کرونا آمار کودکان کار را افزایش داده است

کار کودک و گفتن از شرایط سخت زندگی آنان در حالی است که ثروت جهانی به ۱۰ تریلیون دلار رسیده است. باید این واقعیت را بپذیریم که در جهانی نابرابر زیست می‌کنیم. جهانی که با وجود همه‌گیری کرونا هر ۱۷ ساعت یک‌بار شاهد ظهور یک میلیاردر جدید است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، همه‌گیری کرونا ضربه ای سخت بر پیکره اقتصاد جهانی زده است و پیش‌بینی‌ها از بیکارشدن ۲۰۰ میلیون نفر تا پایان ۲۰۲۲ می‌گوید و بنابر هشدارهای سازمان بین‌المللی کار تا آن زمان حدود ۸ میلیون و ۹۰۰ هزار کودک وارد بازار کار خواهند شد و این اعداد و ارقام بر افزایش آمار کار کودکان صحه می‌گذارد.

اواخر سال گذشته میلادی بود که سازمان بین‌المللی کار از شیوع کرونا و تاثیر آن بر کشورها ابراز نگرانی کرد. به باور این نهاد بین‌المللی کرونا زندگی کارگران را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد. هرچند ماجرا به اینجا ختم نخواهد شد و بی‌شک دو دهه تلاش حامیان حقوق کودکان کار، نقش بر آب خواهد شد. بنابر گزارش این نهاد بین‌المللی یکی از اهداف میان‌مدت سازمان ریشه‌کن کردن کار کودک در تمام حوزه‌های اشتغال غیررسمی است.

هدفی که کرونا تهدیدی جدی برای آن به حساب می‌آید. هرچند در مقابل حامیان حقوق کودک از افزایش ساعت کاری کودکان در دوران کرونا می‌گویند. این در حالی است که کرونا اقتصاد خانواده‌های کم‌برخوردار را تحت‌تاثیر قرار داده است. خانواده‌هایی که به دلیل مشکل تامین معاش کودکان را روانه محل کار می‌کنند.

اگرچه دیرینگی این مساله، مساله کودکان کار را به صحنه‌ای کاملا عادی و آشنا برای شهروندان تهرانی و برخی دیگر شهرهای کشور تبدیل کرده است اما پیشتر رییس انجمن مددکاران اجتماعی با تایید بر آمار صعودی کودکان کار در این ایام هشدار داد و این مسئله را نشانه بارزی از افزایش فقر در جامعه عنوان کرد.

سید حسن موسوی چلک گفته بود که  هرچه جلوتر برویم بیشتر شاهد حضور چنین کودکانی در چهارراه‌ها خواهیم بود و الان هم شاهد افزایش کودکان کارهستیم و همین جا هشدار می‌دهم تعداد کودکان‌ کار بیشتر هم خواهد شد. چرا که وقتی فقر زیاد شود این گونه موارد هم بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از عوارض افزایش تکدی‌گری توسط افراد بزرگسال یا حضور کودکان در خیابان‌ها و محیط‌های کار است. کودکان به مشاغلی از این جمله مشغول می‌شوند گرچه این پدیده در کشور ما اصلا پدیده جدیدی نیست و پدیده غیرقابل انتظاری هم نبوده است.

رییس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به اینکه  خلاء قانونی در این زمینه وجود ندارد، اظهار کرد: با وجود آیین‌نامه کودکان خیابانی و قانون جدید اطفال و نوجوانان مشکل قانونی وجود ندارد و تکلیف تمام دستگاه‌ها در این حوزه مشخص است. اما در حال حاضر حتی با افراد تحت پوشش نمی‌توانیم طبق قانون رفتار کنیم چه برسد به گروه‌های جدیدی که به این حوزه اضافه می‌شوند. از نظر من وقوع چنین پدیده‌ای خیلی دور از انتظار نبود و باید منتظر بدتر شدن اوضاع باشیم مگر اینکه فکری به حال اقتصاد بیمار شود و الا بچه‌های زیادی مدرسه را ترک کرده و مجبور به کار در خیابان می‌شوند.

افزایش آمار کودکان کار و بعضا بی‌هویت، جامعه را آبستن حوادث و تهدیدهای جدی‌ برای شهروندان و کشور کرده است این افراد به گفته ماندانا حسینی فعال اجتماعی که پیشتر در گفت وگو با آتیه‌آنلاین گفته بود که می‌توانند در شکل‌گیری سونامی اجتماعی در کشور موثر باشند. این افراد می‌توانند ناقلان انواع و اقسام ویروس‌ها و میکروب‌ها باشندو نیز برخی از این افراد حاملان مواد مخدر هستند و از سوی دیگر عده‌ای عناصر سازمان یافته اینترنتی هستند که هدایت شده در این مسیر مشغول به کار شده اند بنابراین تسریع در جمع‌آوری، توانمندسازی، هدایت و کنترل این افراد در آستانه ورود به بیکاری فصلی بیش از دیگر ایام سال جدی به نظر می‌رسد و امید است این اشارات هشداری برای نهادهای مسوول و متولی باشد که اقدامات اساسی و زیربنایی در این زمینه را در دستور کار خود قرار دهند.

اجرای بی‌سرانجام ۳۰ بار طرح ساماندهی کودکان کار

به گزارش آتیه آنلاین، طرح ساماندهی کودکان کار از آن تاریخ تا سال ۱۳۹۸ بیش از ۳۰ بار با رویکردهای اغلب مشابه و یکسان اجرا شده است و در بیشتر موارد اجرای آن‌ها بی‌نتیجه و بدون سرانجامی خوش متوقف شده است. در ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ بار دیگر اجرای این طرح با همکاری مراکز بهزیستی یاسر، بعثت و شهدای افسریه و مشارکت تشکل مردمی حامی و کلینیک آوای باران کلید خورد طرحی که نقدهای بسیاری بر آن وارد شد.

کد خبر: 35569

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =