امضای ظریف از کل دولت آمریکا معتبرتر است

سعید خطیب زاده معتقد است کسانی که وارد کاخ‌سفید می‌شوند شاگردان خوبی نیستند و درس‌هایی که باید از شکست‌ها بگیرند را نمی‌گیرند. او گفته: «وزیر خارجه فعلی آمریکا شرمی نداشت بگوید اگر مردم ایران می‌خواهند غذا برای خوردن داشته باشند باید تسلیم شوند و او این را گفت. یک ملت را تهدید به گرسنگی دادن کرد، اما به همت بخش خصوصی و جوانان ایران، این تحریم‌ها در ابعاد مختلف به شکست انجامید.»

به گزارش آتیه آنلاین خطیب زاده در مصاحبه به همشهری در پاسخ به این سوال که تحولات آمریکا چقدر می‌تواند بر سرنوشت برجام تاثیر گذار باشد، گفت: «برجام همچنان به‌عنوان بخشی از یک قطعنامه الزام‌آور سازمان ملل برای تمامی اعضای ملل متحد لازم الاجراست، اما آمریکا به‌ عنوان یک طرف برجام به عضویت خودش خاتمه داد و پس از آن هم نقض آشکار نسبت به قطعنامه ۲۲۳۱داشته است؛ برجام چارچوبی است که یک‌بار بر سر آن مذاکره کرده‌ایم و به چارچوبی رسیده‌ایم که قابل مذاکره مجدد نیست.  
وی افزود: «هرکس که در کاخ‌سفید باشد، راهی ندارد جز اینکه این مسیر را اصلاح کند. مسلم است رژیم ترامپ که مسئول بسیاری از جنایات علیه ایران است، حسابش متفاوت است. آنچه از آقای بایدن شنیده شده حکایت از این دارد که می‌خواهد به تعهدات قطعی خود در حوزه‌های مختلف ازجمله پیمان پاریس و سایر معاهدات از جمله برجام عمل کند. اظهارات آقای بایدن تفاوت‌های آشکاری با عمل دولت فعلی آمریکا دارد، اما باید ببینیم عمل دولت آینده آمریکا چه خواهد بود.  
 

برجام نشان داد امضای ظریف از کل دولت آمریکا قوی‌تر است
وی ادامه داد: «برجام نشان داد امضای وزیر خارجه ایران قوی‌تر از کل دولت آمریکاست. امضای وزیر خارجه ایران با شفافیت و دقت اجرا شد و بارها آژانس گزارش داد که ایران به تعهدات خود عمل کرده است، اما در طول این دوران و حتی دوران اوباما دیدید آنها تعهدات خود را اجرا نکردند و این درس بزرگی برای همه است که ایران سخت مذاکره می‌کند، اما به آنچه تعهد می‌کند، عمیقا پایبند است.»
سخنگوی وزارت خارجه در توضیح اینکه چرا دکتر ظریف گفته بود بعضی به آمریکا گرا می دهند گفت: «متاسفانه برخی سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی می‌گیرند و این خطر بزرگی است. گرا دادن به خارج، یعنی سیاست خارجی را گروگان سیاست داخلی کردن. سیاست خارجی عرصه منافع ملی است و باید گروه‌ها و افراد آنقدر هوشمند باشند که هرچه در داخل این تکثر مفید است در خارج این گرا دادن‌ها مضر است و منافع ملی را دچار تهدید می‌کند.»
او درباره قانون اخیر مجلس گفت: «وقتی تصمیم گرفته شد این طرح را تصویب کنند، نماینده وزارت خارجه دعوت شد، اما بعد گفتند جلسه لغو شده که بعد فهمیدیم جلسه برگزار شده و مصوبه بدون درنظر گرفتن ملاحظات وزارت خارجه که با نگاه ملی و دقیق گفته شده بود، نهایی شده است.»

کمپانی های بزرگ در قضیه برجام خاطره بدی از خود به جای گذاشتند
خطیب زاده درباره شرکت های بزرگی که در دوره برجام در ایران بودند هم گفت: «داستان حضور کمپانی‌های خارجی در دورانی که هنوز رژیم ایالات متحده نقض عهد آشکار نکرده بود ۲وجهی است؛ یک بعد حضور مفید بسیاری از این شرکت‌ها بود که وارد قراردادهای معتبری با طرف‌های ایرانی برای سرمایه‌گذاری، تولید مشترک و انتقال تکنولوژی شدند.» 
وی با بیان اینکه ایران آخرین بازار دست‌نخورده دنیاست و این علاقه برای حضور در ایران همیشه بوده و خواهد بود اضافه کرد: «بازار ایران به‌معنای یک بازار مولد با نیروی انسانی منحصر به فرد و به‌عنوان یک زمینه پراستعداد برای کمپانی‌های خصوصی و شرکت‌های بزرگ جذاب است. اما برخی شرکت‌های بزرگ بدعهدی کردند و خاطرات بد از خود بر جای گذاشتند و مسلم است طرف‌های ایرانی هر حالتی که پیش می‌آید باید اولا نگاهشان به درون باشد و دوما تجارت و متنوع‌سازی‌ را با درنظر گرفتن این سوابق، انجام دهند.»

کره جنوبی هیچ دلیلی برای پس ندادن مطالبات ایران ندارد
این دیپلمات کشور درباره مطالبات ایران از کشورهای دیگر و وضعیت آنها توضیح داد: «کشورهای زیادی به ما بدهکار هستند؛ برخی پول‌های خودمان را بدهکارند و برخی هم خسارت‌هایی بدهکارند. درباره کره ما پول‌ها و منابع متنوعی در کره داریم که بعد از خروج آمریکا از برجام بلوکه شده‌اند؛ هیچ دلیلی برای دولت کره وجود ندارد که اجازه انتقال این پول را نمی‌دهد و هیچ دلیلی برای بانک‌های کره‌ای وجود ندارد که خودشان را مطیع تحریم‌های فراسرزمینی و فراقانونی ایالات‌متحده آمریکا می‌دانند.»

مراحل پیش خرید واکسن کرونا را انجام داده ایم
وی درباره بحث هایی که پیرامون واکسن کرونا انجام می گیرد هم گفت: «این موضوع چندین‌ ماه است اولویت اول ایران است و هر هفته رئیس‌جمهور جلسه دارد. درباره واکسن، ما عضو کنسرسیوم مربوطه در سازمان بهداشت جهانی هستیم و آنجا تمامی مراحل پیش‌خرید را انجام داده‌ایم. اما در خصوص انتقال پول مشکلات جدی وجود داشته است. این یکی از نفاق‌های آمریکایی‌هاست که ما بارها اشاره کرده‌ایم. رژیم فعلی در کاخ‌سفید تمام تلاش خود را می‌کند تا مردم ایران را مورد فشار قرار دهد و این اقدامات ضد بشری آمریکا در تاریخ خواهد ماند که در سخت‌ترین دوران معاصر در جهان، ملت ایران را با شرایط سخت‌تری مواجه کرد و از هیچ سبوعیتی کوتاهی نکرد.»

وی ادامه داد: «وزارت خارجه فکر می‌کند این کار باید خیلی زودتر از اینها اتفاق می‌افتاد. البته متأسفانه یک فرصتی را از دست دادیم و دوباره در لیست ‌سیاه قرار گرفته‌ایم و این الزامات جدیدی برای خروج از لیست پیش می‌آورد. اما وزارت خارجه باز هم آمادگی دارد که مسیر جدیدی را آغاز کند. باید ببینیم تصمیم مقامات نظام چه خواهد بود.»

کشورهای دوست همواره از ما خواسته‌اند به FATF بپیوندیم
خطیب زاده درباره موافقت مقام معظم رهبری با تمدید بررسی لوایح مرتبط با FATF  در مجمع هم گفت: «چون در صورت لغو تحریم ممکن است به‌دلیل ابقای ایران در لیست‌سیاه کماکان مشکلات مالی حتی با کشورهای دوست باقی بماند. این یک واقعیت است. کشورهای دوست همواره از ما خواسته‌اند به استانداردهای بین‌المللی مرتبط با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم بپیوندیم.»

کد خبر: 3984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =