رادیولوژیست‌ها در دوران همه گیری دیده نشدند!

خدمات رادیولوژی، امروزه با پیشرفت فناوری تحولی عظیم در حوزه درمان ایجاد کرده است؛ دامنه گسترش استفاده از روش‌های تشخیصی در امور پزشکی از چنان وسعتی برخوردار است که این دو حیطه فعالیت درهم تنیده شده؛ تا جایی که به نظر می‌رسد یکی از عوامل مهم پیشرفت پزشکی جوامع، مرتبط با توسعه دستگاه‌های تشخیصی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با شیوع کرونا، استفاده از تصاویر گرافی برای تشخیص بیماری به اوج خود رسید و رادیولوژیست‌ها فداکارانه در صف مقدم تشخیص بیماری قرار گرفتند؛ اما وقتی صحبت از زحمات کادر درمان در مقابله با کرونا می‌شود، کمتر نامی ‌از آنها برده می‌شود. این درحالی است که این گروه حرفه‌ای، شبانه‌روز در کنار اعضای کادر درمان در عرصه تشخیص بیماری و خدمت‌رسانی به بیماران کرونا پیشقدم بوده‌اند.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، فعالیت در بخش رادیولوژی را به واسطه قرار داشتن در معرض اشعه ناشی از تجهیزات این حرفه، نیازمند برخورداری از روحیه ایثارگری برشمرد که اکنون در شرایط همه‌گیری کرونا، مخاطرات شغلی آنها چندبرابر شده؛ اما آنها با پذیرش مسئولیت حرفه‌ای بار عظیمی ‌از خدمات درمانی بیماران را بردوش گرفته‌اند.

دکتر هوشنگ فولادی ضمن اظهار تبریک ۱۷ آبان، روز جهانی رادیولوژی به همه دست‌اندرکاران این حرفه افزود: «بسیاری از افرادی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند، با آگاهی و قبول این مخاطرات به خدمت‌رسانی مشغولند که سپاسگزار زحمات‌شان هستیم.»

وی اظهار کرد: «متخصصان و کارشناسان رادیولوژی نقش بسیار تأثیرگذار و غیرقابل انکار در تشخیص و درمان کرونا در روزهای سخت و دشوار برعهده داشتند؛ بسیاری از رادیولوژیست‌ها به واسطه مواجهه با بیماران کرونا، به این بیماری مبتلا شدند که این فداکاری و از خودگذشتگی با هیچ معیار مادی و مالی قابل جبران نیست؛ جز اینکه بگوییم خدا قوت و دست‌مریزاد.»

اشعه ایکس؛ سنگ‌بنای پزشکی

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به تاریخچه بهره‌مندی از رادیولوژی، گفت: «پیش از کشف اشعه ایکس، امکان مشاهده اجزا و جوارح داخلی بدن ممکن نبود و درمان آسیب‌های جسمی ‌تنها از طریق معاینه بالینی و فیزیکی انجام می‌شد که می‌توانست منجر به بروز اشتباه در فرایند درمان شود؛ اما وقتی «ویلهم رونتگن» در سال ۱۸۹۵ میلادی موفق به کشف اشعه ایکس شد، تحول عظیمی‌ در جامعه بشری و نیز جامعه علمی ‌ایجاد شد.»

فولادی تصریح کرد: «می‌توان گفت این رخداد، نقطه عطفی در تاریخ علم پزشکی و حتی تاریخ بشر به شمار می‌آید. امروزه پزشکان برای تشخیص انواع بیماری‌ها از این پدیده نهایت استفاده را دارند و تکنیک‌های جدیدی که در این بخش از تشخیص پزشکی ایجاد شد، امکان بررسی اعضا و جوارح داخلی بدن از شکستگی استخوان گرفته تا بیماری‌های بافت پارانشیم ریه، سرطان سینه و... با تصویربرداری میسر شد.

چنانچه این رخداد به وقوع نمی‌پیوست، به طور حتم، پیشرفت‌های کنونی علم پزشکی نیز حادث نمی‌شد.»

وی با بیان اینکه اشعه ایکس، سنگ‌بنای پزشکی مدرن امروز به شمار می‌رود، ادامه داد: «این علم، مقدمه و زیرساختی شد برای توسعه طیف وسیعی از تکنیک‌های تصویربرداری (Imaging) مانند (ام. آر. آی) و سی‌تی‌اسکن که علاوه بر تشخیص، امکان انجام اقدامات درمانی مانند رادیوتراپی و پزشکی هسته‌ای را نیز فراهم کرد و به این ترتیب علم پزشکی دستخوش تحولات عظیمی شد.»

کد خبر: 34152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =