تاثیر رفتارهای تنش‌زا بر کیفیت کارِ نیروی انسانی در سازمان‌ها

یک کارشناس روابط کار باتاکید بر تاثیر رفتار زیرآب‌زنی بر بهره‌وری در محیط کار گفت: نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها در بخش دولتی و خصوصی نشان می‌دهد میزان کار مفید در محیط‌های‌کاری‌کمتر از یک‌ساعت است چرا که حواشی در ادارات به شدت بالاست و افراد کمتر بر روی وظایف و ماموریت‌های محوله سازمانی تمرکز می‌کنند.

حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین بیان کرد: رفتارهای حاشیه‌ای و تنش‌زا بر کمیت و کیفیت انجام امور در سازمان‌ها تاثیر چشمگیری می‌گذارد و در نهایت با تداوم این مساله، خسارات جبران‌ناپذیری بر بخش‌های نیروی‌انسانی و سرمایه وارد می‌شود.

این کارشناس روابط کار اضافه کرد: گاهی اوقات افراد به دلایل ذاتی و فطری، عقده‌های درونی، حسادت و یا بعضا روحیات فردی معمولا رفتارهایی در آنها شکل می‌گیرد که بعضی از آنها خواسته و برخی ناخواسته باعث دشمنی افراد با یکدیگر شده و در بیشتر مواقع در لباس رقیب هم ظاهر می‌شوند.

وی بیان کرد: معمولا تیم کاری یا مجموعه‌ای از عوامل مختلف در محیط کار با نوعی هم‌افزایی و هم‌پوشانی در بخش‌های متعدد مثل زنجیره به همدیگر متصل هستند و کمک می‌کنند تا یک کار  واحد و هدفمند در سازمان‌ها شکل بگیرد. زمانی‌که سازمان دچار این تنش‌ها و روابط مخدوش ومخرب می‌شود، استحکام خود را برای ایجاد یک خدمات و یا تولید یک کالای واحد و یا اقدام هدفمند از دست می‌دهد و به دنبال آن با کاهش بهره‌وری، ساختار، ثبات و قوام سازمانی نیز دچار تزلزل می‌شود.

حاج اسماعیلی گفت: نگاه‌های حاکم بر سازمان‌ها به دلیل اینکه مبتنی بر  اسناد و قوانین بالادستی است، اغلب آمیخته‌ای از رویکردهای خودی و غیرخودی، شیعه، سنی، اقلیت‌‍‌های دینی و غیر دینی، فامیل و غیرفامیل، سیاه و سفید، زن، مرد، کوچک و بزرگ است که همه این موارد هر یک محدویت هایی را در محیط کار ایجاد می‌کند و زمینه‌های بروز شرایط و رفتارهای نامساعد را می‌تواند فراهم کند.

وی در پاسخ به راهکارهای مقابله با رفتارهای خاله‌زنکی در محیط کار افزود: با توجه به اینکه هرگونه محدودیت و مرز بین افراد می‌تواند به فعالیت‌های سازمانی لطمه بزند، شاید زیربنایی ترین راهکار محو زمینه‌های بروز این رفتارها و  تغییر نگاه و رویکردهای حاکم سازمانی است؛ با اصلاح قوانین و اتخاذ یک رویکرد جامع و همه جانبه نگر در سازمان‌ها و ادارات در راستای دستیابی به اهداف منافع ملی، می‌توان شرایط بانشاط و عادلانه‌ای برای انجام فعالیت‌ها در سازمان ها، ادارات و وزارتخانه ها ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد با حاکمیت ارزش‌های انسانی، ملی و  سازمانی نه تنها حواشی کمتر و کم رنگ‌تر می شوند، بلکه مهم‌تر اینکه همت‌ و تلاش افراد در مسیر رعایت ارزش‌های سازمانی صرف می‌شود و در نهایت سازمان به توسعه و رشد قابل‌توجهی دست پیدا خواهد کرد. 

کد خبر: 33883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 4 =