آخرین آمار طرح‌های اشتغالزای وزارت کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای بسترسازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در سطح کشور، بخصوص در حوزه اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی، با استفاده از ابزارها و ظرفیت‌های قانونی و تشویق کارفرمایان با بهره‌گیری از معافیت‌های بیمه‌ای و یارانه‌های دستمزدی، در سالهای گذشته اقدام به اجرای طرح‌هایی با قابلیت جذب نیروی کار در کارگاه‌ها داشته است.     

به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار در سال ١٣٩٩ که نشان از نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی افراد ١٥ ساله و بیشتر دارد و همچنین نرخ ۴۱.۳ درصدی مشارکت اقتصادی جامعه هدف که در گروه شاغلان و بیکاران قرار دارد، ضرورت سیاستگذاری بلندمدت در مسیر ارتقاء شرایط بازار کار و ایجاد زیرساخت‌های جذب سرمایه‌گذاری با هدف ‌اشتغالزایی بیش از هر زمانی مشخص می‌شود.

گفتنی است که اجرای سیاستگذاریهای بلندمدت در خصوص زمینه‌سازی برای اشتغال گسترده نیازمند تدوین طرح‌های مختلف با استفاده از ظرفیت بخش‌های مختلف نیروی انسانی، کارفرمایی، برنامه‌ریزی و مدیریت، قانون و همچنین منابع مالی کشور است که در این زمینه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی سیاستگذاری اشتغال و روابط کار با اجرای طرح‌های مختلف در صدد جذب نیروی کار توسط کارفرمایان با در اختیار گذاشتن مشوق‌های مختلف برآمده است.

دولت‌های مختلف در دوره‌های مدیریت و حکمرانی در حوزه اجرایی کشور، سیاست‌های توسعه کسب‌وکار و ‌اشتغالزایی متفاوتی را در پیش گرفته و با اجرای برنامه‌های ‌اشتغالزایی، سعی در توسعه اشتغال و رونق تولید و ارائه خدمات داشته‌اند که البته موفقیت‌هایی نیز در این راستا به دست آمده است، اما این اقدامات و طرح‌ها منجر به ایجاد تعادل در حوزه عرضه و تقاضای بازار اشتغال کشور نشده و همچنان بر اساس اعلام آمار رسمی‌ مراجع ذی‌ربط، بیکاری به عنوان یکی از اساسی‌ترین چالش‌های کشور مطرح است که این شرایط، انتظارات از دولت سیزدهم را در زمینه ‌اشتغالزایی بیشتر کرده و موجب سخت شدن کار دولت در این زمینه شده است.

۱۰ هزار کارفرما از معافیت بیمه‌ای طرح کارورزی بهره‌مند شدند

بررسی جدیدترین داده‌های مرتبط با طرح کارورزی نشان می‌دهد که تا اواسط آذر ۱۴۰۰ تعداد ۱۰ هزار و ۴۴۶ کارفرما از معافیت‌های بیمه‌ای در قالب طرح کارورزی نیروی کار استفاده کرده‌اند.

همچنین آمار طرح کارورزی وزارت کار نشان از ثبت نام ۱۴۸ هزار و ۴۷۷ نفر به عنوان داوطلب در این طرح ثبت نام کرده اند که تا به حال ۵۷ هزار و ۹۲۸ نفر به عنوان نیروی کار در کارگاه های مشمول اشتغال به کار داشته اند.

گفتنی است که استانهای فارس، لرستان و خوزستان دارای بیشترین داوطلب و استانهای فارس، لرستان و اردبیل نیز به ترتیب بالاترین دصد جذب نیروی کار از طریق طرح کارورزی نیروی کار را داشته اند.

یکی از راهکارهای عملیاتی در حوزه اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی، تدوین و اجرای طرح کارورزی وزارت کار است که بر اساس پیش‌بینی‌های آغاز اجرای آن، این طرح باید شکاف بین آموخته‌های دانشگاهی و مهارت‌های مورد نیاز در بازار کار را کاهش داده و راهکاری برای دستیابی به سیر کاهنده آمار بیکاری فارغ‌التحصیلان و افزایش آمار اشتغال در این قشر باشد.

در واقع این طرح، شرایط و زمینه‌ای برای آشنایی فارغ‌التحصیلان با محیط کار و افزایش قابلیت‌های آنان برای اشتغال را در آینده فراهم آورده است و بر اساس اهداف طراحی شده برای طرح کارورزی پس از پایان طرح، حدود ۷۰ درصد کارورزان در همان بنگاه محل انجام طرح، مشغول به کار شده و زمینه تسهیل ورود به بازار کار برای سایر کارورزان نیز با ارتقای مهارت، مهیا می‌شود.

طرح کارورزی دانشجویان در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای اشتغال توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین شده است و در واقع این طرح دانش‌ آموختگان دانشگاهی با هدف کاهش نرخ بیکاری جوانان دانش‌ آموخته و از طریق تکمیل مهارت‌ها، جذب و به کارگیری آن‌ها در بخش‌های تعاونی و خصوصی تدوین و به تصویب رسید.

طرح کارورزی با مطرح شدن در هفتاد و پنجمین جلسه شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده و دستورالعمل‌های اجرای آن در سال ۹۶ و اصلاحی آن در سال ۹۸ جهت اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

مشوق‌ بیمه‌ای کارفرمایان به شرط جذب کارجویان

با توجه به جدیدترین آمار و اطلاعات به ثبت رسیده در سامانه طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان وزارت کار، میزان اشتغال و جذب بازار کار فارغ‌التحصیلان از طریق این طرح تا نیمه آذر ۱۴۰۰، تعداد بیش از ۱۹ هزار ثبت‌نام‌کننده فارغ‌التحصیل جویای کار تعداد ۱۸ هزار و ۴۶۹ نفر بوده است.

گفتنی است که  که در این میان استان‌های آذربایجان شرقی، فارس و خوزستان بیشترین و استان‌های همدان، مرکزی و لرستان کمترین تعداد اشتغال به کار از طریق این طرح را به ثبت رسانده‌اند.   

بخش دیگری از آمار خروجی این طرح نشان می‌دهد که تا تاریخ ۱۴ آذرماه سالجاری تعداد ۶ هزار و ۳۴۸ کارفرما در قالب طرح مشوق بیمه‌ای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که در این بین، استان‌های فارس، اصفهان و خوزستان به ترتیب با ۷۹۷، ۵۵۰ و ۵۲۳ فقره بیشترین تعداد ثبت‌نام را در کشور به خود اختصاص داده‌اند. همچنین استان‌های قم، مرکزی و سمنان به ترتیب با ۳۷، ۴۶ و ۵۱ مورد دارای کمترین تعداد کارفرمای ثبت‌نام شده در این طرح هستند.

همچنین تعداد جویندگان کار فارغ‌التحصیل دانشگاهی که تا به امروز موفق به ثبت‌نام در طرح مشوق بیمه‌ای شده‌اند ۱۹ هزار و ۱۷۰ نفر است که استان‌های فارس و خوزستان با تعداد ثبت‌نام بیش از ۲۰ هزار نفر و آذربایجان شرقی با بیش از ۱۸ هزار نفر، بیشترین ثبت‌نام جوینده کار را در قالب این طرح دارا هستند و فارغ التحصیلان کارجو در استانهای قم، مرکزی و همدان کمترین استقبال را از این طرح داشته‌اند.

برقراری معافیت بیمه کارفرمایی برای کارفرمایانی که اقدام به جذب و به کارگیری کارورزان می کنند در قالب طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی، موضوع آیین نامه اجرایی ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه در حال اجرا است. دانش آموختگان دانشگاهی بیکار و جویای کار کارشناسی و بالاتر و کارگاه های خصوصی و تعاونی فعال در بخش های اقتصادی دارای کد کارگاهی تامین اجتماعی گروه هدف این طرح هستند.

۱۴ هزار و ۷۷۲ قرداد برای مهارت‌آموزان در دوره صد روزه

بر اساس گزارش صدروزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی با اعطای فرصت حداکثر یک سال به کارفرما، داوطلبان جوان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۲ سال واجد شرایط، مهارت های شغلی را در محیط کار فرا می گیرند و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مسئولیت اصلی اجرای این طرح را در سال‌های اخیر به عهده دارد.

از سال ۱۳۹۶ تا پایان آبان سالجاری، ۷۹ هزار و ۵۱۱ کارفرمای بنگاه های اقتصادی بخش های خصوصی و تعاونی در این طرح مشارکت کرده‌اند و فضای کارگاهی و نیروی انسانی ماهر خود را به عنوان مربی در اجرای طرح به خدمت گرفته اند.

همچنین بررسی عملکرد صد روزه در خصوص اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی نشان می‌دهد که ۱۴ هزار و ۷۷۲ نفر در واحدهای پذیرنده کشور جذب شده‌اند.

طرحی برای تحرک‌بخشی به ایجاد اشتغال

براساس جدیدترین داده‌های آماری سامانه یارانه دستمزد، از نزدیک به ۳۹ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده در طرح یارانه دستمزد، بیش از ۳۳ هزار نفر موفق به اشتغال در کارگاه‌های مختلف مشمول این طرح شدند.

همچنین تا تاریخ نیمه آذر ۱۴۰۰ تعداد شش هزار و ۸۰۶ کارفرما در قالب طرح"یارانه دستمزد" وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشمول استفاده از امتیازات این طرح در قالب یارانه شده‌اند.

جدیدترین اطلاعات اجرای طرح یارانه دستمزد حاکی از این است که استانهای خوزستان، مازندران و لرستان بیشترین و استانهای خراسان شمالی، کردستان و ایلام، کمترین اشتغال ثبت شده از طریق این طرح را به خود اختصاص داده‌اند و همچنین بیشترین و کمترین میزان جویندگان کار نیز به ترتیب اشاره شده در این استانها به ثبت رسیده است.

گفتنی است که استانهای خوزستان، کرمانشاه و مازندران در راستای اجرای این طرح، بیشترین و استانهای خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان و بوشهر، کمترین استقبال و مشارکت کارفرمایان را در این طرح به ثبت رسانده‌اند.

طرح پرداخت یارانه دستمزد با هدف تحرک بخشی به ایجاد اشتغال در بنگاه های خرد، کوچک و متوسط و همچنین زمینه سازی برای اشتغال دانش آموختگان مقاطع تحصیلی دیپلم و بالاتر، افزایش مهارت و کسب تجربه توسط جویندگان کار به خصوص گروه شاغل اولی ها از طریق تعامل با نیروهای متخصـص و با تـجربه تدوین شده است.

کد خبر: 37618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =