نیاز کشور به تقویت فعالیت‌های مولد

نقش اثبات شده بسترسازی و حمایت از فعالیت‌های اقتصادی مولد در مسیر اشتغالزایی، حرکت در راستای توسعه و رونق تولید متناسب با شرایط اقتصادی و ظرفیت‌ها، نشان از اهمیت تمرکز دولت‌ها و بخش خصوصی بر فعالیت‌های مولد در کشور است.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از اهداف مهمی که در توجه و سیاستگذاری دولت‌ها و ایجاد زمینه برای فعالیت بخش خصوصی وجود دارد، ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری ناشی از فراهم شدن زمینه فعالیت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان است که به صورت مستقیم، اثرگذاری بالایی در تامین معیشت اقشار مختلف جامعه و ایجاد رفاه بیشتر دارد.

نکته دیگری که بدنبال ایجاد زمینه برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی مولد باید در نظر داشت، موضوعی است که به دفعات در دهه گذشته توسط مقام معظم رهبری در قالب سیاست های کلان و دولتمردان در دوره‌های مختلف مدیریتی مورد اشاره قرار گرفته است و بر رونق بخش تولید تاکید دارد و نگاهی به ضرورت حمایت از بخش مولد کشور، این نکته را روشن می‌کند که رونق تولید در ارتباط مستقیم با زمینه‌سازی برای توسعه فعالیت بخش مولد کشور است.

گفتنی است که در واقع به هر اندازه که سیاست‌ها و برنامه‌های کلان اثرگذار در راستای گسترش و توسعه تولید در کشور مورد توجه دولت‌ها قرار گیرد، به همان میزان نیز رونق تولید را شاهد خواهیم بود و حمایت‌های همه‌جانبه از محوریت بخش مولد کشور، رونق تولید، اشتغالزایی، توسعه اقتصادی و تحقق رفاه بیشتر در یک چارچوب و بدنبال هم قرار دارند.

تاکید رییس‌جمهور بر ایجاد اشتغال مولد

رئیسی در جریان اولین جلسه شورای عالی اشتغال با بیان اینکه رفع مشکل بیکاری با توصیه مقدور نیست، گفت: نیازمند یک جنبش ایجاد اشتغال هستیم به همین دلیل تمرکز باید بر ایجاد مشاغل مولد و رونق تولید باشد.

وی اظهار داشت: یکی از ضرورت‌ها در زمینه ایجاد اشتغال این است که بخش خصوصی میدان‌دار باشد و دولت نقش حمایتی و نظارتی خود را به درستی ایفا کند. دولت اگر بخواهد هم به تنهایی از عهده رفع مشکل بیکاری بر نمی‌آید و لذا باید زمینه نقش‌آفرینی بیش از پیش بخش خصوصی را در این عرصه فراهم کنیم.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اهمیت صنایع پیش‌ران و مشاغل پایه برای تسهیل در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد و طلاق با ایجاد اشتغال و رونق تولید رفع خواهند شد

زمینه افزایش سود در بخش مولد فراهم شود

"حجت الله عبدالملکی" وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در اولین نشست شورای عالی کار که با حضور نمایندگان دولت، کارفرمایان و کارگران برگزار شد، گفت: ایجاد بستر برای افزایش سودآوری تولید و مقابله با سودآوری فعالیت های غیر تولیدی و غیر مولد یکی از ساست های اساسی وزارت کار است.

وی با بیان اینکه در حوزه اصلاح نظام پولی و بانکی کشور، اقدامات خوبی  انجام داده شده است، گفت: با وجود محدودیت منابع بودجه، دولت در دو ماه گذشته، خلق نقدینگی نداشت.

 عبدالملکی با اظهار اینکه سود در بخش مولد اقتصادی کشور باید افزایش و در بخش غیر مولد، کاهش پیدا کند، افزود: باید تلاش کنیم تولید سودآور باشد، در نتیجه، فرصت‌های جدید شغلی برای کارگران ایجاد می‌شود.

 وزیر کار با بیان اینکه سیاست‌های مالیاتی، متناسب با این وضعیت در حال پیگیری و تنظیم است، اظهار داشت: در این راستا، بار مالیاتی تولید کننده کمتر و بار مالیاتی افراد غیر تولیدکننده بیشتر می شود، در نهایت، سرمایه ها به سمت تولید سرازیر و همه مردم، سرمایه گذار و تولید کننده منتفع خواهند شد.

پایداری اشتغال در اقتصاد غیرمولد ممکن نیست

"حسن صادقی" معاون دبیرکل خانه کارگر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص ارتباط اقتصاد غیرمولد و موضوع اشتغال گفت: شرایط تعریف شده و موجود در اقتصاد غیرمولد، منجر به اشتغال موقت و مقطعی در کوتاه‌مدت خواهد شد و در واقع نمی‌توان پایداری اشتغال را در این شرایط انتظار داشت.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حال حاضر بخش بسیار بزرگی از اشتغال کشور در حوزه کارهای مرتبط با خدمات شکل گرفته، می‌توان گفت که زمینه اقتصاد غیرمولد منجر به تقسیم‌بندی شرایط حاضر در اشتغال و تولید شده است.

این فعال حوزه کارگری خاطرنشان کرد: البته باید توجه داشته باشیم که اقتصاد در کشور ما تولید محور نیست و در واقع با نگاهی به خصوصیات این اقتصاد، نمی‌توان لفظ مولد را برای آن بکار برد و زمینه برای رشد و توسعه اقتصاد غیرمولد فراهم است و می‌توان گفت که تورم موجود در اقتصاد، ناشی از شرایط تعریف شده در حوزه‌هایی مانند تولید است.

کد خبر: 34080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =