ثبت نرخ تورم ۴۴.۴ درصدی در آبان

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم کل کشور در آبان ماه ١٤٠٠ برابر ٤٤,٤ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٤.٠ درصد برای دهک‌های‌ هشتم و نهم تا ٤٧.٢ درصد برای دهک دوم نوسان دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٦٠,٥ درصد برای دهک‌های دوم و سوم تا ٥٨.٧ درصد برای دهک دهم است.

همچنین جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شاخص ثبت شده تورم در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٤١.٢ درصد برای دهک دهم تا ٣٣.٩ درصد برای دهک اول است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در آبانماه به ٣,٢ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٢.٨ درصد) ٠.٤ واحد درصد افزایش داشته است و فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.١ واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل  ٢.٨ واحد درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در جداول زیر نرخ تورم گروه‌های عمده و نرخ تورم کل کشور بر اساس دهک‌های مختلف قابل مشاهده است.

ثبت نرخ تورم ۴۴.۴ درصدی در آبان

تورم نقطه‌ای دهک‌های هزینه‌ای به تفکیک گروه‌های عمده را در جدول زیر می‌بینید.

ثبت نرخ تورم ۴۴.۴ درصدی در آبان

کاهش یک درصدی نرخ تورم در آبان

مقایسه تورم کل کشور در ماه‌های مهر و آبان ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که نرخ تورم کل کشور در آبان ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل (مهر۱۴۰۰) کاهش یک درصدی را تجربه کرده است.

گفتنی است که نرخ تورم کل کشور در مهر ماه ١٤٠٠ برابر ٤٥,٤ درصد عنوان شده است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ٤٥.٢ درصد برای دهک‌ هشتم تا ٤٨.٠ درصد برای دهک دوم نوسان دارد.

همچنین محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه منتهی به مهر۱۴۰۰ در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٦٢.٤ درصد برای دهک دوم تا ٥٩.٤ درصد برای دهک دهم است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران در خصوص تورم موجود، شاخص تورمی در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» در ماه گذشته بین ٤٤.٠ درصد برای دهک دهم تا ٣٣.٩ درصد برای دهک اول است.

تعریف شاخص تورم و دلایل آن از دیدگاه اقتصادی

تعاریف شکل‌گرفته در حوزه تورم نشان می‌دهد که شاخص تورم ابزاری اقتصادی برای سنجش نرخ تورم در یک اقتصاد است و روش‌های مختلفی برای سنجش تورم وجود دارد که با وجود جانب‌داری برخی اقتصاددانان و سرمایه‌گذاران از یک روش، تعداد این روش‌ها افزایش پیدا می‌کند.
بر اساس تعاریف رسمی در اقتصاد، تورم عموماً به معنی افزایش غیرمتناسب سطح عمومی قیمت در نظر گرفته می‌شود و به عبارت دیگر، تورم روند افزاینده و نامنظم افزایش قیمت‌ها در اقتصاد است و همچنین می‌توان گفت که نرخ تورم برابر است با تغییر در یک شاخص قیمت که معمولاً شاخص قیمت مصرف‌کننده است.

گفتنی است که اقتصاددانان معمولا دو دلیل عمده، کاهش عرضه کل یا افزایش تقاضای کل و رشد عرضه پول مازاد بر رشد اقتصادی یا همان رشد نقدینگی را برای شکل‌گیری تورم ذکر می‌کنند.

براساس استانداردهای جهانی، مرجع تعیین سبد کالای پایه و همچنین محاسبه و اعلام نرخ تورم، بانک مرکزی هر کشور است و بانک مرکزی ایران مسئول تهیه شاخص نرخ تورم و مصادیق سبد کالا است که از سال ۱۳۳۸ تعیین اقلام این سبد کالا آغاز شده و آخرین بار در سال ۱۳۸۳ بازنگری روی آن صورت گرفته و به این ترتیب در سبد کالای پایه ۳۵۹ قلم کالا و خدمات در ۷۵ شهر منتخب کشور مورد بررسی قرار گرفت و به ۱۲ گروه کالایی تقسیم شد.

گفتنی است که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرف کننده، معیاری برای سنجش تغییرات قیمت کالاها و خدماتی است که توسط خانوارها به مصرف می‌رسد و از این شاخص به عنوان معیاری برای اندازه‌گیری سطح کلی قیمت‌ کالا و خدمات استفاده شده و یکی از بهترین معیارها برای نمایش تغییر قدرت خرید پول داخلی هر  کشور محسوب می‌شود.

کد خبر: 36375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =