لزوم ایجاد هلدینگ بازرگانی در صنعت پتروشیمی برای تاثیرگذاری در قیمت جهانی

عضو اصلی و رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت بر لزوم ایجاد یک هلدینگ بزرگ بازرگانی در صنعت پتروشیمی به منظور تاثیرگذاری در تعیین قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای بین‌المللی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، عبدالحسین بیات، صبح امروز، دوشنبه (۱۳ دی) در سمینار دو روزه «نشست ملی بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن» در دانشگاه امام صادق (ع) در این باره گفت: تولید برخی از محصولات پتروشیمی ما از دیگر کشورها بیشتر است، چرا ما نباید تعیین کننده قیمت باشیم.

وی رقابت‌های غیرسازنده در بازارهای جهانی در صنعت پتروشیمی را یکی از چالش‌های مهم این صنعت خواند و افزود: ما باید هلدینگی در بحث بازرگانی ایجاد کنیم تا با یک تناژ عمده‌تر تعیین‌کننده قیمت باشیم و باید خارج از مدل حضور پیدا کنیم.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قطعی خوراک در زمستان، مشخص نبودن قیمت‌ و اشکالات قراردادهای خوراک را از دیگر چالش‌های صنعت پتروشیمی عنوان کرد و گفت: صنعت پتروشیمی در بستری رشد خواهد کرد که بخش‌های دولتی به تعهدات خود پایبند باشد.

بیات با اشاره به این که ما یک نظام پایه‌دار و بلندمدت قیمت‌گذاری نداریم افزود: قیمت خوراک تاثیر خود را در ظرفیت جذب نشده ما نشان می‌دهد و این ظرفیت جذب نشده باید توسط دولت و بخش خصوصی مورد تمرکز قرار بگیرد

وی گفت: در صنعت پتروشیمی ما حدود ۷۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده است، اما تنها از ۸۰ درصد این ظرفیت استفاده می‌شود و یک سرمایه ۲۵ میلیارد دلاری معطل مانده است.

رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت وجود نداشتن یک سیاست واحد برای صادرات محصولات پتروشیمی، تهدید بازارهای صادراتی و نیز توسعه نیافتن بخش لجستیک همپای صنعت پتروشیمی را از دیگر چالش‌های این حوزه خواند و گفت: به دلیل نبود یک سیاست واحد برای صادرات محصولات پتروشیمی، بسیاری از بخش‌های ما زمین‌گیر شده و یا برخی از بخش‌های پتروشیمی بازار خود را از دست داده‌اند.

بیات ضمن تاکید بر لزوم ارائه راهکارهای کارشناسی برای حل چالش‌های موجود افزود: متاسفانه به دلیل تحریم‌ها، لجستیک (بخش حمل و نقل، مخازن و کشتی‌سازی و ...) ما به موازات صنعت پتروشیمی رشد و توسعه نیافته است، این در حالی است که صنعت کشتی‌سازی به تنهایی می‌تواند ارزش افزوده زیادی برای این صنعت ایجاد کرده و علاوه بر آن در بخش اشتغال و ساخت داخل موثر باشد.

وی درباره چالش تامین مالی و فاینانس در صنایع پتروشیمی کشور گفت: در دنیا ابزار مشوق‌های مالی برای تامین منابع مالی جا افتاده است و ما می‌توانیم نیازمندی‌های ارزی خود را از بازار داخل جذب کنیم و یا برای مثال در بحث صکوک اسلامی وارد شویم.

رئیس صندوق بازنشستگی صنعت نفت همچنین تاکید کرد: برای رشد و توسعه این صنعت نیاز است که به چالش‌های زیست محیطی و نیز توسعه صنایع تکمیلی توجه کرد.

بیات با اشاره به این که توسعه بخش‌های پائین دستی نیاز به سرمایه‌گذاری هنگفت ندارد، تصریح کرد: با اطمینان می‌گویم اگر ما نهضت توسعه صنایع پائین دستی تکمیلی را در این صنعت راه بیاندازیم، هیچ فردی در کشور بیکار نمی‌ماند.

وی همچنین در سخنان خود بر لزوم توجه به پارک‌های پتروشیمی در فرآیند توسعه این صنعت تاکید و اضافه کرد: عدم توجه به تکمیل زنجیره ارزش باعث خام‌فروشی می‌شود؛ متاسفانه نتوانسته‌ایم مدل خوراک محوری را در این مجموعه قرار بدهیم تا مفهوم زنجیره ارزش را نهادینه کنیم و نصیب اقتصاد کشور کنیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سمینار دو روزه «نشست ملی بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن» در روزهای ۱۳ و ۱۴ اسفندماه سال جاری با حضور برخی از مدیران و چهره‌های شناخته شده صنعت پتروشیمی در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار می شود.

کد خبر: 42155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =