نقش حیاتی رادیولوژیست‌ها در درمان بیماران کرونا

سرپرست بخش تصویربرداری بیمارستان تامین‌اجتماعی شهید بهشتی شیراز، با اشاره به بالا بودن میزان مراجعه به واحدهای رادیولوژی سراسر کشور اعم از دولتی و غیردولتی که همواره با ازدحام و شلوغی مواجه‌اند، تصریح کرد: رادیولوژیست‌ها، بار عظیمی از مسئولیت پروسه درمان را بردوش دارند که این مسئولیت در شرایط همه‌گیری کرونا، به طور چشمگیری افزایش یافته است.

حسن آزادیان، در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین به مناسبت ۱۷ آبان، روز جهانی پرتونگاری، افزود: درمان بیماری‌ها شامل مراحل مراجعه بیمار به پزشک، انجام اقدامات تشخیصی و درمان دارویی است و بنابراین نقش رادیولوژی در پروسه درمان، بسیار حیاتی و اساسی است.

وی با اشاره به خدمات رادیولوژیست‌ها در همه‌گیری کرونا، اظهار کرد: از آنجایی که بیماری کرونا، اولین عضوی را که در بدن درگیر می‌کند، ریه‌ها است، تشخیص اولیه و نهایی وضعیت درگیری، با استفاده از گرافی قفسه صدری یا CT اسکن ریه انجام می‌شود که انجام آن برعهده رادیولوژیست‌ها قرار دارد.  

سرپرست بخش تصویربرداری بیمارستان شهید بهشتی شیراز، گفت:‌ این نقش از دو منظر قابل توجه است؛ یکی شامل کمک به تشخیص صحیح، به موقع و موثر بیماری کرونا و دیگری کمک به جلوگیری از انتشار و ایجاد آلودگی بیشتر این بیماری. 

آزادیان انجام یک رادیولوژی مناسب را نیازمند رعایت زمان مناسب و کیفیت تصاویر عنوان کرد و افزود: انجام گرافی قفسه صدری و CT اسکن ریه با کیفیت و در زمان مناسب می‌تواند یافته‌های رادیولوژیکی مورد نیاز پزشک را در اختیار وی قرار دهد و هرگونه تاخیر یا تعجیل در انجام گرافی و نیز کیفیت نامناسب می‌تواند منجر به برداشت‌های نادرست تشخیصی شده و در نتیجه پیشرفت بیماری را سبب شود.

وی یکی از مخاطرات حوزه رادیولوژی را داشتن ارتباط مستقیم با بیماران کرونا برشمرد و گفت: اما متخصصان و کارشناسان رادیولوژی مسئولانه به وظایف حرفه‌ای خود عمل کرده و به بیماران کرونا خدمت‌رسانی می‌کنند.

سرپرست بخش تصویربرداری بیمارستان شهید بهشتی شیراز، با اشاره به امکانات و تجهیزات رادیولوژی بیمارستان شهید دکتر بهشتی شیراز، تصریح کرد: این مرکز درمانی دارای دستگاه‌های «های‌تک» رادیولوژی از جمله MRI ، سه دستگاه رادیولوژی دیجیتال، CT اسکن، فلورسکوپی، سونوگرافی، OPG، سنگ‌شکن و آنژیوگرافی است که دو متخصص رادیولوژی در شیفت‌های صبح و عصر خدمت رسانی می‌کنند.

آزادیان با بیان اینکه ماهیانه۴۳۷۰ نفر برای انجام رادیوگرافی مراجعه می‌کنند، ادامه داد: همچنین ماهیانه ۲۵۴۶ نفر برای انجام سونوگرافی، ۱۳۶۰ نفر برای انجام CT اسکن و ۱۲۰۶ نفر برای انجام MRI به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

وی مهمترین خواسته رادیولوژیست‌ها را اجرای طرح بهره‌وری در شغل رادیولوژی، همانند سایر رشته‌های درمانی و تشخیصی عنوان کرد و گفت: همچنین لازم است حقوق رادیولوژیست‌های تامین‌اجتماعی با دریافتی این متخصصان در وزارت بهداشت، همترازی داشته باشد.

کد خبر: 34195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =