خستگی را به «گردن» نگیرید

کارتون‌ها یا به اسم امروزی‌شان، «انیمیشن‌ها» یا «پویانمایی‌ها» کمک می‌کند تا در عالم رؤیا پرواز کنیم. در دنیای رؤیایی انیمیشن‌ها، قهرمان‌ شویم، بجنگیم، گریه کنیم، بخندیم و... به آرزوهای خود برسیم. همه اینها به مدد آنهایی میسر است که قصه‌ها را می‌نویسند و سپس آنهایی که ایده‌ها را زنده کرده و با طراحی، به شخصیت‌ها جان می‌دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، «اَنیماتورها» همان‌هایی هستند که تام و جری، جودی آبوت، بل و سباستین، سیندرلا، شنل قرمزی، پینوکیو و... را برای ما به تصویر کشیدند. این کار اگرچه حالا با ابزارهای تازه، راحت‌تر شده؛ اما هر کاری آسیب‌های خودش را دارد که این‌بار می‌خواهیم با آسیب‌های اَنیماتورها آگاه شویم.

دست، نخستین و مهمترین ابزار مورد استفاده طراحان است. شاید ساعت‌ها دست به یک حالت مانده و انیماتور در حال طراحی باشد. بنابراین آسیب به دست از نخستین عوارض انیماتورها است. «سندرم تونل کارپال»، «کشیدگی تاندون انگشتان» و «خواب‌رفتگی انگشتان» دست از عوارض طراحی دستی یا با لپ‌تاپ و کامپیوتر است.

چطور مراقبت کنید

۱- تسلط کامل: حتماً باید روی میز تحریر کار انجام دهید. تسلط کامل به کاغذ یا صفحه کلید لپ‌تاپ یا کامپیوتر داشته باشید. به این ترتیب فشار کمتری به دست به‌ویژه مچ وارد می‌شود.

۲- کمک بگیرید: شاید ابتدا سخت باشد، اما از مچ‌بند استفاده کنید. به این دلیل که حرکت مچ دست کاهش یافته و خطر ابتلا به سندرم تونل کاپال دست کاهش می‌یابد. برای اینکه مچ کمتر آسیب ببیند، بهتر است کارهای روزمره دیگر مانند رانندگی، کارهای منزل و... را هم با مچ‌بند انجام دهید.

۳- استراحت: به ازای هر یک تا یک ساعت و نیم کار، یک ربع تا بیست دقیقه به دست استراحت دهید.

۴- ورزش‌های ویژه: با جست‌وجو در اینترنت می‌توانید ورزش‌های مناسب برای مچ و انگشتان دست را یاد بگیرید. با انجام این تمرین‌ها، عضله‌های انگشتان و مچ دست را تقویت کنید. استفاده از حلقه‌ پلاستیکی کوچک برای ورزش انگشتان و مچ دست، یکی از بهترین گزینه‌هاست.

تنیس‌باز نباشید

«سندرم آرنج تنیس‌بازان» از دیگر آسیب‌هایی است که انیماتورها هم ممکن است به آن دچار شوند. به این دلیل که درحین طراحی - به‌ویژه به شکل دستی- دست حرکتی را بارها به‌ صورت تکراری و در زمانی مشخص انجام می‌دهد. بنابراین خطر ابتلا به این سندرم دور از انتظار نیست.

چطور مراقبت کنید

۱- کمک بگیرید: از «آرنج‌بند» استفاده کنید. به این ترتیب حرکت آرنج کنترل شده و میزان آسیب به آن کاهش می‌یابد. سعی کنید در حین کار، هرازگاهی حرکتی خلاف جهت کار انجام دهید تا خستگی آرنج برطرف شود.

۲- استراحت: به ازای هر یک تا یک ساعت و نیم کار، یک ربع تا ۲۰ دقیقه استراحت کنید. در این شرایط حتماً دست‌ها را کاملاً کشیده و نگذارید آرنج خم بماند.

۳- ورزش‌های ویژه: برای آرنج نیز ورزش‌های ویژه‌ای وجود دارد. این ورزش‌ها به تقویت عضله‌ها و تاندون‌های منتهی به ماهیچه کمک کرده و مانع از آسیب به استخوان آرنج می‌شوند.

۴- بالا یا پایین نباشد: آرنج باید دقیقاً در راستای وسیله کار قرار گرفته و شما باید به میز تسلط داشته باشید. عدم تسلط دست روی میز یکی از دلایل آسیب به آرنج است؛ به این دلیل که آرنج باید فشار اضافی را تحمل کند.

چشم‌ها را ندوزید

طراحی، دقت بالایی نیاز دارد. به همین دلیل فشار به چشم‌ها در انیماتورها بالاست. استفاده از کاغذ یا طراحی به وسیله لپ‌تاپ یا رایانه، هر دو باعث آسیب به چشم‌ها می‌شوند. البته کار با لپ‌تاپ و رایانه به دلیل نور خاصی که دارند، خستگی و آسیب بیشتری به چشم وارد می‌کنند. در واقع نور آبی این دستگاه‌ها عاملی برای آسیب به چشم است. تمرکز بالا و نگاه کردن دقیق و مداوم نیز از دیگر دلایل آسیب به چشم‌هاست.

چطور مراقبت کنید

۱- محافظ: برای دستگاه خود، اعم از لپ‌تاپ یا رایانه، از محافظ مانیتور استفاده کنید. اگرچه استفاده از این محافظ‌ها می‌تواند در تشخیص و انتخاب رنگ تأثیر منفی داشته باشد، اما بهتر است کار را با این محافظ‌ها انجام دهید و در نهایت رنگ و نور را بدون محافظ کنترل کنید. خشک شدن سطح چشم، از دیگر عوارض کار طولانی‌مدت و مداوم و نگاه کردن به مانیتور است.

۲- نقطه دور: هر یک ساعت یک‌بار، به نقطه دور فیزیکی یعنی یک تا ۵/۱ متری خود، به مدت پنج دقیقه نگاه کنید. این کار باعث رفع خستگی عضله‌های چشم می‌شود.

۳- قطره چشم: از قطره‌های چشمی برای مرطوب کردن سطح چشم استفاده کنید. خشکی چشم می‌تواند عوارض مختلفی را برای چشم و بینایی به دنبال داشته باشد.

۴- عینک: از عینک‌های محافظ درحین کار با لپ‌تاپ یا رایانه استفاده کنید تا چشم‌ها کمتر در معرض اشعه‌های این دستگاه‌ها قرار گیرند.

۵- ببندید: علاوه بر نگاه کردن به نقطه دور فیزیکی، یکی دیگر از راهکارهای رفع خستگی چشم، بستن چشم‌ها است. هرازگاهی چشم‌ها را ببندید و سعی کنید به چشم آرامش دهید.

۶- ورزش‌های چشم: برای رفع خستگی کره چشم و عضلات اطراف آن، ورزش‌های خاصی وجود دارد. با جست‌وجو در اینترنت، این ورزش‌ها را فراگرفته و در زمانی که کار نمی‌کنید، این ورزش‌ها را برای رفع خستگی چشم انجام دهید.

نکته: برای رفع خستگی چشم از دست کشیدن و مالیدن چشم خودداری کنید. این کار باعث ایجاد قوز قرنیه و آسیب به چشم می‌شود.

خستگی شانه و گردن مهم است

علاوه بر دست و آرنج، گردن و شانه نیز در معرض آسیب قرار دارند. به این دلیل که ممکن است گردن و شانه را به سمت جلو خم کرده و همین مسأله به مهره‌های گردن آسیب وارد می‌کند.

چطور مراقبت کنید

۱- صندلی: پشتی صندلی شما باید به شکلی باشد که در حین کار گردن و شانه به آن تکیه کنند. اندازه صندلی شما باید قابل تغییر بوده و بتوانید اندازه آن را با میز کار و قد خود تنظیم کنید.

۲- تناسب: میز کار، صندلی و طرز نشستن شما باید به شکلی باشد که هیچ فشار اضافه‌ای به گردن و شانه‌ها وارد نشود. بهترین شیوه نشستن، زاویه نود درجه لگن با صندلی و متصل شدن کف پا به زمین است.

۳- محافظ: اگر نمی‌توانید صاف و درست بنشینید، از پشت‌بند استفاده کنید تا کاملاً مستقیم نشسته و بدن در شرایط مناسب قرار گیرد.

۴- بالش‌های محافظ: برای نشیمن و گودی گردن از بالش‌های مناسب استفاده کنید. این بالش‌ها کمک می‌کنند تا بدن در شرایط مناسب‌تری قرار گرفته و دچار آسیب نشود.

نویسنده: پژمان سلطانی روزنامه‌نگار و مترجم

کد خبر: 35085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =