بودجه ۱۴۰۱ بهزیستی بسیار اندک است

نماینده شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی کشور مدعی شد که بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۱ سازمان بهزیستی حتی کفاف تهیه وسایل توانبخشی معلولان را نخواهد داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، علی همت محمودنژاد در حاشیه جلسه کمیته نظارت بر قانون حمایت از حقوق معلولان که با ریاست مخبر، معاون اول رییس جمهوری و با حضور وزیر بهداشت، وزیر رفاه، وزیر راه و شهرسازی، رییس بنیاد شهید، رییس سازمان بهزیستی و جمعی از مسوولان کشوری برگزار شد، اظهار کرد: قیمت وسایل توانبخشی افراد دارای معلولیت به گونه‌ای افزایش یافته است که بودجه سازمان بهزیستی حتی پاسخگوی وسایل توانبخشی معلولان را نخواهد داد و چنانچه مجلس و دولت در ابتدای بررسی لایحه بودجه، بودجه سازمان بهزیستی را افزایش ندهند، سال آینده برای معلولان بسیار سخت خواهد گذشت.

وی خطاب به وزیر بهداشت و با ابراز گلایه گفت: چرا شورای راهبردی توانبخشی کشور در وزارت بهداشت از زمان تاسیس تاکنون حتی یکبار جلسه تشکیل نداده است؟ باید پرسید در حال حاضر چه تعداد تخت ترمیم زخم بستر در کشور برای معلولان آسیب نخاعی وجود دارد؟.

نماینده شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی کشور همچنین با انتقاد از منشور اخلاقی درمان وزارت بهداشت که دسترس‌پذیری را برای معلولان به رسمیت نمی‌شناسد و مطب اکثر پزشکان بدون آسانسور و دسترس‌پذیری دایر است، گفت: پزشکان از نظر مالی با مشکل مواجه نیستند و دسترس‌پذیری برای درمان حق همه آحاد جامعه است لذا هیچ مطبی در کشور نباید بدون آسانسور ایجاد و یا وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: متاسفانه وزارت بهداشت در دوران کرونا، باتوجه به ریسک بالای ابتلا معلولان به دلیل تماس با سطوح، هیچگونه بسته حمایتی برای معلولان چه در مراکز و چه در منازل تخصیص نداده است.

محمودنژاد همچنین این را هم گفت که باید نام دستگاه‌هایی که حقوق معلولان را پایمال می‌کنند به صراحت در اسناد حقوقی دولت مطرح شود.

نماینده شبکه ملی تشکل‌های مردم نهاد جسمی و حرکتی کشور در ادامه سخنان خود با اظهار تاسف از عدم هزینه‌کرد ۱۰۰ میلیارد تومان مربوط به بیمه سلامت معلولان گفت: بسیاری از معلولان در ایران بیمه مکمل درمانی ندارند.

وی در ادامه از عدم تشکیل جلسات کمیته نظارت بر حقوق معلولان در موعدهای مقرر (و طبق قانون دوبار در سال) اظهار کرد: انتظار داریم جلسات مربوط به کمیته نظارت بر قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به موقع برگزار شود.

محمودنژاد همچنین با اشاره به ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان از جمله دریافت مستمری معادل حقوق و دستمزد تصریح کرد: با این بودجه بهزیستی، نمی‌توان قانون حمایت از حقوق معلولان را اجرا کرد.

کد خبر: 41011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =