مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان: تغییر اقلیم از مهمترین علل شوری خاک است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت:تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از مهمترین علل شوری خاک است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، فریبا رضایی امروز(یکشنبه ۱۴ آذر)به مناسبت روز جهانی خاک اظهار کرد: شوری خاک یک مشکل عمده در تولید محصولات زراعی در سراسر جهان بوده که تغییر اقلیم، خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع از مهمترین علل شوری خاک است و این معضل منجر به اثرات نامطلوب اقتصادی–اجتماعی از جمله کاهش تولید، کاهش بازگشت سرمایه کشاورزان و مهاجرت به شهرها، اثرات زیست محیطی نظیرتخریب اکوسیستم،کاهش رشد و پوشش گیاهی، تخریب خاک،پدیده گرد و غبار و به خطر افتادن امنیت غذایی شده است.

وی تأثیر شوری خاک روی رشد گیاهان را بسیارمخرب دانست و افزود: ۲۰٪ زمین های زیر کشت و ۳۳٪ زمین های آبی جهان تحت تأثیر نمک یا تخریب شده و یا در حال تخریب اند و این روند می تواند با تغییر آب و هوا، استفاده بیش از حد از آب های زیرزمینی و افزایش استفاده از آب با کیفیت پایین در آبیاری ایجاد گردد؛ بنابراین رفع شوری خاک و مقابله با آن، یکی از الزامات کشاورزی پربازده می باشد.

وی شوری بیش از حد خاک را  موجب کاهش بهره وری بسیاری از محصولات کشاورزی از جمله اکثر سبزیجات دانست وادامه داد:آستانه شوری در اکثر محصولات گیاهی کم است و هنگامی که از آب شور برای آبیاری استفاده می شود، میزان تحمل نمک سبزیجات کاهش می یابد؛ بنابراین در کنار شوری خاک، شوری آب و رفع آن نیز یکی دیگر از دغدغه هایی است که حتماً باید به آن توجه نمود.

رضائی تأکیدکرد: بهترین راهکار برای مبارزه با شوری؛ از بین بردن شوری است که می توان به ۳ روش کلی دفع نمک ها، تبدیل نمک ها و کنترل اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان در خاتمه بیان کرد: برای افزایش بهره وری خاک میتوان به بهینه‌سازی شرایط آبرسانی، الگوی کشت مشخص با بهبود کانال‌های آبیاری و بهبود اوضاع مکانیزاسیون، کاهش زیست توده یا ضایعات محصولات کشاورزی، استفاده از کود هایی با شوری پایین و تلاش در جهت تفکیک و تشخیص علت و معلول در حوزه کشاورزی به عنوان اقدامات مؤثر اشاره کرد.

گفتنی است،با توجه به اهمیت خاک به عنوان یکی از مهمترین اجزاء طبیعت، اتحادیه جهانی علوم خاک در سال ۲۰۰۳، در راستای ارج نهادن به اهمیت خاک و جلوگیری از تخریب و نابودی آن، ۵ دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری کرد.

این روز جهانی، بزرگداشتی است که اهمیت خاک و ضرورت بهره‌برداری پایدار از آن را برای جوامع مختلف در سراسر جهان آشکار می‌سازد.

کد خبر: 37720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =