تلاش برای پاکسازی رادیکالیسم

تغییر قوانین پنتاگون در مورد افراط‌گرایی و هشدار در مورد احتمال شورش داخلی در ایالات متحده نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از شیوع ویروس ناسیونالیسم رادیکال احساس خطر کرده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شبحی ارتش آمریکا را فرا گرفته است، شبح افراط‌گرایی. مقام‌های نظامی عالی‌رتبه آمریکایی نسبت به شیوع ویروس «ناسیونالیسم رادیکال» در میان نیروهای نظامی این کشور هشدار داده‌اند و به نظر می‌رسد که واشنگتن با بحرانی بسیار فراگیر روبروست.

به صدا درآمدن زنگ خطر!

اعلام خطر در زمینه شیوع افراط‌گرایی در میان نظامیان آمریکایی از زمان حمله به کنگره این کشور در سال گذشته میلادی به صدا درآمد. به دنبال حملات به کنگره آمریکا، قانونگذاران این نهاد آمریکایی تصمیم گرفتند با تغییر در لحن لایحه مجوز دفاع ملی (NDAA) ‌با افراط‌گرایی در وزارت دفاع (پنتاگون) و سازمان‌های فدرال مقابله کنند.

‌بنا به گزارش تارنمای هیل، از زمان حملات شش ژانویه، قانونگذاران آمریکایی به دنبال جلوگیری از ملحق شدن نژادپرستان و دیگر گروه‌های افراطی به ارتش و ادامه حضور آنها در نیروهای مسلح هستند، به ویژه اینکه تحقیقات نشان داد که از هر پنج فرد متهم به ارتباط با شورش و حمله به کنگره، یک نفر به نحوی سابقه نظامی داشته است.

«آنتونی براون» نماینده دموکرات آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «حمله به کنگره شورشی بود که عمدتا تا حدی از سوی گروه‌هایی دامن زده شد که از تفکرات افراط‌گرایانه برتری‌طلبان سفیدپوست حمایت می‌کنند.» وی افزود: «ما باید متعهد شویم که چنین باورهایی را در بین رده‌های مختلف نظامی خود حذف کنیم و اعضای ارتش را در مقابل افراط‌گرایی محافظت کنیم و این اطمینان را به وجود آوریم که آمریکایی‌ها در کشوری که خدمت می‌کنند ایمن هستند.»

نگرانی‌ها درباره افراط‌گرایی در بین رده‌های مختلف نظامی بعد از حمله به کنگره اهمیت یافته است. دستکم ۲۷ نفر از بیش از ۱۴۰ نفری که در این حملات متهم شناخته شدند در ارتش آمریکا خدمت می‌کنند یا سابقه خدمت در ارتش را داشتند. در این رابطه، وزارت دفاع آمریکا برای پاکسازی نیروهای افراطی و ناسیونالیست سفیدپوست در نیروی هوایی یا در بین نیروهای دریایی تلاش‌هایی انجام داده است. یک مقام دفاعی آمریکا به تارنمای هیل گفت که از بین ۱۴۳ اطلاعیه تحقیقاتی که پنتاگون سال گذشته درباره اعضای کنونی و سابق ارتش از پلیس فدرال دریافت کرده، ۶۸ مورد در ارتباط با موارد افراط‌گرایی داخلی بوده است. بر اساس نظرسنجی سال ۲۰۱۹ تارنمای میلیتاری تایمز و موسسه دانشگاه سیراکیوس از خانواده‌های نظامیان و کهنه‌سربازان، تقریبا یک‌سوم از کسانی که در حال خدمت در ارتش هستند گفته‌اند که شخصاً شاهد نمونه‌ای از ناسیونالیست ملی یا نژادپرستی ناشی از مسائل عقیدتی بوده‌اند.

این در حالی است که «لسی بیکرز» که سابقاً در نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا مشغول بکار بود در مقاله‌ای در نشریه هیل به بررسی این موضوع پرداخت که صرف نظرسنجی برای شناسایی افراد افراطی در نیروهای مسلح کافی نیست و باید نظرسنجی را دقیق‌تر و در سطح بالاتری انجام داد و حتی فرماندهان رده‌بالا را نیز در این تحقیقات دخالت داد. وی گفت: «‌حتی اگر همه افراد یک واحد در نظرسنجی شرکت کنند مشخص نیست که تا چه حد صداقت را اولویت اول خود قرار داده‌اند. نظامیان مطابق با حساسیت شغلی که دارند در بروز حقایق شخصیتی و تفکراتی خود محتاط هستند زیرا این امکان وجود دارد که مورد تعقیب قانونی قرار گیرند یا حتی از خدمت منفصل شوند.»

از سوی دیگر، شیوع ویروس کرونا و اجرای مقررات سفت‌وسخت دولتی نیز به اختلاف در سطوح بالای سیاسی و نظامی آمریکا دامن زده و در همین رابطه، دکتر «باربارا والتر»، از اعضای کمیته موسوم به «کمیته ضربت بی‌ثباتی سیاسی» که به تحلیلگران اطلاعاتی درباره کشورهای در آستانه جنگ در جهان رهنمود می‌دهد، بیان کرد:‌ «ما به جنگ داخلی، بسیار نزدیک‌تر از چیزی هستیم که بسیاری از ما تصور می‌کنیم.» این استاد دانشگاه که روی کانون‌های جنگ همچون سوریه مطالعه داشته و از مدیران وبلاگی درباره خشونت سیاسی است، گفت که آمریکا اکنون حامل نشانه‌هایی از قرار داشتن در مسیر شورش است.

تغییر در قوانین پنتاگون

حال به نظر می‌رسد که وزارت دفاع آمریکا بنا دارد با تغییر دستورالعمل‌ها جلوی بروز فاجعه در این کشور را بگیرد. وزارت دفاع آمریکا دستورالعمل‌های جدیدی ارائه داده و با ذکر جزئیات، کارکنان ارتش این کشور را از فعالیت‌های افراط‌گرایانه منع کرده است؛ فعالیت‌هایی مانند راهپیمایی در حمایت از تروریسم یا حتی لایک کردن محتواهای افراطی در شبکه‌های اجتماعی.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات وزارت دفاع آمریکا، با هشدار نسبت به افزایش افراط‌گرایی در تمامی رده‌های ارتش این کشور، قوانین جزئی جدیدی را به اجرا گذاشتند که اعضای ارتش را از شرکت در فعالیت‌های افراطی منع می‌کند. این دستورالعمل‌های جدید، تقریبا یک سال پس از آن معرفی می‌شود که برخی از مقامات فعلی و سابق ارتش آمریکا، در یورش به ساختمان کنگره این کشور در ششم ژانویه شرکت کردند، اقدامی که موجب بازنگری در قوانین و سیاست‌های این وزارت‌خانه شد.

بنا به گزارش پنتاگون، در سال گذشته، کمتر از ۱۰۰ تن از اعضای ارتش در فعالیت‌های افراط‌گرایانه شرکت داشته‌اند، اما این تنها تعداد مواردی است که به صورت قطعی به اثبات رسیده‌اند و با توجه به افزایش اخیر افراط‌گرایی خشونت‌آمیز داخلی، خصوصا در میان بازنشستگان ارتش، مقامات پنتاگون نگران افزایش این آمار هستند. وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده که این خط مشی جدید، تغییر بزرگی در این مسئله ایجاد نخواهد کرد و صرفاً اقدامی است برای حصول اطمینان از اینکه سربازان، در کنار حفظ حق آزادی بیان خود، می‌دانند حق انجام چه کارهایی را ندارند. نکته اینجاست که برای اولین بار، این دستورالعمل‌ها به صورت جزئی‌تر، به شبکه‌های اجتماعی پرداخته‌اند.

این خط‌مشی جدید، فعالیت‌های ممنوعه را با ذکر جزئیات، شرح می‌دهد؛ فعالیت‌هایی که طیف گسترده‌ای دارند، از ترویج تروریسم و حمایت از سرنگونی دولت گرفته، تا جذب بودجه و راهپیمایی به نمایندگی از گروه‌های افراطی و حتی پسندیدن محتواهای افراط‌گرایانه در شبکه‌های اجتماعی. طبق این دستورالعمل‌ها، برای اینکه یک نیروی ارتش، خاطی شناخته شود، باید فرماندهان دو مسئله را بررسی کنند؛ اول اینکه آن شخص، طبق تعاریفی که در این قوانین آمده، یک اقدام افراط‌گرایانه انجام داده و دوم اینکه شخص مذکور، در آن اقدام «مشارکت فعالانه» داشته است.

با نگاهی به این مولفه‌ها باید گفت که قوانین جدید پنتاگون برای مبارزه با افراط‌گرایی نشان از آن دارد که تهدید حضور عوامل رادیکال در میان نظامیان رده‌بالای این کشور بسیار بالاست و به نظر می‌رسد که وزارت دفاع ایالات متحده تلاش دارد تا دست به پاکسازی این عوامل در میان صفوف خود بزند.

گزارش: فرزاد سیف‌نیا

کد خبر: 40317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =