نگاه جزیره‌ای به مدیریت آسیب‌های اجتماعی چالش برانگیز است

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، نگاه جزیره‌ای به موضوع مدیریت آسیب‌های اجتماعی را محکوم به شکست دانست.

به گزارش آتیه‌آنلاین به خبرگزاری مهر، سیدحسن موسوی چلک در خصوص ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی از جمله معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابان اظهار داشت: استاندار تهران با رئیس شورای شهر و شهردار تهران چندین جلسه برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی برگزار کرده اند که البته در برخی جلسات مسئولان ناجا نیز حضور داشتند.

وی افزود: به استاندار تهران پیشنهاد می‌کنیم آسیب‌های اجتماعی را در اولویت کاری خود قرار دهد، همانطور که شورای شهر و شهرداری تهران به این موضوع توجه ویژه ای داشتند. همچنین اگر قرار است برای ساماندهی معتادان متجاهر اقداماتی انجام دهند با مطالعه همه جانبه باشد و تجربه زیستی ایران و تهران را در این خصوص مدنظر قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌های قبل نیز در خصوص ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی اقداماتی صورت گرفته است، گفت: به رغم طرح‌هایی برای ساماندهی معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابان اما همچنان شاهد حضور این افراد در سطح شهر هستیم به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم مطالعه و تجربه زیستی افرادی که در این خصوص کار کرده اند مد نظر قرار داده شود.

موسوی چلک با بیان اینکه تجارب و برنامه‌های شکست خورده تکرار نشود، گفت: اگر بخواهیم همان برنامه‌های قبل را در این خصوص اجرایی کنیم هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند و اعتماد مردم نیز کم خواهد شد اما با مطالعه و شناخت درست به دور از سطحی نگری (فکر نکنیم که ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی کار ساده ای است) اقدامات لازم انجام شود.

به گفته وی، پدیده کودکان کار و معتادان متجاهر محصول شرایطی است که جامعه به آنها تحمیل کرده و بخشی از آن نیز به فقر، مسائل اقتصادی و خانواده بر می‌گردد و تا زمانی که این موضوعات مدیریت نشود و پدیده‌های اجتماعی را نتوانیم مدیریت کنیم همچنان شاهد حضور معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابان خواهیم بود.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با تاکید بر اینکه جمع آوری و ساماندهی این افراد باید با رعایت حقوق آنها انجام شود، گفت: انجمن مددکاران اجتماعی ایران به عنوان یک تشکل غیردولتی در خصوص این موضوع و سایر آسیب‌های اجتماعی آماده همکاری و انتقال تجربه به مسئولان ذی ربط است.

وی افزود: برنامه‌هایی که برای ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی اجرا می‌شود باید متناسب با شرایط هر منطقه و محل مدنظر قرار گیرد و فقط جمع آوری این افراد کافی نیست و باید برای بعد از این مرحله نیز فکری اساسی شود چرا که این چرخه ادامه دار خواهد شد و انگیزه مسئولین برای کار در این حوزه نیز کم می‌شود. به همین دلیل باید طرحی نو با استفاده از تجارب زیستی اجرایی شود و دانش بومی و توجه به رویکرد محلات و مناطق مدنظر قرار گیرد.

موسوی چلک گفت: نگاه جزیره‌ای در حوزه مدیریت اجتماعی محکوم به شکست است و تجربه نشان داده نگاه صرف انتظامی، امنیتی و قضائی نیز مستمر، پایدار و اثربخش نخواهد بود.

کد خبر: 34864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =