قهر دیپلماتیک بر سر کانال مانش

تشدید اختلاف میان فرانسه و بریتانیا بر سر کانال مانش حالا به قهر دیپلماتیک کشیده شده و به نظر می‌رسد که این روند تازه ابتدای یک تقابل جدید است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بریتانیا و فرانسه بنا به شهادت تاریخ همواره از رقبای سرسخت یکدیگر بوده‌اند و بارها بر سر مسائل گوناگون دچار اختلاف‌های بسیار شده‌اند. حال به نظر می‌رسد که این اختلاف‌ها بار دیگر بالا گرفته و شکل و شمایلی جدی به خود گرفته است.

ادامه تنش بر سر مهاجران

کانال مانش که بریتانیا را به فرانسه متصل می‌کند، طی ماه‌های اخیر به گرانیگاه اختلاف میان لندن و پاریس انجامیده است. این کانال مرگبار طی این مدت شاهد مرگ شمار زیادی از پناهجویانی است که رویای حضور در بریتانیا را به در سر می‌گذرانند. مهاجرانی که از شمال فرانسه و از طریق کانال مانش سعی دارند خود را به بریتانیا برسانند هر از چند گاهی دچار حوادث مشابه می‌شوند. کانال مانش و حوادثی که در پی تلاش مهاجران برای سفر به سواحل بریتانیا در این گذرگاه روی می‌دهد همواره از محورهای تنش و اختلاف میان پاریس و لندن بوده است. مقامات بریتانیا تلاش‌های انجام شده از جانب فرانسه برای کنترل و مهار این بحران را به رغم پرداخت کمک‌های مالی انجام شده ناکافی می‌دانند.

در آخرین حادثه در این مسیر، بیش از ۳۰ مهاجر که از سواحل شمالی فرانسه در پی رسیدن به خاک بریتانیا بودند روز چهارشنبه (۲۴ نوامبر) در پی غرق شدن قایق‌شان جان باختند. به گزارش یورونیوز، «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهوری فرانسه به دنبال این حادثه وعده داد دولت، قاچاقچیان انسان را که باعث این حادثه شده‌اند، پیدا خواهد کرد. مقامات فرانسه می‌گویند چهار نفر در ارتباط با حادثه روز چهارشنبه بازداشت شده‌اند. گزارش‌ها حاکی است قایق مهاجرانی که جان باختند عصر روز چهارشنبه در حالی که ۵۰ مهاجر را با خود حمل می‌کرد پس از جدا شدن از سواحل دانکرک در شمال فرانسه در مانش واژگون شد و به زیر آب فرو رفت. آمار اولیه‌ای که مقامات کشوری فرانسه از این حادثه ارائه داده بودند حکایت از مرگ بیش از پنج مهاجر و بیهوش شدن پنج تن دیگر داشت.

از سوی دیگر همزمان با بالا رفتن آمار قربانیان حادثه که به تایید مقامات رسمی و پلیس فرانسه رسید، دفتر نخست‌وزیری بریتانیا نیز از تشکیل فوری اتاق بحران برای بررسی این حادثه خبر داد. داونینگ استریت شامگاه چهارشنبه اعلام کرد که «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا خواستار تشکیل فوری یک جلسه با حضور اعضای کابینه برای رسیدگی به موضوع و تصمیم‌گیری در خصوص این بحران شد. سخنگوی دفتر نخست وزیری بریتانیا تصریح کرد که جانسون ریاست نشستِ بحران را که به بررسی وضعیت کانال مانش اختصاص داشت برعهده گرفت.

دولت بریتانیا در راستای تشدید مقابله با مهاجرت غیرقانونی که بخشی از برنامه این کشور در قالب برگزیت محسوب می‌شود به تازگی در جهت تصویب لایحه بحث برانگیزی گام برداشته که هدف از آن اصلاح نظام پذیرش مهاجر و پناهجو در این کشور است.

به موجب برخی از بندهای این لایحه، مجازات‌های در نظر گرفته شده برای عاملان و طراحان مهاجرت غیرقانونی تشدید می‌شود و حداکثر مجازاتی که برای قاچاقچیان انسان وضع شده از ۱۴ سال به حبس ابد افزایش خواهد یافت. به موجب آمار تایید شده از سوی خبرگزاری‌های رسمی بریتانیا نزدیک به ۲۶ هزار نفر از ابتدای سال جاری میلادی با استفاده از قایق‌های کوچک، خود را از طریق کانال مانش به سواحل این کشور رسانده‌اند، آماری که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزایش سه برابری همراه بوده است.

تنش لفظی میان فرانسه و بریتانیا

واقعه مرگبار اخیر در کانال مانش،‌ اختلاف میان این دو کشور را که طی سال‌ها همزمان رقیب و متحد یکدیگر بوده‌اند افزایش داد. نخست‌وزیر بریتانیا در مناقشه بر سر رسیدگی به امور پناهجویان کانال مانش به مکرون نامه نوشت و آن را در توئیتر علنی کرد و از فرانسه خواست پناهجویان را پس بگیرد. بوریس جانسون همچنین از فرانسه خواست، کنترل سواحل شمالی را تشدید کند. جانسون در نامه خود همکاری بیشتر با فرانسه از جمله گشت‌زنی مشترک مرزی، نظارت هوایی و تبادل اطلاعات را نیز پیشنهاد کرده است.

در واکنش به این نامه، وزیر کشور فرانسه مذاکرات با «پریتی پاتل»، همتای انگلیسی خود بر سر وضعیت مهاجران را لغو کرد. «ژرالد درمنن»، وزیر کشور فرانسه گفت از مشاهده نامه اخیر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ناامید شده است. وزیر کشور فرانسه در ادامه به علنی کردن این درخواست انگلیس از کشورش را مورد انتقاد قرار داده و گفت، این کار «وضعیت را بدتر» می‌کند. درمنن در بیانیه‌ای گفت: «ما نامه علنی نخست‌وزیر انگلیس را غیرقابل قبول و مغایر با بحث‌ها بین شرکای خود می‌دانیم و به خاطر این نامه دعوت از وزیر کشور انگیس برای مذاکره پس گرفته می‌شود.»

از سوی دیگر، «گابریل آتال»، سخنگوی دولت فرانسه گفت، مشخص است انگلیس فعالیت‌های گسترده فرانسه در ساحل مانش را نادیده گرفته است. با این حال «گرانت شاپس»، وزیر حمل و نقل انگلیس از نامه جانسون دفاع کرده و گفت: «دوستان و همسایگان‌ باید با هم کار کنند.» شاپس افزود: «هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با این موضوع مقابله کند. امیدوارم فرانسوی‌ها تجدید نظر کنند و این هم به نفع ما و هم به نفع آنهاست. مطمئناً به نفع کسانی است که به بریتانیا قاچاق شده‌اند.»

اختلاف‌ها اما از این هم فراتر رفت. وزیر کشور فرانسه پس از دیدار با همتایان خود از بلژیک، آلمان و هلند در شهر کاله‌ فرانسه، در انتقاد از سیاست‌های لندن درباره این مسئله به خبرنگاران گفت: «انگلیس (تنها) از اتحادیه اروپا خارج شد، از دنیا که خارج نشده است! ما باید به صورت جدی بر روی این مسائل کار کنیم، بدون اینکه اسیر سیاست داخلی انگلیس باشیم.» وی افزود که لحن لندن در گفت‌وگوهای خصوصی، با لحنش در صحنه عمومی متفاوت است. درمنن گفت که فرانسه سال هاست که مسئله مهاجرت غیرقانونی به انگلیس را مدیریت کرده است و اکنون زمان آن رسیده که لندن از خواب ۲۵ ساله خود بیدار شود. این وزیر فرانسوی در ادامه عنوان کرد: «اگر مهاجران به کاله، دانکرک یا بخش‌های شمالی فرانسه می‌آیند، به این خاطر است که جذب سیاست‌های انگلیس، خصوصا شرایط کار در این کشور شده‌اند که امکان کار کردن بدون نیاز به مدارک شناسایی را فراهم آورده است. انگلیس باید مسئولیت را بر عهده گرفته و ‌جاذبه‌های اقتصادی‌اش را کاهش دهد.»

با این وجود به نظر می‌رسد که کانال مانش بدل به جبهه نزاع سیاسی میان بریتانیا و فرانسه شده است؛ کانالی که با گذشت زمان انتظار می‌رود نه‌تنها روابط دو طرف را تیره و تارتر کند، بلکه قربانیان بیشتری نیز بگیرد.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 36840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =