روش‌های درمان سوختگی

سوختگی در ایران به شدت شایع است؛ به طوری که مردم کشور ما ۸ برابر متوسط جهانی دچار سوختگی می‌شوند. هرچند که همه موارد سوختگی در کشور ثبت نمی‌شود، اما سالانه درحدود ۳۰ هزار نفر در کشور دچار سوختگی‌های شدید منجر به بستری می‌شوند و از این تعداد ۳ هزار نفر فوت می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، به همین منظور شناخت انواع سوختگی، یادگیری اقدامات اولیه و مراقبت‌های پس از آن اهمیت بسیار زیادی دارد. سوختگی می‌تواند براساس شدت و مدت تماس با منبع حرارتی، باعث ایجاد آسیب‌های مختلف به اندام شود، اما به طور کلی آسیب‌های ناشی از سوختگی به سه نوع تقسیم‌ می‌شود:

سوختگی درجه ۱

سوختگی درجه ۱ را «سوختگی سطحی» می‌نامند؛ چون فقط به بیرونی‌ترین لایه پوست آسیب می‌زند. نشانه‌هایی مانند قرمزی، التهاب جزئی (تورم)، درد و خشک و پوسته پوسته شدن پوست در زمان التیام یافتن سوختگی از جمله نشانه‌های سوختگی سطحی است.  

توصیه‌های خودمراقبتی در سوختگی درجه ۱

پوست سوخته باید تمیز نگه داشته شود؛ با آب و صابون محل سوختگی را بشویید. ناحیه سوخته را ۲۰ دقیقه در آب تمیز و سرد و سپس ۲۰ دقیقه در آب تمیز و ولرم غوطه‌ور کنید؛ این کار سبب کاهش درد خواهد شد.

برای مراقبت از پوست محل سوختگی، می‌توانید روی محل سوختگی، پماد حاوی روغن ماهی (پماد سوختگی)، پماد اکسیدروی یا سیلور سولفادیازین بمالید. نیازی به پیشگیری با آنتی‌بیوتیک و تزریق واکسن کزاز نیست. تنها ایمن‌سازی ناقص کودکان باید تکمیل شود.

سوختگی درجه ۲

سوختگی درجه ۲ عمیق‌تر و وخیم‌تر از درجه ۱ است؛ زیرا آسیب دیدگی از لایه سطحی پوست فراتر رفته است. این نوع آسیب، تاول زدن، قرمزی و زخم و التهاب شدید پوست را به دنبال دارد. نشانه‌های سوختگی درجه ۲ عبارتند از تاول، ورم و کنده شدن پوست همراه با درد شدید.

سوختگی درجه ۳

سوختگی درجه ۳ شدیدترین نوع سوختگی است که با بیشترین میزان آسیب دیدگی در تمام لایه‌های پوست همراه است و گاهی حتی به اندام‌های اصلی، گردش خون و استخوان‌ها صدمه می‌زند.

تصور اشتباهی وجود دارد که سوختگی درجه ۳ دردناک‌ترین نوع سوختگی است؛ اما این طور نیست. درواقع میزان آسیب‌دیدگی در این نوع سوختگی آن‌قدر شدید و گسترده است که احتمال دارد بیمار به دلیل صدمه دیدن عصب‌ها هیچ دردی احساس نکند. سوختگی درجه ۳ با توجه به دلیل سوختگی باعث تغییرهای ظاهری متفاوت در پوست می‌شود؛ سفید و مومی شدن پوست، سوختن و تیره شدن پوست، به رنگ قهوه‌ای تیره درآمدن پوست و برآمده و چرمی شدن پوست از نشانه‌های این نوع سوختگی است.

توصیه‌های خودمراقبتی درمواقع سوختگی

به گزارش کارشناسان وزارت بهداشت، در سوختگی‌ها بلافاصله محل آسیب دیده را به مدت حداقل ۲۰ دقیقه زیر شیر آب خنک کنید. اگر لباس فرد مصدوم داغ است یا حاوی مواد شیمیایی است، ‌آن را خارج کنید؛ اما اگر لباس به بدن او چسبیده است، آن را جدا نکنید و پس از برش اطراف آن، لباس را خارج کنید.

نکته: اگر اندازه محل سوختگی بیشتر از کف دست است، یا در محل مفاصل، فقسه سینه یا اندام تناسلی است، باید حتما مصدوم به مرکز درمانی منتقل شود. از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی زخم خودداری کنید و تحت هیچ عنوان تاول‌ها را پاره نکنید.

توصیه‌های خودمراقبتی طب ایرانی در سوختگی

طب ایرانی درخصوص سبک زندگی سالم و پیشگیری و درمان بیماری‌ها، راهکارهای متعددی را ارایه می‌دهد و برای درمان سوختگی توصیه می‌کند: روغن زیتون، سفیده تخم‌مرغ و جوش شیرین روی موضع مالیده شود. همچنین می‌توانید گلاب سرد مخلوط با حنا را بر روی موضع قرار دهید و نیز ژل آلوئه‌ورا نیز برای رفع سوختگی موثر است.

کد خبر: 37477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =