تاثیر چانه‌زنی بر مکان‌یابی غیرکارشناسی مجتمع‌های پتروشیمی

عضو سابق هیات مدیره شرکت نفت پاسارگاد گفت: مکان‌یابی مجتمع‌های پتروشیمی نباید تحت تاثیر عواملی چون چانه‌زنی مسوولان و نمایندگان مجلس و اعمال نفوذهای مختلفی به بهانه‌های مختلفی نظیر اشتغالزایی و فقرزدایی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار آتیه‌آنلاین، محمدرضا مهرافشان در دومین روز از سمینار دو روزه «نشست ملی بررسی چالش‌های صنعت پتروشیمی و راهکارهای برون رفت از آن» در دانشگاه امام صادق (ع) درباره سیاست‌گذاری‌ها در حوزه صنعت پتروشیمی گفت: با وجود قدمت و اهمیت صنعت پتروشیمی، سیاست‌گذاری در این حوزه به این معنا که به عنوان یک فرآیند باعث استفاده از همه منابع جهت دسترسی به اهداف موردنظر شود، نوسانات زیادی داشته و یک استراتژی مدون در این باره وجود نداشته است.

وی با تاکید بر لزوم بهره‌مندی از تجارب دیگر کشورها در زمینه سیاست‌گذاری گفت: مکان‌یابی طرح‌ها در صنعت پتروشیمی در طرح‌های موردی و یا هاب‌های پتروشیمی، به نحو بهینه نبوده است، این در حالی است که فاکتورهای متعددی نظیر آب فراوان، امکان دسترسی به دریا، امکانات حمل و نقل، دسترسی به صنایع بالادستی و ... فاکتورهای اولیه برای بررسی کارشناسی در مکان‌یابی پروژه‌هاست، اما متاسفانه این مکان‌یابی در گذشته به جز دو هاب ماهشهر و عسلویه، در سایر بخش ها به دقت انجام نشده است.

عضو سابق هیات مدیره شرکت نفت پاسارگاد افزود: چانه‌زنی مسوولان و نمایندگان مجلس و اعمال نفوذهای مختلف به بهانه‌های مختلف از جمله اشتغالزایی و فقرزدایی باعث شده است که در زمینه مکان‌یابی مجتمع‌های پتروشیمی موفق عمل نکنیم.

وی تاکید کرد: در زمینه قیمت‌گذاری نیز ظرافت‌های سیاست‌گذاری در قیمت‌گذاری خوراک بسیار موثر است و متنوع‌سازی محصولات پتروشیمی در مواردی از جمله بالابودن قیمت خوراک مایع در مقایسه با خوراک گاز، به چالش کشیده شده و عملا سبب می‌شویم که بیشتر به سمت محصولات خاصی پیش‌روی شود، از جمله این که بیشتر محصولات ما به سمت متانول حرکت کرده‌اند که علت آن هم نوع سیاست‌گذاری‌های قیمت بوده است.

مهرافشان درباره انتخاب نوع محصولات و توسعه صنایع پائین دستی نیز گفت: در انتخاب نوع محصولات ما نیز توسعه متوازن صورت نگرفته است که دلایل متعددی دارد، در بحث توسعه صنایع پائین‌دستی نیز با مشکلات متعددی مواجه‌ایم که بحث مالیات عملکرد، بالابودن نرخ اعطای تسهیلات بانکی، دریافت مالیات و ارزش افزوده از واحدهای تولیدی، صادرات بیش از نیاز داخل، عدم وجود ساختار حمایتی لازم برای حمایت از صادرات از جمله این چالش‌هاست.

وی با اشاره به این که ما نتوانسته‌ایم سیاست‌گذاری را به گونه‌ای تبدیل کنیم که به سمت توسعه صنایع پائین‌دستی حرکت کنیم و عملا در این زمینه با موفقیت‌های کمی روبرو بوده‌ایم، گفت:‌ سیاست‌گذاری های نسنجیده در خصوصی‌سازی نیز موجب تضعیف شرکت ‌بازرگانی پتروشیمی در سطح بین‌الملل شده است، این در حالی است که در گذشته تامین مالی بسیاری از مجتمع‌های پتروشیمی از طریق همین شرکت انجام می‌شد.

عضو سابق هیات مدیره شرکت نفت پاسارگاد با اشاره به تضعیف شدن امکان تامین منابع مالی پروژه‌ها در نتیجه خصوصی‌سازی گفت: با خصوصی‌سازی و ایجاد دپارتمان‌های مختلف بازرگانی در مجتمع‌های مختلف، سرمایه‌گذاری به یکی از چالش‌های مهم این صنعت تبدیل شده است.

مهرافشان افزود: در حوزه انتقال تکنولوژی نیز سیاست‌گذاری‌های لازم صورت نگرفته و یکی از دلایل عدم توسعه در حوزه صنایع پائین‌دستی پتروشیمی، عدم موفقیت در حوزه انتقال تکنولوژی بوده است.

کد خبر: 42334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =