامه های شما کمرنگ به آن پرداخته می شود بنابراین لازم است از اولویت های جدی این نهاد باشد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: هم اکنون باید کمیته امداد امام خمینی (ره) از ظرفیت های مردمی در قالب ایجاد شبکه بین سازمان های مردم نهاد در حوزه اشتغالزایی استفاده کند و با استفاده از زیرساخت های خوبی که در کشور در این حوزه وجود دارد برنامه کامل و جامعی را برای ارائه خدمات در حوزه اشتغالزایی داشته باشد.

نظام توزیع کمک‌ها در ایران دارای مشکل است

حسین گودرزی با بیان اینکه نظام توزیع کمک ها در ایران دارای مشکل است، افزود: این موضوع در بودجه 1400 مورد تاکید قرار گرفت بنابراین لازم است سامانه ای راه اندازی شده که به صورت محرمانه در این زمینه فعالیت کند و اطلاعات آن برای مسئولان مربوطه قابل دسترسی باشد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در حوزه انتخابیه ام یک فرد خیر با خریداری کردن سهام ارز اولی اقدام به صدور هزار کارت برای ارائه خدمات به افراد محروم کرده است و ماهانه به آن ها حقوق می دهد اما وقتی برای گسترش خدماتش به سطح کشور به دفتر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراجعه کرده به نتیجه نرسیده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در منطقه ای از ازنا اداره کمیته امداد وجود ندارد که باید در این زمینه اقدام شود، تاکید کرد: هم اکنون در ازنا و دورود 10 هزار متر زمین وجود دارد که برای ساخت مسکن جهت ارائه به اقشار کم درآمد به کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) نیاز داریم.

دایره اشتغال کمیته امداد نباید تنها معطوف به منازل باشد

حسن محمدیاری افزود: متاسفانه برخی افراد برای دریافت وام های کارگشایی به کمیته امداد امام خمینی (ره) مراجعه می کنند اما به دلیل بروکراسی حاکم از دریافت آن انصراف می دهند بنابراین لازم است در این زمینه تا این اندازه سخت گیری نشود تا محرومان نیز بتوانند از امتیاز این بخش بهره مند شوند.

نماینده مردم طوالش و رضوانشهر و ماسال در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دایره اشتغال کمیته امداد امام خمینی (ره) تنها به منازل معطوف شده است و این در حالی است که باید بسترهای لازم برای توسعه آن شناسایی شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: کمیته امداد امام خمینی (ره) باید اختیارات شهرستان ها را افزایش داده و دایره شمول این نهاد تنها محدود به افراد تحت پوشش این نهاد نباشد.

ارائه تسهیلات وام به جای اشتغالزایی افراد را به بیکاران بدهکار تبدیل می‌کند

کیومرث سرمدی واله افزود: تنها ارائه تسهیلات وام بدون توجه به ضرورت ایجاد اشتغال پایدار افراد را به بیکاران بدهکار تبدیل کرده است بنابراین این نهاد باید در ابتدا برای اشتغالزایی گام بردارد.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سازمان نیروی انسانی کمیته امداد امام خمینی (ره) باید افرادی را برای فعالیت برگزیند که در کار خود متخصص بوده و با حوصله به مردم پاسخگو باشند.

کمیته امداد از ظرفیت گروه‌های جهادی در حوزه ساخت و ساز استفاده کند

حسین رجایی افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) باید از ظرفیت گروه های جهادی در حوزه ساخت و ساز استفاده کرده و تعامل عمیقی با آن ها داشته باشد که این امر می طلبد سامانه ای را برای برقراری ارتباط با آن ها راه اندازی کنید.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در فولاد شهر در شهرک های جدید خانه های خالی فراوانی وجود دارد کما اینکه 3 هزار مسکن خالی به صورت مشارکتی با دولت ساخته شده است اما به فروش نرسیده است بنابراین کمیته امداد می تواند از این خانه ها برای سکونت افراد تحت پوشش خود استفاده کند.

تعهدات کمیته امداد بر اساس اسناد بالادستی

سعید زارع زاده رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) در این نشست در ارائه گزارش از عملکرد این نهاد در سال 1400، گفت: کمیته امداد بر دو محور توانمندسازی و ایجاد درآمد با ثبات برای خانواده های محروم که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است، فعالیت می کند.

وی افزود: براساس ماده 6 اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) برنامه های اساسی این نهاد بر 6 محور پیشنهاد برنامه های موثر برای رفع محرومیت ها، شناخت انواع محرومیت های مادی و معنوی نیازمندان، تبادل تجربه با موسسات خیریه، ارائه تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان، فراهم آوردن امکانات لازم برای خود اتکایی خانواده های نیازمند و مساعدت های نقدی و غیرنقدی از قبیل تامین مسکن، جهیزیه و ارائه وام قرض الحسنه را در دستور کار دارد.  

زارع زاده با اشاره به تعهدات این نهاد براساس احکام بالادستی یادآور شد: براساس بند ب ماده 59 قانون برنامه ششم توسعه تامین مسکن برای اقشار آسیب پذیر، روستایی و کم درآمد شهری، طبق ماده 80 قانون برنامه ششم تهیه و اجرای طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، بر مبنای بند 3 سیاست های کلی برنامه ششم مشارکت و بهره گیری مناسب از ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی با ایفای نقش ملی و فراملی آن ها در تحقق اقتصاد مقاومتی، بنا بر ماده 57 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور نیازمندیابی فعال، غربالگری اجتماعی و آزمون وسع و متناسب با نیازهای گروه های هدف به نحوی که منجر به اثربخشی بیشتر اجرای هدفمندی یارانه ها شده و منابع مزبور به سمت خانوارهای نیازمند واجد شرایط هدایت شود، براساس ماده 79 قانون برنامه ششم پرداخت حداقل مستمری خانواده های مددجویان تحت حمایت امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی متناسب با سطح محرومیت بر مبنای متوسط 20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در چارچوب بودجه سنواتی و از محل درآمد هدفمند کردن یارانه ها با حذف خانوارهای پر در آمد و درج ردیف مستقل در جدول موضوع ماده 39 این قانون و طبق ماده 67 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (1) کلیه اعتبارات و هزینه (تملک دارایی و هزینه ای) امداد امام خمینی (ره) و بودجه های سالانه 100 درصد تخصیص یافته تلقی می شود و احکام مقرر در قوانین بودجه سالانه نافی مفاد این ماده قانونی نمی شود از جمله تعهدات این نهاد است.

وی تصریح کرد: هم اکنون 2 میلیون و 427 هزار خانوار تحت پوشش این نهاد قرار دارند که به صورت تک خدمتی و چند خدمتی از خدمات این نهاد بهره مند می شوند. همچنین تعداد 4739937 نفر مددجو، 1731473 نفر سالمند بالای 60 سال، 644345 نفر دانش آموز، 51655 دانشجو، 81 هزار نفر بیماران صعب العلاج و خاص، 402366 نفر ایتام و محسنین،  1192434 نفر زنان سرپرست خانوار، 232000 خانوار اجاره نشین، 60 هزار کودک زیر 5 سال و 58133 مادر باردار برای بهره مندی از برنامه امنیت غذایی از این کمیته خدمات دریافت می کنند.

زارع زاده خاطرنشان کرد: در 7 ماه گذشته از کل خانوارهای تحت پوشش این گ نهاد حدود 300 هزار خانوار به صورت موردی از خدمات آن بهره مند شدند که با توجه به شیوع بیماری کرونا و شرایط بد اقتصادی این تعداد افزایش یافته است. همچنین در 6 ماهه اول سال 1400 با پالایش پرونده های مددجویان تعداد 100 هزار خانوار از تحت پوشش خارج و جمعا 200 هزار خانوار (100 هزار جایگزین و 100 هزار سهمیه جدید) مورد حمایت قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه این نهاد 120 عنوان خدمت ارائه می دهد، افزود: این خدمات شامل تامین هزینه های معیشتی مددجویان، ارائه حمایت های اجتماعی، تامین مسکن، کمک به ازدواج نیازمندان، پرداخت وام های ضروری، ارائه خدمات ویژه، اعطای کمک هزینه های تحصیلی، کمک به امنیت تغذیه و تامین سلامت و پرداخت حق بیمه های اجتماعی و حمایت از اشتغال نیازمندان، ترویج فرهنگ خیر و احسان، برگزاری اردوهای آموزشی، تربیتی و زیارتی، ارائه خدمات آموزشی و مشاوره ای، نگهداری و ارائه خدمات فرهنگی به دانش آموزان مستقر در واحدهای خوابگاهی، حمایت از تولیدات فرهنگی درحوزه خیر و احسان و ارائه خدمات حقوقی به نیازمندان می شود.

زارع زاده با اشاره به اقدامات این کمیته امداد در حوزه توانمندسازی، یادآور شد: در 7 ماه گذشته حدود ۹۴ فرصت شغلی ایجاد شده، 71976 طرح های خودکفایی اجرا شده، 24752 خانوار خودکفا شده اند، 138027 مددجو تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته اند، 62578 مورد لوازم سرمایشی از جمله کولر آبی و گازی ارائه شده، 17432 مورد تامین جهیزیه و 4739937 نفر تحت پوشش بیمه مکمل مددجویی قرار گرفته اند.  224671 پرداخت کمک موردی، حمایت از 50 هزار خانوار زندانی، کمک به اسکان موقت (اجاره و ودیعه مسکن)، 38253 خانوار پرداخت وام ودیعه مسکن 8153 نفر و اعطای وام ضروری به 88265 نیازمند انجام شد ضمن اینکه 30 هزار مورد جهیزیه جدید نیز در حال تامین است.

رئیس مرکز برنامه ریزی و پژوهش کمیته امداد امام خمینی (ره) با اشاره به رویکردهای جدید این نهاد تاکید کرد: این نهاد توسعه امداد کارامد و هوشمند مبتنی بر ارائه خدمات حمایتی و توانمندساز بر بستر الکترونیک، مردمی نمودن کمیته امداد از طریق ایجاد و توسعه مراکز نیکوکاری (تاکنون 8600 مرکز در سراسر کشور ایجاد شده است) و پیاده سازی برنامه های چابک سازی از طریق برون سپاری خدمات و اصلاح ساختار سازمانی را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به وضعیت تحقق اعتبارات این کمیته در 7 ماهه سال 1400، اظهار کرد: 58 درصد اعتبارات سال جاری این نهاد تخصیص داده شده، همچنین براساس اعتبارات تعیین شده برای نهاد در ردیف 15 ذیل تبصره 14 بودجه سال جاری 56 درصد اعتبارات تعیین شده، تخصیص داده شده است. همچنین برای مسکن مددجویان 47 درصد تخصیص داده شده، برای حمایت از زنان سرپرست خانوار 50 درصد، حمایت از خانواده زندانیان 47 درصد و برای کاهش فقر 56 درصد و اعتبارات تعیین شده در تبصره 18، 22 درصد تخصیص داده شده است.
 
زارع زاده در پایان با درخواست از نمایندگان مجلس گفت: براساس مصوبه شورای عالی اشتغال ما در چهار سال باید 500 هزار شغل ایجاد کنیم همچنین براساس تفاهم نامه ای که با وزارت راه و شهرسازی داریم ساخت 360 هزار واحد مسکن یعنی سالانه 90 هزار واحد برای محرومان برعهده این نهاد گذاشته شده بنابراین از شما درخواست می کنیم در سال 1401 جهت اجرای طرح های توانمندسازی مخصوصا در حوزه اشتغال، مسکن، تامین جهیزیه و پوشش بیمه اعتبارات این نهاد افزایش داده شود.

پاسخ رییس کمیته امداد به پرسش‌های نمایندگان مجلس

سید مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: ما در 4 ماهه اول امسال به دلیل عدم ابلاغ بودجه و بخشنامه بانک مرکزی فرصت های زیادی را در حوزه اشتغالزایی از دست دادیم اما  با اصلاح این روند، در هفت ماهه سال جاری بیش از ۹۴ هزار شغل برای مددجویان ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: براساس برنامه دولت ما باید 360 هزار واحد مسکونی در طول 4 سال ایجاد کنیم، کما اینکه براساس قانون جهش مسکن، نشست های تخصصی با وزارت راه داشتیم و در نهایت قرار شد بعد از گذشت این 4 سال هیچ مددجویی فاقد مسکن یا بدمسکن وجود نداشته باشد و این تفاهم نامه در حضور آقای رئیسی مبادله شد. همچنین براساس مصوبه شورای عالی اشتغال ما باید 500 هزار شغل تا چهار سال آینده برای دهکهای اول تا پنجم جامعه ایجاد کنیم.

بختیاری خاطرنشان کرد: برای صندوق قرض الحسنه امداد ولایت که از سال 95 راه اندازی شده 4 هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت وام قرض‌الحسنه در نظر گرفتیم. سال گذشته نیز 3 هزار و 300 میلیارد وام دادیم، یعنی 430 هزار نفر وام دریافت کردند که 80 درصد آنها مددجو بودند.  

وی اظهار کرد: در رابطه با ارائه گزارش از فعالیت هایمان در حوزه توانمندسازی با اعلام کد ملی افراد تا پایان امسال، داشبورد مدیریت این نهاد، نهایی شده و در اختیار تمام نمایندگان قرار می گیرد که در پی آن هر نماینده می تواند شاهد لحظه ای ارائه خدمات در حوزه اشتغال به حوزه انتخابیه اش باشد و قطعاً در این زمینه مصّر هستیم.

بختیاری افزود: مزیت سنجی شغلی با رعایت آمایش سرزمینی برای 350 شهرستان طبق قراردادی که در حضور آقایان قاضی زاده هاشمی و حاجی بابایی بستیم، انجام شد، یعنی ما 50 رشته شغلی در هر شهرستان مزیت سنجی کردیم، ضمن اینکه ایجاد درآمد باثبات جزو ماموریت های اصلی این نهاد است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) تاکید کرد: ما 415 هزار شغل ایجاد شده را در سال های 96 تا 98 مورد بررسی قرار داده و به صورت خوشه ای 83 هزار شغل انتخاب کردیم و 32 هزار شغل را مورد بازدید میدانی قرار دادیم که نتیجه نشان می داد ما در این زمینه تنها 7 درصد انحراف وجود داشته است. از سوی دیگر برای مردمی کردن اشتغالزایی، راهبر شغلی را ایجاد کردیم. همچنین با همکاری بانک مرکزی زمینه ارائه تسهیلات وام 2 میلیارد تومانی را در قالب قرض الحسنه برای کارآفرینانی که برای 40 نفر از مددجویان اشتغال ایجاد کنند، فراهم کردیم که قرار است این مبلغ به 4 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی با بیان اینکه تکانه های اقتصادی، تولید فقر می کند، اما ما به طور جدی به ارائه خدمات خواهیم پرداخت، تصریح کرد: در مورد وام مسکن با همکاری با بنیاد مسکن برای شهرهای کمتر از 25 هزار نفر و روستاها اقدام کردیم، اما برای شهرهای بالای 25 هزار نفر که در قانون جهش مسکن آمده، هنوز نتوانسته ایم اقدامی انجام دهیم.

بختیاری تاکید کرد: سهمیه انشعاب که در بودجه سالانه آمده است، برای مددجویان کمیته امداد رایگان است، ضمن اینکه برای مدل اشتغال، بحث راهبری و هدایت شغلی را ارائه دادیم و کارهای بزرگی در این زمینه انجام شد. همچنین با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 20 واحد جدید تولید ماهی در سیستان و بلوچستان اجرا و قرار شد در این زمینه 300 واحد راه اندازی کنیم. همچنین با دانشگاه صنعتی شریف قراردادی برای اشتغال خانگی به روش علمی قرارداد بسته ایم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: تامین اعتبارات لازم برای جهیزیه را امسال پیگیری و صف جهیزیه را صفر می کنیم. از ابتدای سال تاکنون 17 هزار مورد جهیزیه را تامین کرده ایم و ارائه 30 هزار جهیزیه دیگرتا پایان سال را در دستور کار داریم که شامل 5 قلم جاروبرقی، تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی تمام اتوماتیک و اجاق گاز می شود.

وی عنوان کرد: در مورد وام کارگشایی امسال عملکردمان نسبت به سال گذشته بیشتر بود، اما چون مراجعات بیشتری داشتیم، در مواردی با مشکل مواجه شدیم. همچنین در مورد تامین تبلت بیش از ۷۳۰ هزار دانش آموز تحت پوشش داریم که ۲۵۰ هزار نفر آنان نبازمند تبلت بودند و باید بودجه لازم برای 50 هزار دانش آموز که در اولویت هستند را تامین کنیم. از سوی دیگر ارائه وام مسکن قطعاً در اولویت کار کمیته است و تلاش می کنیم به دلیل کمبود اعتبار هیچ پروژه ای در این زمینه نیمه کاره نماند.

بختیاری یادآور شد: برای موضوع مهم حاشیه نشینی، 2020 محله در سراسر کشور شناسایی شده و ما 320 هزار محله را پذیرفته ایم که امداد محله را در آنها اجرا کنیم، همچنین در کمیته امداد و اشتغال، رهبر معظم انقلاب به ما ماموریت دادند که توانمندسازی و ایجاد درآمد باثبات را در صدر برنامه های خود داشته باشیم و ما در این زمینه از حوزه حمایت عبور کرده و وارد حوزه توانمندسازی شده ایم و 3 رکن اشتغال، مسکن و فرهنگسازی خوداتکایی، خودباوری را برای آن تعریف کرده ایم.
وی افزود: هم اکنون 137 هزار یتیم تنها توسط یک خیّر که محور 800 خیّر دیگر شده است، به صورت مردمی اداره می شود و طرح اکرام نیز در این راستا اجرا می شود.

بختیاری تاکید کرد: رفع بروکراسی اداری برای وام کارگشایی را پیگیری می کنیم، اما در مورد اشتغال خانگی به عنوان یک راهبرد تنها برای زنان سرپرست خانوار اجرا می شود، چرا که شغل مادر بودن برای ما مهم است. علاوه بر آن از 53 درصد اشتغال روستایی تنها 23 درصد خانگی بوده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) یادآور شد: امسال با راه اندازی طرح امداد هوشمند و کارآمد، فقط خدمات مددکاری، مشاوره ای و امور فنی به صورت فیزیکی ارائه می‌شود و مددجویان از داخل خانه کارهایشان را پیگیری می کنند.  
بختیاری اظهار کرد: در مورد همکاری با گروه های جهادی ما تفاهم نامه ای با آنها برای ساخت 40 هزار واحد مسکونی مبادله کردیم که 5 هزار واحد آنها در روستاها بوده، پروانه ساخت اخذ شده و کل مراحل اجرا توسط بسیج سازندگی و گروه های جهادی اجرا خواهد شد. طبق مصوبه قبلی مجلس درخصوص واگذاری ۵۰ هزار واحد مسکونی از مسکن مهر به این نهاد، از آن استقبال می کنیم.

کد خبر: 33603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =