استانداردهای آزمایشگاه‌های پزشکی به‌روز رسانی می‌شود

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت معاونت درمان گفت: قوانین و مقررات و استانداردهایی که آزمایشگاه‌های پزشکی موظف به اجرای آن هستند به مرور طی ۱۵ سال گذشته تدوین و ابلاغ و در صورت لزوم به روز شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر سیامک سمیعی در اجلاس معاونان درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور افزود: مهمترین آنها آیین نامه تاسیس و مدیریت آزمایشگاه‌ها و استانداردهای آزمایشگاه پزشکی است. علاوه بر آن دستورالعمل‌ها و چک لیست‌های متعددی تهیه و ابلاغ شده که وظایف آزمایشگاه‌ها و معیارهای ارزیابی آنها را با جزئیات بیشتر در دو حوزه اجرایی و فنی تبیین می‌کند.

وی در خصوص محورهای مدیریت هزینه خدمات آزمایشگاهی گفت: راهبردهای مدیریت هزینه خدمات آزمایشگاهی در راستای تامین و استمرار خدمات آزمایشگاهی با کیفیت و اقتصادی، با تکیه بر سیاست‌های کلی نظام سلامت، قوانین و ضوابط ابلاغی، راهبردهای اقتصاد مقاومتی و بهبود مدیریت بهره برداری است.

سمیعی گفت: مهم ترین محور مدیریت هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی تجمیع منابع و ایجاد شبکه‌های آزمایشگاهی است. این محور مجموعه‌ای متشکل از آزمایشگاه‌های مراکز درمانی، بهداشتی، پژوهشی و آموزشی است که از دسترسی به خدمات آزمایشگاهی با کیفیت، معتبر، به‌هنگام و اقتصادی و سایر فعالیت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز نظام سلامت، در هر جا و هر زمان که لازم باشد، اطمینان می‌دهد.

وی افزود: در این شبکه‌ها ارائه خدمت از طریق نظام ارجاع بین آزمایشگاهی و بر مبنای سطح بندی خدمات (نقشه خدمت) انجام می‌شود.

رییس آزمایشگاه مرجع سلامت گفت: محور اصلاح الگوی مصرف و مدیریت بهره برداری از خدمات آزمایشگاهی جهت کاهش تجویز خدمات غیر ضروری و پیشگیری از تقاضای القایی، اصلاح نظام تعرفه گذاری خدمات تشخیصی آزمایشگاهی، خرید راهبردی خدمت با تاکید ویژه بر وظیفه سازمان‌های بیمه پایه و تکمیلی بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و نیز کنترل بازار وسایل تشخیص آزمایشگاه پزشکی از دیگر محورهای مدیریت راهبردی مدیریت هزینه‌های خدمات آزمایشگاهی است.

سمیعی افزود: سطح بندی تخصصی خدمات در آزمایشگاه‌های پزشکی نیز در چهارچوب شبکه‌های آزمایشگاهی ارائه خدمت یکی از اقدامات موثر در راستای ایجاد دسترسی به خدمات با کیفیت و به‌هنگام محسوب می‌شود، همچنین امکان اقتصادی کردن و بسترسازی خرید راهبردی خدمت را فراهم می‌کند.

وی تاکید کرد: محور سطح بندی تخصصی خدمات در برخی موارد تکلیف تعیین شده در قوانین و مقررات است. مثل تعیین آزمایشگاه‌های مجاز به انجام آزمایش‌های غربالگری مادر باردار که از تکالیف تعیین شده در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است.

سمیعی در رابطه با انطباق آزمایشگاه‌های پزشکی، خصوصاً بخش دولتی، با قوانین و مقررات و استانداردهای آزمایشگاه پزشکی گفت: لزوم توجه به شرح وظایف مدیریت‌های امور آزمایشگاهی معاونت‌های درمان که با تاکید نهادهای نظارتی تنظیم و به دانشگاه‌ها ابلاغ شده است بسیار حائز اهمیت بوده و نیز بر مشروط بودن تمدید پروانه آزمایشگاه‌های پزشکی به رعایت مقررات و استانداردها و رعایت حد نصاب انطباق با استانداردهای آزمایشگاهی ابلاغی، شرکت مستمر در برنامه ارزیابی خارجی کیفیت (مهارت آزمایی) و عدم وجود تخلف محرز و تخطی از ضوابط و مقررات مورد تاکید است.

کد خبر: 43672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =