تنور داغ تئاتر در سرمای زمستان

تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی هفته پایانی پاییز را با استقبال گروه‌های تئاتری و نمایش های متنوع آغاز کرده اند.

به گزارش آتیه آنلاین، اواخر تابستان  بود که پس از چندماه توقف ستاد ملی مقابله با کرونا بار دیگر اجازه فعالیت گروه‌های شغلی دو را صادر کرد و در همین بازه زمانی کوتاه بار دیگر هنرمندان تئاتر و گروه‌های متقاضی اجرا، خود را مهیای میزبانی از مخاطبان هنر تئاتر کردند و حالا با گذشت قریب به سه ماه از اجازه فعالیت دوباره تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایش این روزها سالن‌های دولتی و خصوصی تئاتر دوباره شاهد اجرای گروه‌های نمایشی هستند که بعد از مدتی رکود به دلیل آغاز پیک پنجم کرونا دوباره به صحنه برگشته‌اند. به گونه ای که اکنون در نخستین روزهای نیمه نخست زمستان و در ایام فاطیمه (س)  شاهد گرم‌تر شدن تب و تاب اجرای آثار نمایشی و حضور بیشتر مخاطبان در تماشاخانه‌ها هستیم. در ادامه آثار نمایشی مهمان تالارهای نمایشی پایتخت را مرور می‌کنیم.

«تا اشکستان» در تئاتر شهر

 «تا اشکستان» عنوان یکی از تازه ترین آثار نمایشی مجموعه تئاتر شهر به نویسندگی ،کارگردانی و تهیه کنندگی حمید حرا و همراهی «گروه هنری سایه» است که تا روز شانزدهم دی ماه هر روز ساعت 19 به مدت زمان 95 دقیقه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان است.نمایش «تا اشکستان» قصه «پدریوحنا» کشیش روشن ضمیری است که صومعه او در نزدیکی شهر مدینه واقع شده است. این کشیش مسیحی با مطالعه منابع اصیل مرتبط با حضرت عیسی مسیح (ع) از ظهور پیامبر خاتم آگاه شده، اما برای حفظ صومعه هم دغدغه های فراوانی دارد. (به ترتیب ورود صحنه) محمد جواد حبیبی، محمد امین نیک پنجه، مرتضی اصغری، محمد هادی کرباسچی، هانی مقدم، علیرضا عمرانی، سیدعلی زاهدی، مسعود اصغری، پیمان خراسانی، محمد مهدی هاشمی دانا، علیرضا شمایی ، محمدرضا جمال، امیر صادقی، مهدی بیابانی و محمدرضوانی زاده بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«لیلیت» در تالار سایه

نمایش «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی هم یکی از آثار نمایشی جدید مجموعه تئاتر شهر است که از روز اول دی ماه در تالار سایه تئاتر شهر به صحنه رفت. این اثر نمایشی در ایام برگزاری هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت در بخش های نمایشنامه نویسی، کارگردانی و بازیگری و نمایش برگزیده به عنوان یکی از آثار موفق این رویداد معرفی شده است.در خلاصه نمایش «لیلیت» که با بازی منصور صوفی و مهناز رودساز به صحنه می رود، آمده است: بورا و لیندتا دلبسته و عاشق هم در یوگسلاوی بزرگ بودند. اما جنگ داخلی آن ها را در مسیر دیگری قرار داده است.تئاتر «لیلیت» به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا شاه مردی ساعت 19:15 به مدت زمان 75 دقیقه در تالار سایه میزبان تماشاگران تئاتر است.

«احتمالات» علی شمس در در تالار چهارسو

 «احتمالات» عنوان یکی از تازه‌ترین آثار نمایشی تئاتر شهر است که از روز سه‌شنبه سی‌ام آذر به نویسندگی و کارگردانی علی شمس در تالار چهارسو این مجموعه اجرای خود را آغاز کرد.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «احتمال هم‌نشین شدن هرکسی با هرکسی یا هرکسی با هر چیزی یا هرچیزی با هر چیزی در هر حالتی ممکن است.»در این اثر نمایشی عزالدین توفیق، امیر باباشهابی، آرش اشاداد، محمد امین پازوکی، دانیال خیری خواه، نسرین درخشان زاده، فرزین محدث، بهاره افشاری، افسانه کمالی به عنوان بازیگر حضور دارند.تئاتر «احتمالات» هر روز غیر از شنبه‌ها، ساعت ۱۹:۳۰ به مدت زمان ۱۰۰ دقیقه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود و علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت نمایش به سامانه «تیوال» مراجعه کنند.

«بخوابم یا روایت شبِ پنجره ای» در تالار مولوی

نمایش «بخوابم یا روایت شبِ پنجره ای» به نویسندگی و کارگردانی پریسا نوروزی از ۷ دی هر شب (به جز شنبه ها) ساعت ۱۷ در سالن کوچک تئاتر مولوی اجرا می شود.در این نمایش تک نفره سمیرا نوروزی به عنوان بازیگر ایفای نقش می کند.

«پنگوئن‌های افسرده» در تالار قشقایی

«پنگوئن‌های افسرده» از آثار نمایشی جدید تئاتر شهر از روز سه‌شنبه هفتم دی به نویسندگی و کارگردانی محمد میرعلی اکبری اجرای خود را در تالار قشقایی این مجموعه به صحنه رفت.در تئاتر «پنگوئن‌های افسرده» (به ترتیب ورود صحنه) حسین کشفی‌اصل، هومن سلطانی، انوش معظمی، گیلدا حمیدی، افسون یدملت، رویا بختیاری، کامیار محبی، سینا فرجام، زری کریمی، محمد ارفعی، حسام حسینی، امیررضا باباولیان، امیر عدل‌پرور، همایون حیدرزاده، کیمیا جواهری، شایان طرقه به عنوان بازیگر حضور دارند.نمایش «پنگوئن‌های افسرده» از تاریخ یاد شده تا روز یازدهم بهمن ساعت ۱۹ با مدت زمان ۱۰۰ دقیقه و قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان در تالار قشقایی تئاتر شهر پذیران مخاطبان تئاتر است.

«رویای شب نیمه تابستان» در ایرانشهر

«رویای شب نیمه تابستان» به کارگردانی امین زندگانی از دوشنبه ۱۳ دی در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.«رویای شب نیمه تابستان» از آثار کمدی ویلیام شکسپیر است که علاوه بر تعدد شخصیت‌ها، کیفیت خاص بازیگری طلب می‌کند. ریتم بالا در اجرا و حرکات فیزیکی کاراکترها، برای هر بازیگری چالش برانگیز است. نمایشنامه برای حدود۲۱شخصیت و تعداد زیادی سیاهی لشگر نوشته شده است.ازیگران (به ترتیب حرف الفبا): صدف اسدالهی، آرین آقاقلی‌زاده، آرزو امیری، شروین پناهی، مهدی پورجمال، محمد تاجیک، مهدی حکمتی، حمیدرضا راستجو، بیتا رحمانی، زهرا شفیعی، مهدی شعبانی، مهدی صمیمی، ماهان عبادتی، هیوا قصی‌وند، امیرحسین کی‌قباد، محمد مرادی، آیسان مشفق، سارا مهدوی، علیرضا وزیری، محمدرضا وزیری. الیکا عبدالرزاق در این تجربه مشاور کارگردان است.

نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» در ایرانشهر

نمایش فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷ نوشته احمدرضا احمدی نویسنده و شاعر شناخته شده برای اولین بار به گارگردانی کوروش سلیمانی از ساعت ۲۰ با مدت زمان ۸۰ دقیقه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر میزبان مخاطبان تئاتر خواهد بود.

رضا بهبودی، فریبا کامران، کامبیز امینی، محمدرضا آزادفرد، محمد طیب طاهر، سیامک ادیب، علی باروتی، مطهره ابراهیمیان و با صدای کوروش سلیمانی بازیگران نمایش «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» هستند. در خلاصه داستان «فرودگاه، پرواز شماره ۷۰۷» آمده است: شاعری در شبی بارانی و سرد مشغول کار در اتاق خود است که به یکباره با رویدادی عجیب مواجه شده و در پیِ آن مجبور به ترکِ خانه اش می شود تا در ادامه و در مکان هایی غریب ماجراهای دیگری را از سر بگذراند و ...

«روزها در راه» در خانه هنرمندان

نمایش «روزها در راه» به کارگردانی سما موسوی از روز یکشنبه (۵ دی ماه) در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه رفته است.این اجرا که تجربه‌ای در زمینه تئاتر اتوبیوگرافی است، سه سوژه/بازیگر را برای بررسی انتخاب کرده و آن‌ها قطعاتی از زندگی خود را با مخاطب در میان می‌گذارند. این اجرا به‌صورت محدود و تنها ۱۱ شب روی صحنه است.بازیگران این نمایش (به ترتیب حروف الفبا) عبارتند از: خورشید چراغی‌پور، فرانک کلانتر، سما موسوی و مهدی میرزائیان.

ایوب آقاخانی با سه‌گانه پاریسی در ایرانشهر

ایوب آقاخانی که یکی از نمایشنامه‌نویسان و کارگردان‌های پرکار تئاتر به شمار می‌رود، نمایش «سه‌گانه پاریسی» را از روز چهارم در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است. او در خصوص این نمایش گفته است: نمایش «سه‌گانه پاریسی» یک نمایش معاصر اجتماعی است که وقایع آن نیمه شب سرد کریسمس در پاریس رخ می‌دهد؛ خیلی دوست داشتم این نمایش در ایام کریسمس روی صحنه برود، اما چنین امکانی در این مقطع زمانی فراهم نبود. این نمایش بیست و سومین تجربه ایوب آقاخانی درمقام نمایشنامه نویس و کارگردان است و در آن بهنام تشکرو فریدون محرابی ایفای نقش می‌کنند.

«عقب افتاده» در خانه نمایش مهرگان

نمایش «عقب افتاده» نوشته حامد مقدسی و به کارگردانی وحید منافی، از اول دیماه ۱۴۰۰ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان به روی صحنه رفته است.در خلاصه این نمایش آمده است: شخصی که مدعی پیدا کردن رویکردی جدید برای کمک به مردم است، برای استخدام وارد مرکز مشاوره و روان درمانی و همزمان با ورود وی، مراجع کننده ای برای مشاوره در مرکز حاضر می شود. گفتگویی بین مشاور مرکز، مراجع کننده و شخصی که برای استخدام آمده صورت می گیرد که منتهی به اتفاقات عجیبی می شود.در این نمایش، وحید منافی، حامد مقدسی، عرفان سلیمی، علیرضا داوودوندی به ایفای نقش می پردازند.

کد خبر: 41874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =