حضور گسترده زنان در نقش مربیان آموزش مهارت

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۷ هزار نفر در قالب مربیان آموزش مهارت در حوزه ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دولتی و آموزشگاه‌های آزاد در سطح کشور فعالیت داشته‌اند که این تعداد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش بیش از چهارهزار نفری را تجربه کرده است که البته در این زمینه، نقش زنان به عنوان مربیان آموزشی پررنگ‌تر از مردان دیده می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، تربیت مربیان آموزش مهارت یکی از موضوعاتی است که در راستای تحقق سیاست‌های کلان مهارت‌آموزی در کشور اثرگذاری مستقیم داشته و به نوعی می‌توان گفت که تعداد و گستردگی مربیان بادانش روز مهارتی در راستای ارائه آموزش به مهارت‌آموزان در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد و همچنین میزان تسلط و آگاهی مربیان به آموزش‌های مطابق با شرایط روز جهانی در خروجی ارائه آموزش‌های حوزه مهارت و تربیت نیروی کار ماهر بسیار اثرگذار است.

بر اساس جدیدترین آمار مرتبط با آموزش‌های مهارتی حضور زنان تحت عنوان مربی مهارت‌آموزی با تعداد نزدیک به ۱۸ هزار نفر در مقایسه با تعداد ۹ هزار و ۳۰۰ نفری مربیان مرد، بیشتر دیده شده و البته گفتنی است که تعداد مربیان مهارت‌آموزی در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد فنی و حرفه‌ای در سال گذشته با کاهش محسوسی روبرو بوده است.

بر اساس جدیدترین گزارش وزارت کار، حضور و فعالیت مربیان آموزش مهارت شاغل در آموزشگاه‌های غیردولتی(آزاد) در سال گذشته بیش از چهاربرابر مربیان در آموزشگاه‌های دولتی بوده است و این آمار، اثرگذاری فعالیت آموزشگاه‌های آزاد مهارتی را در ارائه آموزش‌های حوزه مهارت روشن می‌کند.

گفتنی است که تعداد ۵ هزار و ۱۷۰ نفر تحت عنوان مربی آموزش مهارت در مراکز آموزش دولتی و ۲۱ هزار و ۸۸۶ نفر نیز در قالب مربی در آموزشگاه‌های غیردولتی آزاد در سال گذشته مشغول به کار بوده‌اند که تعداد مربیان مرد در آموزشگاه‌های دولتی از زنان بیشتر عنوان شده است و این آمار در آموزشگاه‌های آزاد برخلاف مراکز دولتی است و در این آموزشگاه‌ها حضور زنان بیش از دوبرابر مردان دیده می‌شود.

آمار و داده‌های حوزه مهارت‌آموزی در استانها نشان می‌دهد که بیشترین تعداد مربیان آموزش مهارت در سال گذشته در استانهای تهران، اصفهان و خراسان رضوی فعالیت داشته‌اند و کمترین تعداد مربیان آموزشی نیز در استانهای چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و کهگیلویه و بویراحمد فعال بوده‌اند.

کاهش قابل توجه آموزش‌های مهارتی در سال ۱۳۹۹

نتایج گزارش حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی نشان می‌دهد که تعداد آموزش‌های مهارتی در سال گذشته در حدود یک میلیون و ۱۱۳ هزار (نفر - دوره) بوده است که نسبت به سال قبل با آمار یک میلیون و ۸۰۰ هزار (نفر – دوره)، کاهش ۷۰۰ هزار (نفر – دوره ای) را نشان می‌دهد.

همچنین میزان ارائه دوره‌های آموزش مهارت در سال گذشته در مقایسه با ۱۳۹۸ در بخش فعالیت‌های حوزه آموزشگاه‌های دولتی و خصوصی کاهش قابل توجهی داشته است.

گفتنی است که میزان ارائه آموزش‌های مهارتی در سال گذشته در حوزه‌های مرتبط با بخش خدمات بسیار بیشتر از آموزش‌های حوزه صنعت بوده است، به گونه‌ای که در حوزه مرتبط با خدمات بیش از ۵۹۵ هزار (نفر – دوره) و در حوزه آموزش‌های بخش صنعت بیش از ۳۸۱ هزار (نفر – دوره) آموزش صورت گرفته است.      

در جداول زیر آمار مربیان آموزش مهارتی در آموزشگاه‌های دولتی و آزاد فنی و حرفه ای، میزان ارائه آموزش‌های مختلف مهارتی بر اساس(نفر -  دوره) و همچنین میزان گستردگی مربیان آموزشی مرد و زن در سطح کشور مشخص و قابل مشاهده است.

حضور گسترده زنان در نقش مربیان آموزش مهارت

   

حضور گسترده زنان در نقش مربیان آموزش مهارت

حضور گسترده زنان در نقش مربیان آموزش مهارت

کد خبر: 36553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =