ارائه تجارب ایران در رسیدن به اهدای خون ۱۰۰درصد داوطلبانه

وبینار بین‌المللی آموخته‌های ایران در دستیابی به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی توسط موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و سازمان انتقال خون با همکاری انجمن آسیایی طب انتقال خون برگزار شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، در افتتاحیه این وبینار دکتر چادری، رییس انتقال انجمن آسیایی طب انتقال خون (AATM)،   ضمن تشکر از سازمان انتقال خون ایران جهت سازماندهی این وبینار، به تشریح فعالیت‌های  AATM از جمله تشکیل کارگروه‌های متفاوت در زمینه‌های مختلف انتقال خون و برگزاری وبینارهای دوره‌ای جهت به اشتراک گذاشتن تجربیات کشورها پرداخت.

وی افزود: این وبینار به درخواست کشورهای عضو کارگروه اهدای داوطلبانه به خصوص مالدیو و عربستان، جهت استفاده از تجربیات ایران در رسیدن به اهدای ۱۰۰ درصد اهدای داوطلبانه برگزار شده است.

در ادامه دکتر پیمان عشقی، مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران ضمن تاکید بر اهمیت اهداکنندگان داوطلب در تامین منابع خونی پایدار و سالم در هر کشور، بر اهمیت برنامه ریزی طولانی مدت با حمایت همه جانبه دولت در دستیابی به اهدای ۱۰۰ درصد داوطلبانه اشاره کرد و گفت: در حالی که در حال حاضر کشورهایی مانند آمریکا و ایرلند با بحران کم نظیر کمبود منابع خونی مواجهند، ایران توانسته است با تشدید فعالیت‌ها و استمرار در برنامه‌های جذب و حفظ اهداکننده در طول همه گیری کرونا، ذخایر خونی خود را پایدار نگاه دارد.

در ادامه دکتر عبدالله، نماینده سلامت خون دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت ضمن خوش آمدگویی به شرکت کنندگان گفت: متاسفانه کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی دارای کمترین میزان اهدای داوطلبانه خون در بین سایر مناطق سازمان جهانی بهداشت هستند و برگزاری این گونه وبینارها، کمک شایانی به کشورهای منطقه جهت الگو برداری از نمونه‌های موفق از جمله ایران خواهد کرد.

در ادامه ۷ سخنران از موسسه عالی آموزشی و پژوهشی طب انتقال خون و سازمان انتقال خون تجربیات ایران در رسیدن به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی را به اشتراک گذاشتند که این تجارب شامل راه‌های موثر در جهت جذب و حفظ اهدا کنندگان خون سالم، ارتقای مهارت‌های ارتباطی بین فردی کارکنان و اهدا کنندگان خون، برنامه جذب و حفظ اهدا کنندگان خون در ایران، تاثیر پیام تشکر بر بازگشت اهدا کنندگان خون و نقش مدیریت خون بیمار در رسیدن به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه بودند.

در پایان دکتر عشقی ضمن جمع بندی، به ارائه توصیه‌هایی در زمینه اهدای داوطلبانه خون ازجمله حمایت و پشتیبانی دولت، برنامه ریزی بلند مدت، اهمیت حفظ سلامت اهداکنندگان خون و لزوم توجه به عوامل اجتماعی و فرهنگی و همچنین ایجاد یک معاونت مرتبط در این زمینه پرداخت.

در این وبینار که با هدایت دکتر مقصودلو، مسئول کارگروه اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه انجمن آسیایی طب انتقال خون، برگزار شد، ۲۳۰ شرکت کننده از کشورهای مختلف آسیا و منطقه حضور داشتند.

در نهایت دکتر چادری ضمن اشاره به استقبال کم نظیر مخاطبان و همچنین بالا بودن سطح کیفی سخنرانی‌های ارایه شده، درخواست برگزاری برنامه‌های مشابه را از سوی سازمان انتقال خون ایران عنوان کرد.

گفتنی است، سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۸۶ به عنوان اولین کشور منطقه به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت مالی رسیده است.

کد خبر: 44162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =