محدودیت حضور در فضای مجازی باید برای کودکان اعمال شود

 رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور معتقد است، فضای مجازی به خصوص پس از پاندمی کرونا به مکانی برای آموزش، تعلیم و تربیت، سرگرمی، بازی و به نوعی حضور و زندگی کودکان بدل شد و این موضوع بر اخلاق، خلق وخو و روحیات آنان اثر گذاشت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد حاتمی در توضیح اثرات فضای مجازی بر کودکان و نوجوانان گفت: در دو سالی که شرایطی ویژه بر کشور حاکم و جامعه تحت فشار کووید ۱۹ بود این بودن در قرنطینه و تعطیلی مدرسه بیش از همه روی تربیت و رفتار کودکان و نوجوانان اثر گذاشت.

وی  تصریح کرد: تفاوت بچه ها با بزرگسالان اینجا برجسته بود که آنان خواهان شادی و نشاط و فعالیت و ارتباط با دیگران هستند اما شاید فضای قرنطینه و در انزوا بودن نیازی بود که بزرگسالان به دلیل مشغله های زندگی به آن نیاز داشتند.

وی ادامه داد: بر این اساس در دو سالی که گذشت بچه ها در تنها مکانی که مجاز و مجبور به حضور بودند، فضای مجازی بود؛ فضایی که به دلیل درس خواندن و انتقال مدرسه به آن پس از درس هم استمرار می یافت و به نوعی عادت برای کودکان بدل شد و این فضا برای همه کودکان و نوجوانان ایرانی و برای خانواده ها با شدت و ضعف متفاوت در جریان بود.

حاتمی تاکید کرد: این شرایط خاص علت اصلی عادت بچه ها به فضای مجازی بود که مکانی برای آموزش، تعلیم و تربیت، سرگرمی، بازی و به نوعی حضور و زندگی آنان در دو سال گذشته شد و این موضوع بر اخلاق، خلق و خو و روحیات آنان اثر گذاشت.

وی با تاکید بر لزوم چاره اندیشی در باب اثرات فضای مجازی بیان کرد: حضور مستمر در فضای مجازی نوعی گسست بین خانواده و کودکان و نوجوانان ایجاد کرده و باید در صدد رفع و این مهم باشیم.

این روانشناس افزود: این گسست را باید به وسیله آموزش، برنامه ها و مهارت هایی که در خانه و خانواده و مدرسه به والدین و معلمین یاد می دهیم، پرکنیم. باید بتوانیم فعالیت های جاذبی را برای کودکان و نوجوانان تعریف کنیم تا آنان را به سمت فاصله گرفتن از فضای مجازی ترغیب کنیم.

وی ادامه داد: فعالیت های بدنی و حرکتی، بخشی است که در این دوره مغفول مانده، حرکاتی است که نسل ما داشت چنانچه بخش زیادی از زندگی و فراغت ما با بازی و تحرک همراه با دوستان و همسالانمان می‌گذشت و در نسل جدید و به خصوص در این دوسال، این تحرکات بدنی حذف شده است.

محدودیت حضور در فضای مجازی باید برای کودکان اعمال شود

حاتمی در ادامه با اشاره به فعالیت هایی که می تواند اثرات منفی فضای مجازی را کاهش دهد، اظهارداشت: نقاشی کشیدن، نقش بازی کردن، داستان نوشتن، داستان خواندن، می تواند اثر فضای مجازی را کاهش دهد البته که فضای مجازی واقعیتی انکار ناپذیر است که باید بپذیریم که در زندگی همه وجود دارد و راه فراری بر آن نیست. باید با آن کنار آمد و راه های مقابله با پیامدهای منفی آن را آموخت.

وی افزود: در بسیاری از کشورها و به ویژه در اروپا دانش آموزان افسارگسیخته در فضای مجازی نیستند و محدودیت هایی برایشان اعمال شده و آنها بسته به سن با کنترل والدین و جامعه در این فضا هستند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور با تاکید بر نقش و اهمیت خانواده‌ها در محافظ از کودکان در مقابله با فضای مجازی خاطرنشان کرد: مسوول اول این وضعیت خانواده ها هستنند. فرزندپروری صحیح از نقش های اصلی خانواده است.

وی بیان کرد: محرومیت افراد در کودکی و زمانی که به نیازهای کودکان پاسخ داده نشود، باعث به وجود آمدن چیزی می شود که آن را شخصیت رشد نیافته یا شخصیت نابهنجار می نامند. کودکان نیازهایی دارند که هم روانی هستند و هم جسمانی.

حاتمی گفت: کودکان نیاز دارند از نظر هیجانی توسط محیط اطراف که خانواده مهمترین آنان است تامین شوند و به آنها توجه و به سوالاتشان پاسخ داده شود. از همه مهمتر رها نشدن بچه ها در سنین خاصی از زندگی هست که باید از سوی والدین مورد توجه قرار گیرند.

شیوع ویروس کرونا از چین آغاز شد و مرکز بیماری شهر ووهان با تقریبا ۹ میلیون نفر جمعیت بوده است این ویروس  درایران  از ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ در کشور شیوع یافت.

کد خبر: 42305

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =