فعالان بخش معدن در انتظار کمک‌های دولت

یک فعال صادراتی سنگ معدن با اشاره به اینکه بخش معدن درگیر تبعات پاندمی کرونا و تحریم‌ها بوده است، گفت: فعالان بخش معدن از دولت انتظار دارند تا به این بخش بیشتر توجه کند.

سیامک اخطاری در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: در سال‌های اخیر بخش‌هایی از معادن و صنایع در رکود نسبی ناشی از تجمیع دلایلی مانند پاندمی و تحریم‌ها صدمه دیده یا فعالیت‌شان متوقف شده‌ است.

فعال صادراتی صنعت سنگ ایران افزود: با وجود این شرایط، فعالان معدنی همچنان به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. از این رو مهم‌ترین چیزی که از سازمان‌های دولتی متولی بخش معدن انتظار می‌رود، آن است که به این حوزه براساس اولویت‌ها و نیازسنجی فعالیت‌ها بیشتر توجه کنند.

اخطاری عنوان کرد: فعالان بخش معدنی بیش از پیش نیازمند رویکردهای حمایتی دولتی در تامین منابع مالی هستند.

وی تاکید کرد: نهادهای دولتی متولی بخش معدن باید با در نظر گرفتن شرایط فعلی، اقداماتی در جهت تخصیص منابع مالی مناسب و همچنین فراهم‌سازی بسترهای توسعه‌ انجام دهند.

به گفته این فعال بخش معدن، معادن سنگ‌های ساختمانی در دسته معادن کوچک‌مقیاس قرار دارند. در عمده این معادن، شاهد حضور گسترده بخش خصوصی هستیم. این مسئله سبب شده اغلب سرمایه‌گذاری‌های مربوط به تامین ماشین‌آلات و فرآوری مدرن برعهده فعالان بخش خصوصی باشد.

وی افزود: امروزه نوسانات نرخ ارز و تامین نشدن ماشین‌آلات سنگین و فرسودگی تجهیزات معدنی از نقاط ضعف مهم بخش معدن به‌ویژه معادن سنگ است.

اخطاری گفت: هرچند فعالان بخش خصوصی تلاش کرده‌اند با سرمایه‌های شخصی به حفظ و دوام فعالیت‌های این معادن یاری کنند اما به‌طور کلی می‌توان گفت بار اصلی تامین سرمایه در دورانی که به‌دلیل تحریم‌ها، جذب سرمایه خارجی به‌سختی صورت می‌گرفت؛ بر دوش بخش خصوصی و بنگاه‌های نیمه‌خصوصی بوده است.

وی بیان کرد: در این مدت صاحبان معادن و صنایع تلاش کردند با مدیریت توان سرمایه، با حفظ حداقل ظرفیت‌های تولید، به‌طور نسبی به حرکت خود ادامه دهند.

کد خبر: 33879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 15 =