صف‌آرایی ۲۲ مدعی سیمرغ

با اعلام اسامی ۲۲ فیلم‌ بخش مسابقه سینمای ایران، مشخص شد که در جشنواره چهلم، از چهره جدید سینمای ایران رونمایی خواهد شد.

به گزارش آتیه آنلاین، اسامی فیلم‌های پذیرفته شده توسط هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر که متشکل از بهروز افخمی، اسماعیل بنی‌اردلان، پوران درخشنده، حسین زندباف، مجید شاه‌حسینی، اسفندیار شهیدی و محمدحسین نیرومند  بود  در ساعات پایانی یکشنبه ۵ دی ماه توسط مسعود نقاش‌زاده دبیر این دوره از جشنواره اعلام شد. در این فهرست «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی کنار فیلم‌های جدیدی از رضا میرکریمی، منیر قیدی و محمدحسین مهدویان، آرین وزیر دفتری، یوسف حاتمی‌کیا و... برای جایزه رقابت می‌کند. در این میان بجز «قاتل و وحشی» حمید نعمت‌الله که برگزارکنندگان جشنواره یا قوانینش مانع حضورش در جشنواره شد، چهار فیلم مهم «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند، «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی از مهم‌ترین آثاری هستند که اسامی آنها در لیست هیات انتخاب نیست. پیش از اعلام رای هیات انتخاب جشنواره، عوامل فیلم‌های تفریق و برادران لیلا از آماده نبودن فیلمشان برای حضور در این رویداد خبر داده بودند.

فیلم‌های مسابقه سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر

«شب، داخلی، دیوار»

«شب، داخلی، دیوار» به نویسندگی و کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه‌کنندگی علی جلیلوند ساخته می‌شود و نوید محمدزاده و دایانا حبیبی نقش‌های اول مرد و زن فیلم را ایفا می‌کنند. علیرضا کمالی، سعید داخ، دانیال خیری‌خواه و با حضور امیر آقایی از دیگر بازیگران این فیلم هستند. ر خلاصه داستان فیلم آمده است: «زندگی نابینایی به نام علی با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود.»

«بی‌مادر»

فیلم سینمایی «بی‌مادر» که روایت‌گر داستانی در ژانر اجتماعی است، در «کانون فیلم نسیم» با مدیریت محمدرضا مصباح و علی اوجی تولید شده است. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «انسان چیزی به دست نمی‌آورد، مگر چیزهایی از دست بدهد … .»امیر آقایی، میترا حجار، پژمان جمشیدی، پردیس پورعابدینی، علی اوجی، سارا محمدی، بیتا عزیزاوقلو، شیرین ضابطیان و فاطمه میرزایی ترکیب کامل بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

«خائن‌کشی»

فیلم سینمایی «خائن‌کشی» که سی‌امین فیلم مسعود کیمیایی ست درباره رفاقت است و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت نیز دارد در روز ۲۹ اسفندماه سال گذشته و همزمان با این روز به پایان رسید. امیر آقایی، پولاد کیمیایی، پانته آ بهرام، سارا بهرامی، اندیشه فولادوند، حمید رضا آذرنگ، سام درخشانی، نرگس محمدی، رضا یزدانی، الهام حمیدی، نسیم ادبی، فریبا نادری، شکیب شجره، پردیس‌پور عابدینی با حضور فرهاد آئیش، سعید پیردوست، امیررضا دلاوری، ایوب آقاخانی، سام نوری، امیرکاوه آهنین جان، ایلیا کیوان، امیرحسین نوروزبیگی و کیانوش گرامی و هنرمندی مهران مدیری بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته مسعود کیمیایی به تهیه‌کنندگی علی اوجی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

«بدون قرار قبلی»

«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان های مصطفی مستور نوشته شده است. شعیبی در این فیلم موضوعی اجتماعی و تازه از روابط انسانی را دست‌مایه ساخت قرار داده و مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا را جلوی دوربین برده است.

«دسته دختران»

«دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، تصویری از  مقاومت  و ایثار  زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ است. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در جشنواره فجر امسال نمایش داده می‌شود. نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، و با حضور مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«نگهبان شب»

«نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی دیگر فیلمی ست که در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت. در فیلم تازه میرکریمی که یک درام اجتماعی است. محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد نقش آفرینی می کنند.

«صورت فلکی»

فیلم سینمایی «صورت فلکی»، به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، روایتگر تشویش‌های زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگی‌اش...مریلا زارعی و بهروز شعیبی زوج اصلی فیلم تازه حسین دارابی را شکل می‌دهند و وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «صورت فلکی» آن‌ها را همراهی می‌کنند. این فیلم دومین همکاری مشترک حسین دارابی و محمدرضا شفاه و دومین همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با تیم سازندگان فیلم «مصلحت» است که کاندیدای دریافت ۷ سیمرغ در رشته‌های مختلف و برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول از سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد.

«مرد بازنده»

محمد حسین مهدویان کارگردانی که در طول یک دهه گذشته حضوری مستمر در جشنواره فیلم  فجر داشته است، امسال با «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی پا به فجر گذاشته است، فیلمی که آذرماه همین امسال مجوز ساخت گرفت و به نظر می‌رسد مراحل تولیدش هنوز به اتمام نرسیده است. جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور در «مرد بازنده» به عنوان یک فیلم اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند.

«شادروان»

فیلم سینمایی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی و تهیه کنندگی عباس نادران، روایتی شیرین از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است. علاوه بر سینا مهراد، گلاره عباسی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی و با هنرمندی رویا تیموریان، چهره‌هایی چون رضا رویگری و بهرام ابراهیمی نیز در این اثر سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند.

«برف آخر»

فیلم سینمایی «برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری در ژانر اجتماعی – خانوادگی تولید شده است و به داستان روزمرگی‌های یک دامپزشک می‌پردازد. امین حیایی، لادن مستوفی و مجید صالحی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. احسان علیخانی، حمیدرضا علی‌نژاد، امیرحسین عسگری و حسن مصطفوی نیز سرمایه‌گذاران این فیلم سینمایی هستند.

«۲۸۸۸»

کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری که سه سال پیش فیلم «سینما شهرقصه» را در جشنواره فجر داشتند در دومین تجربه کارگردانی مشترک خود فیلمی با نام عجیب «۲۸۸۸» را به جشنواره چهلم فیلم فجر رسانده‌اند که روایتی از هشت سال جنگ ایران و عراق دارد اما تمرکز اصلی آن بر شهدای شاخص استان فارس است. در این فیلم حمیدرضا پگاه بازیگر نقش بیژن عاصم و حامد کمیلی نیز نقش عباس دوران را بازی می‌کند.

«بی‌رویا»

فیلم سینمایی «بی‌رویا» به نویسندگی و کارگردانی آرین وزیردفتری و تهیه‌کنندگی مشترکِ سعید سعدی و هومن سیدی، نخستین فیلم بلند وزیردفتری است که پیشتر با فیلم کوتاه «هنوز نه…» برنده جوایزی نظیر سیمرغ آسیایی بهترین فیلم کوتاه از جشنواره جهانی فجر شده بود و با فیلم کوتاه «مثل بچه آدم» در بخش سینه‌فونداسیون جشنواره کن حضور داشت. طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی‌کرم‌رودی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند که قصه‌ای درباره هویت را روایت می‌کند.

«ماهان»

فیلم سینمایی «ماهان» به کارگردانی علی شاه حاتمی، روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند؛ اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند. همایون ارشادی، رامین ناصرنصیر، امیررضا نظری، نگار جوکار و وحید رحیمیان بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«نمور»

فیلمبرداری فیلم سینمایی «نمور» به کارگردانی داود بیدل و تهیه‌کنندگی یاسر جعفری، دومین فیلم بلند بیدل محسوب می‌شود که در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارد. ‌در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «تالاب رو از زندگی من نقاشی کردند، لجن‌زار و نمور.»‌محمدرضا علیمردانی، سمیرا حسن پور، نسیم ادبی، پریسا شاهولیان، محمدرضا عباسی، سید بنیامین شهیدزاده و بهاره کیان افشار بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«شب طلایی»

 فیلم سینمایی شب طلایی به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا هم یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر است که ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده این فیلم است. حسن معجونی، یکتا ناصر، مریم سعادت، مسعود کرامتی، سوگل خلیق و بهناز جعفری بازیگران اصلی این فیلم با نام قبلی «شمش طلا» هستند که داستانی مرتبط با شرایط اقتصادی این سال‌های کشور دارد.

«دِرب»

فیلم سینمایی «دِرب» به نویسندگی و کارگردانی هادی محقق و تهیه‌کنندگی رضا محقق، روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ایی تک و دور افتاده را وصل کند. این فیلم در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد و در روستاهای اطراف شهر سوق تصویربرداری شده و از بازیگران آن می‌توان به هادی محقق، محمد اقبالی، عبدالله نوری، امیرعباس اسکندری، حمدالله عزیزی، ماهتاب عزیزی، طلوع خان‌جهان بازی، امیر مهدی نوری، یاور تخشا، عیسی خیبرمنش، محمد علوی، گلی جان فتحی، روح‌الله برزگر، مهدی بهشتی پور، مریم بهشتی پور، حسین اسکندری و محمد واصلی اشاره کرد.

«ضد»

 فیلم سینمایی «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. مهدی نصرتی، لیلا زارع، لیندا کیانی، نادر سلیمانی، مهشید جوادی، روزبه رئوفی، مجید پتکی، عماد درویشی، شیرین آقاکاشی و جواد خانی در «ضد» ایفای نقش می‌کنند. ربیعی پیش از این، فیلم سینمایی «لباس شخصی» را کارگردانی کرده بود که نامزد بهترین فیلم اول در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد و توجه منتقدان و اهالی رسانه را همراه داشت.

«علف زار»

فیلم علفزار به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان است که  در ژانر اجتماعی درباره یک پرونده قضایی ساخته شده است. در خلاصه داستان «علف زار» آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. پژمان جمشیدی و سارا بهرامی بازیگران این فیلم معرفی شدند، پژمان جمشیدی یکی از متفاوت ترین نقش‌ هایش را در این فیلم، که نقشی جدی و سخت است، بازی خواهد کرد.

«بیرو»

فیلم سینمایی «بیرو» به نویسندگی و کارگردانی مرتضی علی عباس میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید برزگر، درباره زندگی توأم با مشکلات دروازه‌بان تیم ملی فوتبال ایران علیرضا بیرانوند است. فیلم تلاش‌های یک نوجوان علاقه‌مند فوتبال را برای رسیدن به سکوهای جهانی نشان می‌دهد.

«موقعیت مهدی»

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر نیز در این دوره از جشنواره حضور خواهد داشت. این اثر که به عنوان مینی‌سریال تلویزیونی و به نام «عاشورا» در حال تولید است، نخستین تجربه کارگردانی را برای هادی حجازی‌فر را در عرصه سینما و تلویزیون رقم زده است. مینی‌سریال «عاشورا» به بخشی از زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس می‌پردازد. در این اثر هادی حجازی‌فر علاوه بر کارگردانی، ایفای نقش اصلی را نیز بر عهده دارد.

«لایه‌های دروغ»

فیلمبرداری فیلم «لایه‌های دروغ» به کارگردانی رامین سهراب» محصول شرکت فنلاندی «سونرام پروداکشن» با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی است که در آن رامین سهراب، آنتی رینی، سونیا فارلینگ، آنو سینی‌سالو، نادر فلاح، آرمان درویش، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، فرشاد اسدالله‌پور، روشنک گرامی و پپه کارای به ایفای نقش پرداخته‌اند. داستان فیلم درباره یک آتش‌نشان است که بعد از ۱۰سال به ایران برمی‌گردد تا از دشمن خود انتقام بگیرد.

کد خبر: 41285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =