حقوق کودکان در فرایند دادرسی نقض می‌شود

یک وکیل پایه دادگستری گفت: نقض حقوق کودک و نوجوان علی‌الرغم وجود مواد قانونی در آیین دادرسی کیفری بسیار بالا و فاحش است.

عباس‌ عنصری‌فرد در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین‌ عنوان کرد: علی‌الرغم آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۱۳۹۲ که پلیس اطفال را الزام کرده است در فرایند دادرسی به پرونده های اطفال و از محله کشف جرم چنین پلیسی وجود ندارد و متاسفانه حقوق‌ اساسی متهم، حق‌ سکوت، حق اختیار کردن وکیل نیز اجرایی نمی‌شود و متاسفانه همکاران وکیل در انتهای مراحل تحقیقات مقدماتی به اجبار و در جهت رفع تکلیف وارد پرونده می شوند.

این وکیل پایه دادگستری‌ عنوان کرد: با توجه به اینکه تمام ساختمان‌های قضایی بازسازی شده‌اند اما دادگاه اطفال  در تهران تنها ساختمان قدیمی دادگستری است از لحاظ ساختاری، شکلی و سازمانی دادگاه اطفال و نوجوانان وجود دارد  اما به لحاظ شکلی ویژه این گروه سنی طراحی نشده است در صورتی که مهندسی، رنگ، ساختار باید به گونه ای باشد که کودکان احساس نکنند وارد دادگستری شده‌اند.

عنصری فرد بیان کرد: در مرحله دادسرا نقض حقوق کودک‌ و نوجوان را بسیار می‌بینیم در این مرحله، رسیدگی‌ها بدون حضور وکیل انجام می‌شود؛ وکلاء انتهای پرونده مقدماتی وارد می‌شوند و به محض ورود کودک به دادسرا از داشتن وکیل و روانشناس محروم هستند و روانپزشک و روانشناس در مرحله دادرسی نیز وجود ندارد.

وی با اشاره به جایگزینی برگ و فرم شخصیت به جای پرونده شخصیت، افزود: تشکیل پرونده شخصیت برای کودکان و نوجوانان دارای مقرره قانونی‌ است؛ پرونده ای که به صورت کامل فرایند وضعیت خانوادگی، علل و عوامل ارتکاب جرم و...در آن ثبت می شود اما متاسفانه آنچه که وجود دارد برگ وفرم شخصیت حاوی سوالات کلیشه‌ای است.

این وکیل پایه یک دادگستری در بیان چالش نگهداری کودکان و نوجوانان پس از صدور قرار گفت: شرایط نگهداری نوجوان در کانون اصلاح و تربیت اصلا مناسب نیست، در شرایطی که نوجوان به جهت عجز تودیع وثیقه و کفالت بازداشت شود باید وارد مراکز کانون اصلاح و تربیت شود که فضای فیزیکی آنها بسیار قدیمی است و نیاز به بازسازی و به روزرسانی دارند.

عنصری‌فرد اضافه کرد: خلاء دیگری که وجود دارد این است زمانی که قرار تعلیق مراقبتی و قرار تعلیق مجازات مراقبتی صادر می شود نهادهای حمایتی از جمله انجمن‌ها و کلینیک های روان شناسی که بتوانند نقش نهادهای جایگزین مجازات و مراقبتی را انجام دهند وجود ندارند بنابراین  در نبود چنین نهادی برای اجرای این تصمیمات قضایی وضعیت پرونده بالینی اطفال با چالش مواجه می‌شود.

کد خبر: 43557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =