معلولان و مطالباتشان را جدی بگیرید

رئیس جمهوری به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت با تاکید بر ضرورت رسیدگی و رفع مشکلات معلولان اظهار کرد: قانون حمایت از معلولان باید به سرعت و به طور جامع و کامل اجرایی شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی جمعه شب در حاشیه جلسه فوق‌العاده هیات دولت، به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت در دیدار جمعی از نمایندگان جامعه معلولان کشور با تبریک این روز در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: شما مبتلا به یک معلولیت جسمی هستید و ما هم وظیفه داریم مشکلات شما را برطرف کنیم و هر دو با توجه به این موارد، مورد امتحان و آزمون الهی قرار می‌گیریم لذا از این جهت بین ما تفاوتی وجود ندارد.

رئیسی در ادامه با اشاره به قانون مربوط به اشتغال معلولان خطاب به مسئولین حاضر در جلسه گفت: باید پیگیری کنید تا به هر میزانی که قانون برای استخدام معلولین الزام کرده، اجرایی شود.

رئیس جمهوری با تاکید بر ضرورت تهیه وسایل آموزشی برای نابینایان و نیز تهیه لوازم توانبخشی برای معلولین خاطرنشان کرد: لوازم توانبخشی از جمله ویلچر و عصای مناسب باید برای معلولین تهیه شود و بهتر است که مسئولین مربوطه پیگیری کنند تا اینگونه لوازم در داخل کشور تولید شود.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر اجرای قانون در زمینه استفاده معلولان از وسایل حمل و نقل (قطار و هواپیما) که به صورت تخفیف در نظر گرفته شده است، تاکید کرد و خواستار فعال شدن صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی معلولان شد.

رئیس جمهوری مناسب‌سازی اماکن شهری و اداری را برای تردد آسان معلولین ضروری دانست و گفت: باید مسئولین شهری اینگونه موارد را مورد توجه جدی خود قرار بدهند و اراده دولت بر این است که معلولان بیش از رنج معلولیت، سختی و رنج بیشتری نداشته باشند.

رئیس جمهوری گفت: در جمع معلولان چهره‌های شاخص و فرهیخته‌ای وجود دارد که می‌توانند به دولت کمک کنند و از مسئولین می‌خواهم که از ظرفیت آنان استفاده کنند.

اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت، تسهیل ایاب و ذهاب معلولان، مناسب سازی فضای شهری برای تردد معلولین، بیمه درمانی و تکمیلی، توجه به توانمندسازی معلولان و اشتغال مخصوص معلولین از جمله مطالبات دیرینه ای است که نه فقط به مناسبت روز جهانی معلولان روز گذشته در محضر رییس جموهری توسط جمعی از نمایندگان جامعه معولان مطرح شد بلکه این خواسته ها از دیرباز مورد پیگیری این جمعیت در اقلیت کشور بوده است و همواره برای استیفای حقوق خود تلاش و پیگیری مجدانه داشته اند. 

شغل یکی از مطالبات اصلی معلولان است

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی با ابراز خرسندی از تحقق بخشی از قانون حمایت از معلولان گفت: ماده ۱۰ قانون حمایت از معلولان مربوط به تشکیل صندوق حمایت از فرصت های شغلی معلولان است و امروز که شاهد فرایند عملیاتی شدن آن هستیم اتفاق میمونی است اما تازه اول راه است و تحقق کامل آن نیازمند صبوری، حمایت و تعریف مکانیسم های اجرایی ونظارتی دقیق است.

کامران عاروان در گفت وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر بسترسازی حذف بوروکراسی اداری در صندوق گفت: کاغذبازی و دیوانسالاری مانع تحقق درست و سریع امور است و صندوق با استفاده از تجارب دیگر موسسات و صندوقها می تواند با ایجاد نرم افزارها وسامانه های مالی  نسبت به ارایه سریع خدمات خود اقدام کند که علاوه بر کاهش هزینه ها، خدمت رسانی آسان و سریع تری به افراد تحت پوشش داشته باشد.

وی با تصریح بر اینکه « افتتاح فیزیکی ساختمان صندوق لازم اما کافی نیست» ، افزود: اختصاص ساختمان و مکانی برای استقرار صندوق ضروری است اما کفایت نمی کند این اتفاق در صورتی که بتواند پیگیری امور، تسهیل و اجرای فرایندها را تا به ثمرنشینی اهداف و ماموریت های صندوق کمک کند ارزش آن دوچندان می شود.

عاروان بر استفاده از متخصصان امر در صندوق تاکید کرد و گفت: دو نفر از اعضا شبکه ملی  تشکل های مردم نهاد جسمی حرکتی  از اعضاء هیات امناء صندوق هستند که خوشبختانه آگاهی و تجربه بالایی در خصوص مسایل معلولان و همچنین مدیریت مالی و بانکی دارند و اگر رویکرد بهره گیری از نظرات مشاوران و متخصصان این حوزه در صندوق از ابتدا نهادینه شود مسیر حمایت، توسعه مشاغل و اشتغال آفرینی برای افراد دارای معلولیت علمی‌تر و با بهره وری افزون تری اتفاق می افتد.

وی با اشاره به آمار غیررسمی ۴۰ درصدی معلولان بیکار در کشور گفت: علت این حجم از بیکاری در جمعیت معلولان ناشی از نگاه جامعه، بخش دولتی و خصوصی است که بسیاری مواقع فرد معلول توانمند، ایده پرداز و خلاق به جهت برخی نگاه ها از استخدام در مراکز دولتی و بخش خصوصی محروم می ماند.

عاروان پرداخت مستمری به معلولان و خانواده های آنها را بعضا در شکل گیری رفتارهای غلط در حوزه اشتغال معلولان موثر دانست و افزود: برخی در مواجهه با فرد معلولان او را از تلاش برای مولد بودن، اشتغال زایی و حتی کارکردن بازمی دارند که  با این شرایط جسمانی نیازی به کارکردن نیست و به نوعی فرد معلول و خانواده های آنان به دریافت مستمری تشویق می شوند، اما آیا با مستمری ۳۵۰ هزارتومانی می توان امور روزمره زندگی را مدیریت کرد؟

رییس هیات مدیره شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی حرکتی تخصیص بودجه و نظارت دقیق بر هزینه کرد را از ضرورت های صندوق خواند و گفت: پس از تخصیص بودجه باید مکانیسم‌های نظارتی تعریف شده وارد عمل شوند و به صورت مداوم، دقیق و حساب شده تسهیلات پرداختی را تا تحقق ایجاد شغل و یا توسعه مشاغل رصد کنند که ثمره تلاش های مجموعه دست اندرکاران صندوق با ایجاد مشاغل‌های پایدار برای افراد دارای معلولیت به بار بنشیند.

 تردد خطرآفرین معلولان در  فضاهای نامناسب شهری 

مدیرعامل جامعه معلولان با اشاره به اینکه مشکل کنونی نبود استانداردها نیست، گفت: در حال حاضر محدودیت متون ضوابط و مقررات در شهرداری، سازمان استاندارد، وزارت مسکن و شهرسازی وجود ندارد، تنها اجرای ناقص و نادرست و یا بعضا عدم اجرا و یا نظارت کافی چالش برانگیز شده است.

منصور برجیان پیشتر در گفت‌وگو با « آتیه آنلاین»، در خصوص ضرورت های استانداردسازی درگاه‌ها و وبگاه ها الکترونیکی با دسترس پذیری معلولان گفت: البته معلولان جسمی حرکتی که امکان دسترسی را دارند، بنابراین مخاطب این موضوع بیشتر نابینایان هستند که امکانات لازم برای آنها در این حوزه بسیار محدود است.

برجیان با بیان اینکه نباید مجوز هیچ سایتی بدون مناسب سازی صادرشود افزود: دانشگاه ها، سایت های دولتی و بانک ها نیز باید به این موضوع مهم توجه داشته باشند که این عزیران در مراجعه به آنها بی دغدغه بتوانند در زمینه ثبت نام و انتخاب رشته دانشگاه، کارت ملی، امور بانکی و .... اقدام کنند.

وی با تاکید بر مناسب سازی حوزه الکترونیک برای نابینایان عنوان کرد: در حوزه های بین المللی بخش های مهم همزمان با کلیک کردن باید صداگذاری شود که به این وسیله به صورت دقیق، فرد نابینا را راهنما باشد که بتواند به صورت کامل و در اندک زمان ممکن دسترسی لازم و درست برای آنها فراهم شود

برجیان با اشاره به اینکه «مناسب سازی» مقدمه ورود به جامعه است بر تاثیر چشمگیر آن بر دیگر جوانب زندگی معلولان تاکید کرد و افزود: زمانی که مناسب سازی فراهم باشد اشتغال، تحصیل و... بستر مناسب برای تحقق امور دیگر معلولان هموار می شود.

وی بر نقش صداوسیما در تولید برنامه های تولید و پخش برنامه ها و محتواهای ترویجی مناسب سازی برای معلولان اشاره کرد و گفت: در صورتی معلول می تواند فعالیت اجتماعی داشته باشد که مناسب سازی اتفاق افتاده باشد. برکسی پوشیده نیست که صداوسیما در فرهنگ سازی حضور معلولان در جامعه نقش چشمگیری دارد.یعنی برنامه سازی به گونه ای باید باشد که لازمه این حضور را در گرو بسترسازی مناسب فضای شهری قلمداد کند.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران برضرورت رعایت استانداردها در مناسب سازی ها تاکید کرد و گفت: مناسب سازی در کشورهای جهان با رعایت استانداردهای مدون صورت می گیرد و صداوسیما نیز می تواند با اطلاع رسانی آخرین تکنولوژی و دستاوردهای جهانی حوزه مناسب سازی موثر باشد.

وی بر پیاده سازی ضوابط و استانداردها پیش از بهره برداری از ساختمان ها تاکید کرد و گفت: با مدنظر داشتن مناسب سازی پیش از ساخت وساز، صرفه جویی و مدیریت منابع به درستی صورت می گیرد. حال آنکه دیده شده که ابتدا ساختمان ساخته می شود سپس به فکر مناسب سازی آن می افتند که در این صورت منجر به افزایش چند برابری هزینه هامی شود .

مدیرعامل جامعه معلولان نظارت بر رعایت استانداردهای موجود را ضرورتی انکارناپذیر خواند و افزود: نهادهای مسوول و نظارتی در این زمینه باید به دقت امور را رصد کنند و در صورت عدم رعایت استانداردها در ساخت و سازها، صدور مجوز صورت نگیرد.از دیگر سو صداوسیما و رسانه ها نیز در جهت آموزش و شفاف سازی موضوع حساسیت لازم به خرج دهند.

موسس « جامعه معلولان ایران»  با اشاره به افزایش پنج تا ده برابری قیمت وسایل کمک توانبخشی بر ضرورت تخصیص ارز دولتی به این حوزه تاکید کرد.

برجیان در بیان تبعات گرانی های سرسام آور و روزافزون بر جامعه معلولان عنوان کرد: این مساله در سطح کلان تمام افراد جامعه  را تحت تاثیر قرار داده است اما معلولان به جهت خاص بودن و وضعیت جسمانی شان نیازمند برخی تجهیزات کمک توانبخشی و کمک پزشکی هستند که متاسفانه قیمت آنها پنج تا ده برابر شده است.کاهش قیمت آنها نیازمند تخصیص ارز دولتی و پایین آوردن تعرفه گمرکی است و به همین جهت  در حال حاضر این مهم به یکی از مطالبات جدی ما تبدیل شده اسَت.

وی در ادامه بر ضرورت توجه ویژه دولت به بزرگترین اقلیت کشور تاکید کرد و گفت: آمار بیکاری بالا، انزوا و مشکلات ناشی از کرونا بیش از اقشار دیگر جامعه معلولان را تحت تاثیر قرار داده است به گونه ای که این افراد در تامین کلیه اقلام مورد نیاز نه تنها با مشکلات عدیده ای مواجه هستند بلکه با بی توجهی مسوولان نسبت به چگونگی تامین نیازهای روزمره شان، سلامتی فردی و خانوادگی شان به خطر افتاده است.

محبوبه ابراهیم خانی رییس انجمن کوتاه قامتان بلند همت نیز در گفت وگو با آتیه‌آنلاین با تاکید بر ضرورت توجه به توسعه و تقویت کارآفرینی معلولان وجا معه هدف سازمان بهزیستی گفت: راه اندازی صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت می تواند گام موثری در این زمینه بردارد و سطح میزان اشتغال زایی و توسعه مشاغل در جامعه معلولان را ارتقاء دهد.

وی تاکید کرد: عزم مجموعه سازمان بهزیستی کشور و وزارت تعاون و کارو  رفاه اجتماعی در راه اندازی این صندوق نقطه قوت ارزشمندی است چرا که صندوق می تواند زمینه ساز توانمندسازی وایجاد فرصت شغلی واشتغال زایی  برای ما باشد و این بزرگترین گام بزرگ ترین گام  است و آغاز تحقق مطالبات سال‌های قبل برای اجرای (طرح تکاپو) و مداخله توسعه ‌ای از طریق انتقال دانش و تکنولوژی و ارتقاء مهارت با کمترین اتکاء به تسهیلات بانکی و دولتی است.

ابراهیم خانی ایجاد و توسعه کسب وکار پایدار را یکی از دغدغه های مهم خواند و افزود: هر اقدامی در حوزه اشتغال زایی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که ضمن توسعه، پایداری و دوام آن نیز مدنظر قرار بگیرد و به همین جهت تسهیلات بانکی قرض الحسنه می توانند در افزایش ضریب پایداری مشاغل موثر باشند.

رییس انجمن کوتاه قامتان ایران با تاکید بر لزوم اولویت بندی گروه های شغلی برای دریافت تسهیلات از صندوق گفت: در صورتی توزیع عادلانه ایجاد فرصت شغلی محقق می شود که پروژه های مختلف کسب وکار اعم از تولیدی، کشاورزی،  صنعتی، کارگاهی، فنی حرفه ای وخدماتی مورد توجه قرار گیرند

وی ادامه داد: اگر صاحبان مشاغل حوزه انواع تعمیرات، گردشگری، استارتاپ، صنایع دستی، پرورش آبزیان، پرورش قارچ ، پرورش گل وگیاه و... از تسهیلات این صندوق برخوردار شوند این مساله تاثیر چشمگیرتری بر توسعه اقتصاد خانواده و کشور خواهد گذاشت.

ابراهیم خانی نداشتن مشاوران مارکتینگ وعدم شناخت بازار را از  عمده ترین مشکلات پیش روی مشاغل خواند و تصریح کرد: بی‌اطلاعی ونداشتن دانش نسبت به نیاز بازار و مورد تقاضای مردم صاحبان مشاغل را با چالش جدی مواجه می کند حال اگر این مساله با نبود پشتیبان ومشاوران کسب وکار همراه شود مشکلات دوچندان می شوند.

وی در پایان بر حذف بروکراسی های رایج و دست و پاگیر اداری تاکید کرد و گفت: امیدواریم که فرایند پرداخت تسهیلات صندوق با مساعدت بالا و البته به دور از فرایندهای سخت و نفسگیر انجام شود تا که مددجویان مشتاق به راه اندازی کسب و کار و یا معلولان صاحبان مشاغل نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه صندوق ترغیب شوند .

ابراهیم خانی  بهره وسود نامتعارف تسهیلات را یکی از موانع بزرگ پیش روی معلولان عنوان کرد و افزود: با راه انداری این صندوق اطمینان خاطر نسبی ایجاد می شود که مددجویان تحت پوشش بتوانند با دریافت وام های کم بهره، نسبت به ایجاد کسب و کاری پررونق و دور از ترس شکست مالی اقدام کنند.

کد خبر: 37442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =