پوست‌اندازی پس از آپارتاید!

با برداشته شدن نظام آپارتاید، خدمات تأمین‌اجتماعی شامل تمامی ‌مردم آفریقای جنوبی فارغ از رنگ پوست آن‌ها، قرار گرفت اما همچنان کم و کسری‌هایی به قوت خود باقیست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، با برداشته شدن نظام آپارتاید، خدمات تأمین‌اجتماعی شامل تمامی ‌مردم این کشور، فارغ از رنگ پوست آن‌ها، قرار گرفت. در سال ۲۰۰۱ بیمه بیکاری جدیدی از سوی دولت ارائه و در سال ۲۰۰۴ نیز خدمات اجتماعی در این کشور مشمول اصلاحات شد. خدمات تأمین‌اجتماعی در این کشور شامل بیمه اجتماعی و سیستم خدمات اجتماعی فراگیر می‌شود.  افراد شاغلی که بیش از ۲۴ روز در ماه کار می‌کنند، از جمله شماری از کارکنان دولت، کارکنان خانگی، کارگران فصلی و همچنین گروهی مشخص از افراد خود اشتغال در فهرست این خدمات قرار می‌گیرند.

حرکت به سوی مساوات

از سوی دیگر تمامی‌ شهروندان مقیم و همچنین پناهندگان مقیم آفریقای جنوبی تحت این خدمات قرار دارند. تنها استثناء در این زمینه افرادی هستند که زندانی شده یا تحت محکومیت قرار دارند.  در زمینه مستمری سالمندی، افراد ۶۰ سال به بالا شامل این خدمات می‌شوند. درآمد فرد برای بهره‌مندی از این خدمات باید سالانه کمتر از ۷۸ هزار و ۶۰۰ رند (برای فرد مجرد) و ۱۵۷ هزار و ۲۰۰ رند (برای زوج‌ها) باشد و دارایی او نیز نباید از یک میلیون و ۱۲۲ هزار رند (برای فرد مجرد) یا ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار رند (برای زوج‌ها) تجاوز کند. هر رند برابر با ۲ هزار و ۷۰۰ ریال است. در صورتی که فرد سالمند برای گذران زندگی روزانه خود نیازمند حضور مستمربگیران دیگری نیز باشد، هزینه همراه او نیز از سوی این خدمات دولتی پرداخت می‌شود. 

کمک‌هزینه جانبازان جنگی نیز شمول این خدمات قرار می‌گیرد و افراد ۶۰ سال به بالا که در جنگ جهانی دوم یا جنگ کره شرکت کرده باشند (به شرط حیات) می‌توانند از خدمات تأمین‌اجتماعی دولت بهره ببرند. در این زمینه، درآمد سالانه فرد، ‌در صورت تجرد، نباید از ۷۸ هزار و ۶۰۰ رند یا، ‌در صورت ازدواج، از ۱۵۷ هزار و ۲۰۰ رند تجاوز کند. همچنین دارایی‌های فرد (به استثنای محل سکونت اصلی ذی‌نفع) در صورت تجرد نباید بیشتر از یک میلیون و ۱۲۲ هزار رند و در صورت ازدواج از ۲ میلیون و ۲۲۴ هزار رند بالاتر باشد. در صورتی که فردِ جانباز برای گذران زندگی روزانه خود نیازمند حضور مستمربگیران دیگری نیز باشد، هزینه همراه او نیز از سوی این خدمات دولتی پرداخت می‌شود. ویژگی مهم این برنامه، مقرون به صرفه بودن آن است.

 کمک‌هزینه همه‌گیری‌ و معلولان 

در ۱۵ مارس ۲۰۲۰، آفریقای جنوبی در زمینه همه‌گیری‌کرونا اعلام وضعیت اضطراری کرد. این امر البته به فقر و بیکاری و افزایش نابرابری انجامید. همچنین فساد باعث شد که بسیاری از مقام‌های دولتی بتوانند از این فرصت برای افزایش سرمایه و ثروت خود بهره‌مند شوند.

دولت آفریقای جنوبی با شناخت هزینه‌های اجتماعی و انسانی ناشی از همه‌گیری و قرنطینه، اقدام‌هایی را برای ارائه خدمات بیشتر تأمین‌اجتماعی به شهروندان اعلام کرد. این اقدامات شامل افزایش کمک‌های اجتماعی موجود به میزان ۲۵۰ رند در ماه، کمک‌هزینه‌های مراقبتی به میزان ۵۰۰ رند در ماه و همچنین کمک‌هزینه اجتماعی برای کمک به درمان کرونا به میزان ۳۵۰ رند در ماه و همچنین طرح امداد کارکنان موقت و ارائه بسته‌های غذایی می‌شود. این اقدامات اضطراری در زمینه تأمین‌اجتماعی به مدت شش ماه عملیاتی شد. همچنین باید در نظر گرفت که در ماه اول قرنطینه در آفریقای جنوبی، دست‌کم ۳ میلیون نفر شغل یا معیشت خود را از دست دادند و پیش‌بینی می‌شود این وضعیت دست‌کم تا سه سال آینده ادامه داشته باشد. 

کمک‌های تأمین‌اجتماعی به معلولان از دیگر نکات جالب در خدمات آفریقای جنوبی است. در این زمینه، فرد برای بهره‌مندی از این خدمات باید ۱۸ تا ۵۹ سال سن داشته و دارای معلولیتی باشد که دست‌کم شش ماه متوالی به درازا بکشد و هیچگونه مزایای کمکی اجتماعی دیگری نیز دریافت نکرده باشد. ناتوانی باید توسط ارزیابی پزشکی تعیین شود که ممکن است هر شش ماه یک‌بار یا ۱۲ ماه یک‌بار انجام شود. در این زمینه و برای بهره‌مندی فرد از خدمات اجتماعی، درآمد سالیانه وی باید از ۷۸ هزار و ۶۰۰ رند برای افراد مجرد یا ۱۵۷ هزار و ۲۰۰ رند برای افراد مزدوج کمتر باشد. همچنین دارایی فرد نباید از یک میلیون و ۱۲۲ هزار رند برای مجردان و ۲ میلیون و ۲۴۴ هزار رند برای زوج‌ها تجاوز کند.

در صورتی که فرد معلول برای گذران زندگی روزانه خود نیازمند حضور مستمربگیران دیگری نیز باشد، هزینه همراه او نیز از سوی این خدمات دولتی پرداخت می‌شود. مزایای بازماندگان نیز تحت بیمه تأمین‌اجتماعی قرار می‌گیرد و ۳۸ تا ۶۰ درصد درآمد روزانه فرد متوفی به بازماندگان پرداخت می‌شود؛ بر این اساس که افراد کم‌درآمد درصد بیشتری از عایدی و افراد با درآمد بالاتر درصد کمتری از عایدی دریافت می‌کنند. مزایای بازماندگان طی دوره‌ای چهار ساله و از سوی منابع دولتی به افراد پرداخت می‌شود.

گزارش: فرشاد گلزاری

کد خبر: 37392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =