میوه‌های پرمصرف را کیلویی چند بخریم؟

بر اساس قانون، هر کیلوگرم میوه و سبزی نباید بالاتر از ۳۵ درصد از نرخ عمده فروشی به دست مردم برسد. به عنوان مثال قیمت عمده فروشی میوه‌ای مانند انار بسته به کیفیت آن کیلویی ۸۰۰۰ تومان تا ۲۱ هزار تومان است که حداکثر قیمت منطقی آن برای مصرف‌کننده نباید بیشتر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۸ هزار و ۳۵۰ تومان باشد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قیمت میوه و تره بار همیشه در بازار عمده فروشی کشف و اعلام می‌شود و بر این اساس حداکثر نرخ منطقی اعلام شده از سوی فروشندگان این محصولات نباید بالاتر از ۳۵ درصد باشد و مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند به گفته اسدالله کارگر – رییس اتحادیه فروشندگان میوه و تره‌بار – در صورت مشاهده گرانفروشی با اتحادیه، وزارت صنعت، معدن و تجارت یا تعزیرات حکومتی تماس بگیرند تا با گرانفروشی صورت گرفته برخورد شود.

وی در این باره به آتیه‌آنلاین گفته بود: در حال حاضر هیچ مشکلی از نظر تامین میوه نداریم و انواع میوه در میدان تره بار به وفور موجود است. همه فروشندگان نیز باید بر اساس سود مشخص شده و فاکتور خریدشان اقدام به فروش میوه به مردم کنند و بازرسان اتحادیه، اتاق اصناف، وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی آماده هستند تا در حق مردم اجحاف نشود.

بر این اساس و با توجه به اعلام شدن قیمت عمده فروشی انواع میوه و تره بار می‌توان با محاسبه نرخ سود قانونی ۳۵ درصدی حداکثر نرخ منطقی را مشخص کرد تا مردم البته بر اساس کیفیت محصول دچار ضرر و زیان نشوند.

پرتقال رسمی جنوب یکی از مرکبات پرمصرفی است که بین ۹۰۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان در بازار عمده فروشی عرضه می‌شود و با همین حساب و کتاب ساده نباید قیمت آن از ۱۲ هزار و ۱۵۰ تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان بالاتر باشد. همچنین قیمت عمده فروشی پرتقال تامسون شمال کیلویی ۸۰۰۰ تومان تا ۱۲ هزار تومان بوده و نباید بالاتر از کیلویی ۱۰ هزار و ۸۰۰ تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان به دست مردم برسد.

انواع سیب زرد و قرمز نیز جزو میوه های پر مصرف در سبد و سفره‌های مردم به شمار می‌روند و به ترتیب ۷۰۰۰ تومان تا ۱۷۰۰۰ تومان و ۵۰۰۰ تومان تا ۱۳ هزار تومان در عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌شوند. بنابراین نباید سیب زرد گران‌تر از ۹۴۵۰ تومان تا ۲۲ هزار و ۹۵۰ تومان و سیب قرمز ۶۷۵۰ تومان و ۱۷ هزار و ۵۵۰ تومان به مردم فروخته شود.

قیمت هر کیلوگرم خیار گلخانه‌ای نیز ۶۰۰۰ هزار تومان تا ۹۵۰۰ تومان بوده و حداکثر نرخ منطقی این محصول برای مصرف کننده ۸۱۰۰ تومان تا ۱۲ هزار و ۸۲۵ تومان است. همچنین هر کیلوگرم کیوی بر اساس نرخ عمده فروشی آن نباید از ۱۲ هزار و ۱۵۰ تومان تا ۲۱ هزار و ۶۰۰ تومان بسته به کیفیت آن، گران‌تر فروخته شود.

در همین بازار خرمالو در کیفیت‌های مختلف کیلویی ۵۰۰۰ تومان تا ۲۰ هزار تومان در بازار عمده فروشی عرضه شده و حداکثر نرخ منطقی این میوه فصلی برای مردم بین کیلویی ۶۷۵۰ تومان تا ۲۷ هزار تومان است.

کد خبر: 4497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =