۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 43643
رونمایی از یک شاهراه نفتی

وزارت نفت دولت سیزدهم، روز گذشته با امضای یک تفاهمنامه مهم در زمینه تامین منابع مالی پروژه جدید احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی رفسنجان - مشهد موسوم به تابش، گامی مهم در راستای نوسازی و بروزرسانی صنعت انتقال نفت و فرآورده در کشور برداشت.

به گزارش آتیه آنلاین، صبح روز گذشته ساختمان قدیمی وزارت نفت در خیابان طالقانی تهران شاهد امضای تفاهمنامه تامین منابع مالی پروژه احداث خط لوله تابش (تامین انرژی بازار شرق) مابین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت بود، در این آئین که با حضور سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد، جواد اوجی، وزیر نفت و رضا دولت‌آبادی، مدیرعامل بانک ملت و جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برگزار شد، تفاهمنامه تامین بیش از ۳۷۰ میلیون یورو از منابع موردنیاز احداث این خط لوله جدید به امضا رسید.

یکی از نقاط ضعفی که موجب انتقادات فراوانی از سوی کارشناسان حوزه انرژی و مدیران صنعت نفت به دولت یازدهم و دوازدهم شده بود، بی‌توجهی به صنایع پائین دستی صنعت نفت به ویژه حوزه پالایش بود، به نحوی که در چند سال گذشته کمترین سرمایه‌گذاری در صنایع پائین‌دستی صنعت نفت در کشور انجام شد، این در حالی است که خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده کشور دارای قدمت بسیار بالایی بوده و بسیاری از این خطوط فرسوده بوده و سالیانه هزینه هنگفتی صرف عیب‌یابی، تعویض و بازسازی و بررسی نشتی‌های این خطوط می شود.

به نظر می‌رسد وزارت نفت دولت سیزدهم برای توجه به صنایع پائین‌دستی صنعت نفت عزمی جدی داشته و دیروز با تامین منابع مالی این پروژه جدید که از آن رونمایی کرد، چراغ نخست توجه به صنایع پائین دستی صنعت نفت را روشن کرد؛ در این مراسم مدیران صنعت نفت همچنین از امضای قراردادهای دیگر در حوزه زنجیره تامین سوخت کشور در ماه‌های آینده خبر دادند. اما پروژه خط لوله جدید تابش چیست؟

پروژه احداث خط لوله جدید تابش که کار طراحی مهندسی آن در شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران به عنوان یکی از بازوهای قوی مهندسی پروژه‌های صنعت انتقال انجام شده است، پروژه‌ای است که نویدبخش توجه به صنعت انتقال نفت و فرآورده در کشور و بروزرسانی و نوسازی خطوط لوله کشور است، این خط لوله همچنین قرار است به عنوان یکی از خطوط استراتژیک و حیاتی علاوه بر تامین مصارف داخلی در شرق کشور، خطوط لوله منتهی به پایانه ری را از مرکزیت خارج کرده و علاوه بر تامین استانداردهای حوزه پدافند غیرعامل، نقش مهمی در برقراری شاهراه‌های ارتباطی انتقال فرآورده کشور و صادرات سوخت پاک ایران به کشورهای همسایه شرقی از جمله افغانستان ایفا کند.

رونمایی از یک شاهراه نفتی

نقشه خط لوله جدید تابش (تامین انرژی بازار شرق)

دستگاه اجرایی ناظر بر این پروژه خط لوله انتقال فرآورده نفتی مسیر رفسنجان - بیرجند - تربت حیدریه - مشهد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مجری آن شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران و بهره‌بردار آن شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت است.

پروژه خط لوله تابش ۹۴۸ کیلومتر خط لوله ۲۲ و ۱۸ اینچ است که در طول مسیر خود از رفسنجان تا مشهد از سه استان کرمان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی عبور می‌کند، در طول مسیر این خط لوله ۲ ایستگاه تقویت فشار و سه پایانه احداث خواهد شد.

عملیات اجرایی این طرح سال آینده (۱۴۰۱) آغاز خواهد شد و اجرای آن ۴ سال به طول خواهد انجامید؛ پروژه خط لوله تابش قرار است که با حداکثر توان داخلی و با استفاده از منابع مالی داخلی و نیز توان پیمانکاران ایرانی و نیز تجهیزات خطوط لوله ساخت داخل اجرایی شود.

انتقال فرآورده با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز، تامین پایدار سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)، کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده، کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل، تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار، استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای و ایجاد کریدور انتقال شمال - شمال شرق و جنوب - شمال شرق از جمله اهداف این پروژه است.

آرزو عطایی

کد خبر: 43643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =