دست‌اندازهایی که جان می‌گیرند

جمعیت معلولان کشور بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار است و ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت کشور را افراد معلول و کم‌توان جسمی-حرکتی تشکیل می دهند که در سایه عدم رعایت مناسب سازی محیط بزرگترین گروه اقلیت جامعه(معلولان و سالمندان) از حقوق شهروندی شان بی نصیب خواهند ماند و برای حضور در اجتماع با مشکلات جدی مواجه می شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، منظور از مناسب سازی، آماده سازی محیط برای استفاده افراد کم توان جسمی و معلولان است تا بتوانند مانند افراد عادی از امکانات محیط استفاده کنند. این موضوع در راستای رعایت تساوی حقوق شهروندی افراد مطرح است. مناسب سازی محیط را برای همه افراد آماده می­‌کند که بتوانند در جامعه حضور داشته باشند این فرد می تواند معلول نابینا، خانم باردار، سالمند یا کسی که مثلا زانو درد دارد و ... هدف از آماده سازی محیط این است که این افراد در جامعه حضور موثر پیدا کنند. مناسب سازی می­‌تواند در پیاده روها، درب ورودی بانک ها، پارک ها، سینماها، درمانگاه ها، هتل ها، ورزشگاه ها، اقامتگاه های برون شهری،   فضای داخلی منازل مسکونی و ... باشد، جمعیت هدف مناسب سازی، مجموعه افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی، ‌ سالمندان، زنان باردار، کودکان و ... است.

اقدمات در جهت بهبود شرایط شهروندان معلول در پایتخت کافی نیست

سید جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران روز گذشته در حاشیه مراسم هفته معلولان و بازدید از مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران با اشاره به توجه مدیریت شهری به تجهیز و تقویت سامانه‌های ویژه جانبازان گفت: شهروندان معلول و جانباز باید از حق دسترسی برابر با شهروندان سالم برخوردار باشند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران  بر لزوم خدمات‌رسانی هرچه بهتر و بیشتر به معلولین و افراد کم‌توان جسمی شهر تهران تأکید کرد و گفت: ای کاش مسوولانی که برای ارتباط با جامعه معلولین وظایفی بر عهده دارند، یک روز را موظف شوند بر روی ویلچر نشسته و به اماکن و ادارات مختلف مراجعه کنند تا با مسایل و مشکلات این عزیزان در زمینه رفت و آمد در سطح شهر از نزدیک آشنا شوند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه همواره  بر پیگیری مسائل و مشکلات معلولین و لزوم ارائه خدمات‌رسانی مناسب به این عزیزان تأکید کرده‌ام، تصریح کرد: شهرداری تهران می‌تواند با ارائه خدمات بهتر به معلولین، در بهبود کیفیت زندگی این عزیزان پیشتاز و نقش آفرین باشد و در عین حال، باید به این موضوع توجه داشته باشیم که شهروند دارای معلولیت نیز باید از خدمات یکسان با شهروندانی که دارای سلامت کامل هستند، برخوردار باشد چرا که یک فرد معلول نیز به اندازه یک فرد سالم برای استفاده از حمل و نقل عمومی دارای حق است و برای برخورداری از امکانات شهری عوارض می‌پردازد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، اقداماتی در شهر تهران در راستای بهبود شرایط برای شهروندان معلول آغاز و اجرا شده است که البته به هیچ عنوان کافی نیست، تصریح کرد: مناسب‌سازی برخی پیاده‌روها و معابر شهری برای رفت و آمد معلولین و توان‌یابان، تجهیز  تعدادی از ایستگاه‌های مترو به آسانسور و تأمین خودروهای مخصوص حمل و نقل معلولین از جمله کارهایی بوده که در چند سال گذشته انجام شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه در کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرده‌ایم که باید منابع لازم برای تجهیز و تقویت سامانه‌های ویژه جانبازان و معلولین و نوسازی خودروهای مخصوص این عزیزان تأمین شود، خاطرنشان کرد: تا زمانی که ناوگان اتوبوسرانی و شبکه مترو مناسب‌سازی نشده‌اند، مدیریت شهری وظیفه دارد برای خدمات‌رسانی به معلولین، راهکار جایگزین را به بهترین شکل ممکن اجرا کند.

معلولان و سوانح ناشی از نامناسب بودن فضاهای شهری

کامران عاروان رییس انجمن جامعه معلولان ایران در گفت وگو با آتیه آنلاین با اشاره به اینکه موضوع مناسب سازی با توانمندسازی معلولان ارتباط مستقیم دارد، افزود: ماکنی که مناسب سازی انجام می شود امکان و شرایط برای خوداتکایی و استقلال نسبی مالی، شغلی و حرکتی معلولان فراهم می شود و افزایش اعتماد به نفس معلولان را در پی خواهد داشت.

وی افزود: امکان حضور و ظهور و بروز توانمندی‌های معلولان و دیده شدن آنها، ارتباط و تعامل موثر با جامعه و... بیشتر فراهم خواهد شد و این همان بعدی از توسعه است.

عاروان با اشاره به اینکه تساوی فرصت ها، استقلال نسبی عدالت اجتماعی و... و.  از جمله حقوق مسلم شهروندی است که بخشی از جامعه به دلیل بی توجهی به مناسب سازی از آن محروم مانده اند.

وی تصریح کرد: فضاهای شهری بر اساس تساوی حقوق شهروندی به همه شهروندان از هر گروه و طیفی تعلق دارند اما بسیاری از گروه‌های اجتماعی به دلیل نبود شرایط مناسب سازی امکان استفاده از این فضاها را ندارند. حتی بسیاری از دستگاههای اجرایی هنگام ساختن مراکز و اماکن جدید، بسیاری از اصول و استانداردهای مناسب سازی را رعایت نمی‌کنند و دسترسی آسان معلولان را با مشکل مواجه می‌کنند.

این فعال اجتماعی حوزه معلولان یادآور شد: به جهت نامناسب بودن فضاهای شهری و اماکن عمومی به تکرار شاهد بروز سانحه و اتفاق های دلخراش مجروح و حتی فوت افراد دارای معلولیت در پایتخت و دیگر استان ها بوده ایم و به همین جهت اجرای کامل مناسب سازی فضاهای شهری یکی از عمده ترین مطالبات معلولان بوده و است.

عاروان بیان کرد: تحولات اخیر سبب شده تا حدودی توجه جامعه به سوی افراد معلول جلب و از زوایای جدیدی به این گروه که بزرگترین اقلیت جامعه هستند نگاه شود اما باز شاهد هستیم که زمینه های حضور آنها در عرصه‌های مختلف اجتماعی آن چنان که شایسته یک انسان و عضوی از جامعه است  هنوز فراهم نشده و اصل برابری  فرصت‌ها در هاله ای از غبار روزمرگی و تکرار فعالیت های اداری و زندگی اجتماعی کمرنگ شده است و ضرورت دارد با عزم و اعتقادی راسخ غبارها را زدوده و شفافیت برابری فرصت‌ها را نمایان کنیم.

ثمرات تامین اعتبار و اجرای کامل مناسب سازی 

دستگاه‌های اجرایی و دولتی  یا بودجه مناسب در اختیار ندارند و یا منابع بودجه مناسب سازی را صرف سایر اموری می‌کنند که که زعم شان ضروری تر است و به همین جهت به نظر می رسد رویه حاکمی که  تامین بودجه مناسب سازی هر نهاد به عهده خود آن دستگاه یا نهاد گذاشته شده است باید برچیده شود و چنانچه بودجه مناسب سازی هر دستگاه از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص یابد می توان امید داشت که در سایه چنین تغییر بودجه ریزی و البته متعهد کردن دستگاه ها به اجرای کامل این مساله، در آینده ای نه چندان دور شاهد تحقق کامل مناسب سازی و ارتقاء سطح رضایت مندی معلولان خواهیم بود و کاهش میزان حوادث ناشی از رفت و آمدهای پرخطر برای افراد خاص و دارای معلولیت  نیز در سایه اجرای کامل مناسب سازی به شکل چشمگیری تقلیل پیدا خواهد کرد.

کد خبر: 38260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =