جزییات شاخص‌های بازار کار در پاییز ۱۴۰۰

مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش مرتبط با حوزه اشتغال و بیکاری، جزییات نرخ‌های اشتغال، بیکاری، جمعیت فعال، اشتغال ناقص و دیگر شاخص‌های این حوزه را منتشر کرد.   

به گزارش آتیه آنلاین، خروجی آماری شاخص‌های مرتبط با بازار کار و اشتغال و اثرگذاری نسبی آنها بر این حوزه، تحولات مرتبط با سیاست‌های کلی این بخش از اقتصاد را موجب شده و در واقع این آمارهای موجود در این حوزه و میزان اثرگذاری آنها است که سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با اشتغال نیروی کار، تولید و سیاست‌های جمعیتی بازار کار را رقم می‌زند.

شاخص‌های کلیدی بازار کار مانند نرخ انواع بیکاری، نرخ مشارکت، عرضه جدید نیروی کار، خالص اشتغالزایی، فاصله بین نرخ‌های بیکاری بر حسب ویژگی‌های مختلف (مانند سن، جنسیت، سواد و منطقه) و همچنین اشتغال ناقص، شاخص‌هایی هستند که در راستای بیان‌ وضعیت و تحولات بازار کار اثرگذاری متفاوتی دارند و سیاستگذاران این بخش با استناد به آمار مرتبط با این حوزه تصمیم‌سازی را در دستور کار قرار می‌دهند.

۱۷ شاخص کلیدی بازار کار در جهان شناخته شده است که برای ارزیابی وضعیت بیکاری و تعیین اهداف دولت ها در این خصوص و مشخص کردن سیاست های اشتغال و بازار کار مورد قرار می‌گیرد و در واقع با نگاه به شرایط کلی اقتصاد، بازار کسب و کار، اشتغال و ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشورها، آمار مرتبط با شاخص‌های حوزه کار می‌تواند اثرگذاری خود در این بخش را نشان دهد و این در حالی است که در ایران، شاخص نرخ بیکاری بیشتر از دیگر موارد برای تصمیم‌گیری‌ها مورد استناد قرار می‌گیرد.

ارزیابی‌ بازار کار ایران نشان می‌دهد طی یک دهه گذشته چالش‌های «کمترین میزان ایجاد اشتغال در کنار بیشترین افزایش جمعیت افراد در سن کار»، ‌»عدم ورود بخش عمده‌ای از جمعیت در سن کار به بازارکار و در نتیجه افزایش جمعیت غیرفعال» و «سهم بالای جمعیت جوان و تحصیلکرده از جمعیت غیرفعال» مهمترین مسائل حوزه بازار کار بوده‌اند که نیازمند بررسی کارشناسی و تحلیل اساسی در راستای تعیین نوع سیاست‌های این بخش است.

بیکاری ۲۳.۶ درصدی جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله

جدیدترین اطلاعات مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که جوانان ١٥ تا ٢٤ ساله در فصل پاییز ۱۴۰۰ نرخ بیکاری ٢٣,٦ درصدی را تجربه کرده‌اند.

همچنین بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد حاکی از این است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۱ درصد کاهش یافته است.

تازه‌ترین بررسی نرخ بیکاری افراد ١٥ ساله و بیش‌تر در کشور نیز نشان می‌دهد که ٨,٩ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار) در پاییز سال جاری بیکار بوده‌اند و این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ١٣٩٩)، ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

فعالیت بیش از ۴۰ درصدی جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر

گفتنی است که در پاییز ١٤٠٠، به میزان ٤٠,٩ درصد جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند و بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به پاییز سال گذشته ٠.٥ درصد کاهش یافته است.

افزایش جمعیت شاغل کشور

بر اساس جدیدترین اطلاعات مرکز آمار ایران در خصوص شاخص اشتغال در کشور، جمعیت شاغلین ١٥ ساله و بیشتر در پاییز سال جاری ٢٣ میلیون و ٥٣٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢٢ هزار نفر افزایش داشته است. همچنین بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در پاییز ١٤٠٠، بخش خدمات با ٤٩,٩ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است و در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣٤,٧ درصد و کشاورزی با ١٥.٤ درصد قرار دارند.

کاهش نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۰

بررسی نرخ بیکاری گروه سنی ١٨ تا ٣٥ ساله نیز نشان می‌دهد که در پاییز سال جاری، ١٦,١ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیکاری را تجربه کرده‌اند و  این در حالی است که تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد این نرخ نسبت به پاییز ١٣٩٩، به میزان ٠.٤ درصد کاهش یافته است.

همچنین گفتنی است که سهم اشتغال ناقص جمعیت ١٥ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد، در پاییز سال جاری ١٠,٦ درصد جمعیت شاغل، ‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کمتر از ٤٤ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند و این در حالی است که ٣٧.٤ درصد از شاغلین ١٥ ساله و بیش‌تر، بیش از ٤٩ ساعت در هفته کار کرده‌اند.

جزییات شاخص‌های بازار کار در پاییز ۱۴۰۰

کد خبر: 42726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =