حفظ اشتغال موجود با حمایت از بنگاه‌ها

یکی از راهکارهای حل معضل اشتغال و کاهش نرخ بیکاری که منشاء بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی است و بدنبال آن اشتغالزایی و رونق تولید اتفاق خواهد افتاد، سیاست‌های حمایتی دولت از بنگاه‌های دارای مشکل در راستای حفظ اشتغال موجود است.

به گزارش آتیه آنلاین، بر اساس آمار مرتبط با فعالیت بنگاه ها و کارگاه های تولیدی، بخش قابل ملاحظه ای بنگاه های فعال بدلیل پاره ای مشکلات که می تواند در حوزه های مالی، تسهیلاتی، حقوقی، نیروی کار و هر موضوع دیگر مرتبط با اشتغال و تولید باشد، با تمام ظرفیت و امکانات فعالیت نمی کنند و نیازمند حمایت دولت در بخش های گوناگون هستند.

نگاهی به جمعیت بالای کارجویان و نرخ ۹.۶ درصدی بیکاری در کشور و ضرورت حضور نیروی انسانی ماهر و توانمند در حوزه های مرتبط با تولید در بنگاه ها، الزام حمایت دولت در قالب های مختلف را برای حرکت در مسیر رونق تولید مشخص می کند و در واقع آینده نگری دولت در راستای تحقق توسعه تولید و اشتغال گسترده ارتباط مستقیم با برنامه ریزی و تمرکز در خصوص حمایت از بنگاه های اقتصادی و تولیدی دارد.

بر اساس نظر کارشناسان اقتصاد و بازار کار، توجه و سیاستگذاری در خصوص حمایت از بنگاه ها در راستای حفظ اشتغال موجود و استفاده از ظرفیت های بالقوه با بستر آماده فعالیت به میزان زمینه سازی در راستای ایجاد اشتغال جدید از درجه اهمیت برخوردار است که با درک به موقع و اثرگذار دولت در این خصوص، امکان رشد و توسعه اقتصادی از طریق رونق تولید و همچنین امکان ایجاد اشتغال گسترده نیز در قالب توسعه بنگاه ها وجود دارد.

روند کاهشی بنگاه‌های مشکل‌دار

 نتایج یک گزارش در حوزه حمایت دولت سیزدهم از بنگاه های مشکل دار نشان می دهد که از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان مهرماه سالجاری تعداد  ۹۶۵ بنگاه مشکل‌دار با ۱۱۲ هزار و ۶۶۱ کارگر شاغل در آنها شناسایی شده است، در حالی که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ تعداد یک هزار و ۹۹  بنگاه مشکل دار با ۱۳۲ هزار و ۶۵۸ کارگر شناسایی شده بود که این امر نشان دهنده کاهش ۱۲ درصدی تعداد بنگاه های مشکل دار است.

 بر اساس این گزارش، تعداد بنگاه های حمایت شده به منظور حفظ اشتغال موجود در سه ماهه (از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان مهرماه) ۵۰۷ بنگاه با ۱۳۱ هزار و ۵۷۸  کارگر شاغل در آنها و تعداد بنگاه های حمایت شده در شهریور نسبت به مرداد ۶۲.۵ درصد رشد داشته است.

توجه دولت به بازگشت کارگاه‌ها به چرخه تولید باشد

"علیرضا حیدری" کارشناس حوزه بازار کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر ضرورت رصد مشکلات کارگاه‌های غیرفعال، گفت: احیای بنگاه‌های تولیدی دارای مشکل و ارائه راهکار در راستای بازگشت آنها به چرخه تولید بسیار مهم است و باید مورد توجه دولمت و مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد.

وی اظهار داشت: اگر کارگاهی که در گذشته همه عوامل تولید را در اختیار داشته و به انجام فعالیت مشغول بوده و با ادامه فعالیت کارگران، سودآوری برای مجموعه آنها تعریف شده و بنا به برخی دلایل دچار مشکل موقت برای ادامه فعالیت است، در این شرایط مقرون به صرفه است که کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی را پایش کرده و با رصد مشکلات آنها چاره‌اندیشی برای حل مسائل صورت گیرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: در صورت حل مشکلات بنگاه های اقتصادی، این کارگاه ها به مسیر تولید و فعالیت خود ادامه داده و در بلندمدت به حل مشکلات عمده در مسیر تولید اقدام خواهند کرد و بسیاری از این کارگاه ها و فعالان اقتصادی شاید به واسطه برخی حمایت های قانونی قادر به ادامه فعالیت هستند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر در شرایطی قرار گرفته ایم که جریان حرکت اقتصاد به کندی صورت می گیرد و در این وضعیت که جریان حرکت فعالیت های اقتصادی با توقف یا کندی حرکت مواجه می شود، برخی واحدهای تولیدی به دلیل مطابقت با شرایط گذشته با مشکلاتی مواجه می شوند که حتی فارغ از حمایت های مالی، گاهی یک استمهال یا تاخیر در اجرای برخی تعهدات قانونی و تسهیلاتی می تواند مشکل کارگاه ها را برای بازگشت به چرخه تولید حل کند.

این فعال اقتصادی در ادامه بیان کرد: زمانی که تفکر سرمایه گذاری جدید و تولید شکل می گیرد باید مجموعه عوامل از جمله سرمایه را فراهم آورد تا بتواند منجر به شکل‌گیری تولید و تبدیل به فعالیت تولیدی شود و بعداً بتواند سهم خاصی از بازار را در اختیار بگیرد.

کد خبر: 40112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =