راه‌های سختگیرانه در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری اشاره دارند راه‌های سختگیرانه در حوزه فرهنگ جواب نمی‌دهد بلکه باید راه‌های خلاقانه‌ای برای رفع و حل مسائل فرهنگی جست‌وجو شود.

به گزارش آتیه آنلاین از معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت،  عباس شیراوژن در نخستین نشست معاونان فرهنگی و دانشجویی در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: اکنون مدیریت فرهنگی در مقابل هرج‌ومرج فرهنگی قرار داد و نگاه ما به فرهنگ نگاه به شاکله اجتماعی، تبیین دقیق و جامعی از عوامل فرهنگ ساز است و باید به این کلیت توجه کنیم. همانطور که مسوولان بهداشت اجازه نمی‌دهند غذای فاسد به مردم برسد مدیران فرهنگی نیز باید مانع ترویج خوراک فرهنگی فاسد شوند. نقش مدیران فرهنگی دانشگاه‌های علوم پزشکی باید مانند نظارت بر بهداشت عمومی باشد.

وی تصریح کرد: همه در حال باغبانی فرهنگ هستیم و نسبت به فعل و ترک فعل‌ها باید دقت کنیم. در سال‌های گذشته کتابی با عنوان «باغبانی فرهنگ» اثر دکتر فرزاد جهان‌بین، عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد درباره نگاه رهبر انقلاب درباره مدیریت فرهنگی منتشر شد که می‌تواند بسیار راهگشای فعالیت‌های فرهنگی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی باشد.

شیراوژن اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب از یک باغبان مثال می‌زنند که نه‌تنها باید گل‌ها را در رشد خود آزاد بگذارد، بلکه باید به آن‌ها کمک و تغذیه‌ کافی هم برساند اما با علف‌های هرز به جد مقابله کند. چون همه می‌دانند علف‌های هرز از همان مواد غذایی تغذیه می‌کند که گل‌ها استفاده می‌کنند. در واقع رشد آن‌ها یعنی تضعیف گل‌ها.

ترویج فرهنگ اجباری نیست
وی با اشاره به این که ترویج فرهنگی تحمیلی و اجباری نیست بلکه باید مبتنی بر احساس وظیفه باشد افزود: منظور از نظریه در این بحث تحت عنوان «نظریه باغبانی فرهنگ»، ارائه یک ساختار منسجم و منطقی از بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه مدیریت فرهنگ است. رهبری بیان می‌کنند: «در مقوله فرهنگ، رفتار حکومت باید دلسوزانه و مثل رفتار باغبان باشد. باغبان به هنگام، نهال می‌کارد به هنگام، آبیاری می‌کند به هنگام، هرس می‌کند. به هنگام، سمپاشی می‌کند. به هنگام، هم میوه‌چینی. باید فضای فرهنگی کشور را باغبانی کرد» ‌ باغبان تسلطی بر دانه ندارد و  فقط به دانه برای رشد کمک می‌کند، موانع را رفع می‌کند، هرس و سم‌پاشی می‌کند. جای مناسب را فراهم می‌کند. بذر را توانمند می‌کند.

شیراوژن با اشاره به نظریه منسجم رهبر انقلاب درباره موضوعات فرهنگی و اولویت آن اشاره کرد: رهبری می‌فرمایند هر جا می‌گویم فرهنگ، منظورم ذهنیت است. فرهنگ، ذهنیت و شاکله اجتماعی حاکم بر جامعه است که فضای تحرک و کنش انسان‌ها را تعیین می‌کند. این ذهنیت در بستر زمان شکل‌گرفته و به‌صورت مستمر تولید و بازتولید می‌شود و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. فرهنگ مانند هوا همه‌جا وجود دارد. رهبری گفته‌اند فرهنگ مانند هواست ولی تعریف اصلی فرهنگ از نظر ایشان به این نیست، تعریف فرهنگ همان ذهنیت و شاکله است که همه‌جا هست و هیچ جا خالی از فرهنگ نیست.

رویکرد فعالانه و فرهنگی داشته باشیم
شیراوژن درباره حساسیت فرهنگی در فضای مجازی هم گفت: در دانشگاه‌های علوم پزشکی حدود ۲۵۰ هزار دانشجو داریم که به‌طور حداقلی یک ساعت از زمان خود را در فضای مجازی سپری می‌کنند اما سهم ما مدیران فرهنگی و دانشجویی از این خوراک فرهنگی بسیار ناچیز است. باید محتواهای عمیق، جذاب و اثربخشی با توجه به ابزارهای نوآورانه و هنری تولید و عرضه کرده و در این حوزه رویکرد فعالانه داشته باشیم. ‌

وی روحیه شکست و وادادگی را سهم مهلک خواند و اظهار داشت: مدیر فرهنگی باید آسیب‌ها را ببیند اما هر تحلیل و برداشتی که ما را شکست‌خورده نشان دهد و روحیه‌ ناامیدی را رواج دهد از نظر استدلالی غلط است و با مبانی دینی ما تعارض دارد. ما به عیب ایمان داریم و اثر تاثیرات خداوند را در مقاطع مختلف دیده‌ایم.

معاون وزیر بهداشت مخاطبان جامعه دانشگاهی را افراد فرهیخته و هوشمند دانست و اضافه کرد: برای دانشجویان باید از کارهای کلیشه‌ای و تکراری پرهیز کرد و به دنبال قالب‌های نو، روش‌های تازه اطلاع‌رسانی، ادبیات نو و مخاطب‌پسند باشیم و دسته‌بندی خوبی از مخاطبان خود داشته باشیم.

وی با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه امور فرهنگی گفت:  سند دانشگاه اسلامی به مجموعه دانشگاهی کشور پیشنهاداتی فارغ از تظاهر و جمود و تحجر می‌دهد. بیانیه گام دوم نیز یک مسیر راه و نقشه برای حرکت در چارچوب فرهنگ است که نگاهی فرابردی و کل‌نگر دارد.

شیراوژن با اشاره به اهمیت توجه به نخبگان بیان کرد: در هر دانشگاهی سرآمدهای علمی وجود دارند. ما در آزمون‌های جامع، انجمن‌های علمی و رتبه‌های برتر کنکور باید دانشجویان را شناسایی و حمایت کنیم و نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجه باشیم. نخبگان باید احساس کنند که دانشگاه نگران آن‌ها است. رهبری نیز در دیدار اخیر خودشان از توجه و حمایت نخبگان گفته و بر این موضوع انگشت تاکید گذاشتند. ما باید با رویکردهای عاطفی، در دسترس بودن بسیاری از مشکلات اعم از دانشجویان ایرانی و خارجی و نخبگان را درک و فهم کنیم.

وی افزود: دانشجویان خارجی با انتخاب دقیق ایران را به عنوان مهد انقلاب اسلامی و شیعه انتخاب کرده‌اند.  ما نباید این دانشجویان را در چرخنده‌های اداری قرار دهند و از آن‌ها غافل شوند. بسیاری از کارهای فرهنگی نیاز به بودجه‌های کلان ندارند. منظور من این نیست که بودجه امور فرهنگی نباید افزایش پیدا کند بلکه این حرف به معنای هدفمند کردن برنامه‌های فرهنگی نیست.

کد خبر: 35673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =