جزییات نسبت اشتغال در کشور

نتایج گزارش فصلی اقتصاد ایران نشان می دهد که نیروی کار در مناطق روستایی نسبت به کارجویان ساکن در شهرها دسترسی راحت‌تری به فرصت های شغلی داشته و آمار بالای اشتغال در روستاها نشان‌دهنده این موضوع است.

به گزارش آتیه آنلاین، جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران در خصوص اقتصاد کشور نشان می‌دهد که در فصل های مختلف در سالهای ۱۳۹۷ تا تابستان ۱۴۰۰ نیروی کار ساکن در روستاها به مراتب شرایط بهتری در حوزه یافتن شغل مناسب نسبت به نیروی کار شهری داشته اند.

آمار چهار سال گذشته بازار کار در بخش اشتغال نشان می‌دهد که بالاترین درصد نسبت اشتغال کل افراد جامعه مربوط به تابستان ۱۳۹۸ با ۴۰.۲ درصد و پایین ترین آن مربوط به تابستان ۱۳۹۷ با ۳۵.۶ است و این در حالی است که این آمار در تابستان سال جاری ۳۷.۲ درصد به ثبت رسیده است.  

گفتنی است که نسبت اشتغال مردان در تابستان ۱۴۰۰ عدد۶۳.۳ درصد و نسبت اشتغال زنان در همین فصل ۱۱.۱ درصد است و این در حالی است که این نسبت در نقاط شهری و روستایی در تابستان سال جاری به ترتیب ۳۶.۱ و ۴۰.۷ درصد عنوان شده است.

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران بالاترین و پایین ترین نسبت اشتغال مناطق شهری در چهار سال گذشته در سال ۱۳۹۷ و تابستان ۱۳۹۸ به ترتیب با ۳۴.۴ و ۳۸.۶ و بیشترین و کمترین نسبت اشتغال در مناطق روستایی نیز در همین مدت در سال ۱۳۹۷ و تابستان ۱۳۹۸ به ترتیب با ۳۹.۲ درصد و ۴۵.۲ درصد عنوان شده است.

همچنین گفتنی است که در فاصله سالهای ۱۳۹۷ تا تابستان ۱۴۰۰ بالاترین نسبت اشتغال مردان ۶۳.۳ و پایین ترین آن ۵۸.۱ به ثبت رسیده و بیشترین و کمترین درصد ثبت شده این نسبت در بین زنان در همین فاصله زمانی ۱۴.۵ و ۱۱.۱ عنوان شده است.

در جدول زیر نسبت اشتغال کل کشور در فاصله سالهای ۱۳۹۷ تا تابستان ۱۴۰۰ و همچنین نسبت اشتغال مردان و زنان را در مناطق شهری و روستایی مشاهده می کنید.

جزییات نسبت اشتغال در کشور

تعریف نسبت اشتغال

نسبت اشتغال به جمعیت در واقع یک آمار اقتصادی کلان است که نیروی کار غیرنظامی فعلی را درمقابل کل جمعیت در سن کار یک منطقه، شهرداری یا کشور اندازه گیری می کند و این محاسبه با تقسیم تعداد افراد شاغل به تعداد کل افراد در سن کار محاسبه می شود و از آن به عنوان معیاری برای کار و بیکاری استفاده می شود.

در واقع می توان گفت که نسبت اشتغال، شاخصی است که نشان می‌دهد چند درصد جمعیت واقع در سن کار، شاغل هستند.

برای بیشتر کشورها این شاخص اغلب بهتر از نرخ بیکاری است که البته به دلیل تحولات، اجتماعی صورت گرفته در زمینه سن، ورود به بازار کار در سالهای اخیر از بهار ۱۳۹۸ حداقل سن ۱۵ سال بجای ۱۰ سال برای بررسی شاخص های کلیدی بازار کار در نظر گرفته شده است.

جدیدترین آمارهای حوزه جمعیت فعال و شاغل در کشور نشان می‌دهد جمعیت بالای ۱۵ سال در کشور ۶۱.۹ میلیون نفر هستند که جمعیت فعال ۲۶.۲ میلیون نفری در قالب (نرخ مشارکت اقتصادی ۴۲.۲ درصدی) و جمعیت شاغل ۲۳.۴ میلیون نفری با نسبت اشتغال ۳۷.۸ درصد در این قالب قرار می‌گیرند که نسبت اشتغال زیر ۴۰ درصد حاکی از ضرورت تدوین سیاستگذاری مؤثر در حوزه اشتغال است.

کد خبر: 42002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =