بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاه‌های آمریکا

 در میان گسترش شیوع سویه اومیکرون کرونا در آمریکا، زنجیره تامین کالا در این کشور تحت تاثیر قرار گرفته و بسیاری از فروشگاهها را مجبور به محدودیت هایی در عرضه کالا به مشتریان کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین از ایرنا، در هفته های اخیر به دلیل ادامه شیوع سویه اومیکرون کرونا، طوفان های زمستانی، مشکلات زنجیره تامین و کاهش نیروی کار، کمبود کالا در فروشگاه‌های مواد غذایی آمریکا حادتر شده است.

کمبود کالا در برخی فروشگاه ها گزارش شده و برخی محصولاتی مانند گوشت و همچنین غذای بسته بندی شده مانند غلات تأثیر گذاشته است.

در حالی که یافتن اقلام در فروشگاه ها دشوارتر شده، با افزایش تورم، قیمت بسیاری از آنها نیز افزایش یافته است.

وزارت کار آمریکا اعلام کرده که شاخص قیمت مصرف کننده در سال گذشته ۷ درصد افزایش یافته است. این بالاترین جهش قیمت مصرف کننده در آمریکا از سال ۱۹۸۲ تاکنون بوده است.

بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاههای آمریکا

دلایل کمبود کالاها

کرت کاوینگتون مدیر ارشد اعتبارات نهادی در آمریکا به تارنمای روزنامه یو اس تودی می گوید که روند کمبود مواد غذایی متناوب و متنوع است.

کاوینگتون می افزاید: کمبودها به کالا، فروشگاه و منطقه در ایالت ها بستگی دارد. کمبودها می‌تواند ناشی از مسائل زنجیره تامین، رفتار مصرف‌کننده یا عوامل محیطی باشد، بنابراین تعیین دقیق اینکه چه کالایی در آینده  با کمبود مواجه خواهد شد، دشوار است.

با رسیدن جهان به مرز دوسال همه گیری کرونا، کالاهای بیشتری به دلیل اختلالات جهانی زنجیره تامین مانند ازدحام کالا در بنادر و کمبود رانندگان کامیون و کارگران خدماتی کمیاب می‌شوند.

بخشی از کمبود کالایی که مصرف‌کنندگان آمریکایی در قفسه‌های فروشگاه‌ها مشاهده می‌کنند به دلیل روند همه‌گیری کرونا در این کشور است که هرگز کاهش نیافته و به دلیل سویه اومیکرون بدتر شده است. آمریکایی ها به دلیل تعطیلی ادارات و مدارس بیشتر از گذشته در خانه غذا می خورند.

رویدادهای مرتبط با آب و هوا، از طوفان های برف در شمال شرق امریکا گرفته  تا آتش سوزی های جنگلی در کلرادو، نیز بر کمبود کالاها تأثیر گذاشته و باعث شده است که برخی از خریداران بیش از حد معمول کالا انبار کنند و این امر مشکلات عرضه ناشی از همه گیری را تشدید کرده است.

بر اساس یک بررسی جدید از سوی موسسه مشاوره ای کی پی ام جی، ۷۱ درصد از مصرف کنندگان آمریکایی اعلام کردند تا حدی و بسیار نگران کمبود کالا هستند و ۳۱ درصد از آنها اعلام کردند به دلیل نبود کالای مورد علاقه شان مجبور به تغییر کالا و شرکت سازنده آن شده اند.

بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاههای آمریکا

کمبود نیرو در آمریکا فراتر از فروشگاهها

تارنمای رادیو ملی آمریکا در گزارشی نوشت در رسانه های اجتماعی آمریکایی برخی از محافظه کاران هشتگ "قفسه های خالی بایدن " را مطرح کرده اند. این درحالی است که در دولت دونالد ترامپ نیز فروشگاه ها با مشکلات جدی تامین کالا مواجه بودند.

بسیاری از کارمندان فروشگاهها در آمریکا به دلیل ابتلا به سویه اومیکرون مجبور به اخذ مرخصی شده اند و این امر کمبود نیروی کار در این فروشگاهها را افزایش داده است.

کمبود نیرو در آمریکا فراتر از فروشگاهها است. کارگران در سراسر زنجیره تامین صنایع غذایی در این کشور به دلیل ابتلا به این ویروس مجبورند در خانه قرنطینه شوند و این امر بر تولید، حمل و نقل و توزیع مواد غذایی در آمریکا تأثیر گذاشته است.

علاوه بر بیماری در میان کارگران، تعدادی زیادی از آنها نیز از کار خود استعفا داده اند. نظرسنجی اخیر انجام شده توسط انجمن ملی فروشگاه های آمریکا نشان داد که بسیاری از فروشگاههای خرده‌ فروش و عمده‌ فروش  با ۵۰ درصد نیروی کاربه فعالیت خود ادامه می دهند.

سوپرمارکت ها در آمریکا برای جذب نیرو پیشنهاداتی مانند حقوق بیشتر، مزایای بهتر و حتی امنیت شدید تر را ارائه می دهند.

در این میان، آمریکا با کمبود رانندگان کامیون نیز مواجه است. شرکت های حمل و نقل دستمزدهای بالاتری را برای جذب کارگران پیشنهاد می کنند، اما سطح اشتغال زایی هنوز  پاسخگوی به تقاضای بالای  حمل و نقل زمینی نیست.

در ماه دسامبر، کاخ سفید طرحی را برای تقویت صنعت حمل و نقل از جمله تسهیل گرفتن گواهینامه رانندگی تجاری برای رانندگان اعلام کرد.

همچنین طوفان‌های اخیر در ایالت واشنگتن باعث بسته شدن جاده‌های اصلی و کندی انتقال مواد غذایی به آلاسکا شد. این امر سبب شد تا در آلاسکا سوپرمارکت‌ها شرایط آب و هوایی و تأخیر در حمل‌ونقل را دو عامل قفسه های خالی در فروشگاه ها اعلام کنند.

بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاههای آمریکا

کالاهای کمیاب دربرخی فروشگاههای آمریکا

بر اساس گزارش تارنمای "تیست آو هوم" محصولات کاغذی  مانند دستمال توالت، محصولات کنسرو مانند رب گوجه فرنگی، سبزیجات کنسرو شده و نوشابه، تخم مرغ و گوشت، غذای حیوانات خانگی، تغذیه کودکان مدرسه ای، بسته های آب میوه، پنیر خامه ای، شیر خشک و نوشیدنی های الکلی  در فروشگاه های آمریکا با کمبود عرضه مواجه هستند.

بر اساس گزارش ها، خریداران آمریکایی در رسانه های اجتماعی از کمبود محصولاتی مانند پاستا و گوشت در برخی فروشگاه های والمارت شکایت کرده اند. در ایندیاناپلیس مرغ در یک فروشگاه  نایاب شد.

 در فروشگاه "پابلیکس" در منطقه پالم بیچ، دو محصول دستمال توالت و محصولات بهداشتی خانگی از دسترس خارج شدند. این درحالی است که فروشگاه "کاستکو" برای خرید دستمال توالت محدودیت قائل شده است.

بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاههای آمریکا

کمبود ۱۲۰ هزار نیوری کار در صنعت بسته بندی

بر اساس تخمین ها، صنعت کالاهای مصرفی بسته بندی شده در آمریکا با کمبود ۱۲۰ هزار نفری نیروی کار مواجه است.

بانک مرکزی ایالات متحده در تازه ترین گزارش در باره وضع اقتصادی کسب وکارها، گروه های کارگری و دیگران در سطح این کشور اعلام کرده که گونه به سرعت گسترش یابنده اومیکرون، مشکلات را به ویژه برای استخدام کارکنان و تورم تشدید کرده است.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده است که میزان خرده فروشی در دسامبر هم زمان با کمبود کالا و اوجگیری ابتلائات، ۱.۹ درصد کاهش یافته است. گرچه میزان ورشکستگی کسب وکارهای کوچک در پی کمک های مالی دولت فدرال و بهبود کلی وضع اقتصاد، بسیار کمتر از میزان پیش بینی شده است، اما مدیریت روزانه به چالشی برای آنان تبدیل شده است.

بررسی های به عمل امده از اوایل دوره همه گیری نشان می دهد که نگرانی ها به صورت دائم از کاهش ذخایر پولی و تلاش برای به دست یابی به تامین مالی، به چالش با زنجیره عرضه و بالارفتن هزینه ها، تغییر کرده است.

کمبود نیروی انسانی یک فروشگاه را در بروکلین نیویورک با سابقه از قرن ۱۹، وادار کرد که در روزهای پایانی دسامبر، به مدت پنج روز تعطیل کند. مالک این فروشگاه می گوید که نزدیک به ۳۰ درصد از حدود ۶۰ کارمند شاغل در آن در ماه گذشته دچار بیماری کووید – ۱۹ شده اند.

صاحبان کسب و کارهای مستقر در ایالت های با محدودیت های کرونایی بسیار کمتر از نیویورک، می گویند هنوز مشتری دارند، اما مسائل مربوط به همه گیری، هنوز بر سر آنان حلقه زده است.

هزینه های پرداختی مصرف کنندگان آمریکایی در دسامبر گذشته (۲۰۲۱) نسبت به دوره مشابه سال پیش از آن (۲۰۲۰) جهش هفت درصدی داشته که بالاترین میزان تورم از سال ۱۹۸۲ و تازه ترین نشانه افزایش لجام گسیخته بهای هزینه ها و و وارد شدن فشارهای مالی بر خانوارهای این کشور به شمار می رود.

بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاههای آمریکا

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس، نرخ تورم در دوره بیرون آمدن اقتصاد ایالات متحده از رکود ناشی از همه گیری، همزمان با بالارفتن هزینه های شهروندان این کشور برای تهیه کالاهایی مانند مواد غذایی، بنزین، اجاره خانه و دیگر نیازهای ضروری و همچنین خرید خودرو، اثاثیه خانه و دستگاه های خانگی، جهش یافته است.

هجوم شهروندان آمریکا برای خرید،   موجب رسوب کالاهای وارداتی در بندرها و انبارها و تشدید کمبود زنجیره عرضه نیمه هادی ها و دیگر قطعات در ایالات متحده شده است.

بخشی از افزایش بهای بنزین به استفاده بیشتر آمریکایی ها از خودرو در ماه های اخیر، پس از وادار شدن به کاهش ترددهای شغلی و روی آوردن به دورکاری در ماه های نخست همه گیری، نسبت داده می شود.

روند افزایشی قیمت ها موجب از بین رفتن آثار افزایش دستمزدهای بسیاری از شهروندان آمریکا و دشوارتر شدن تامین هزینه های اساسی برای خانوارها به ویژه خانواده های با درآمد پایین شده است.

نظرسنجی ها نشان می دهد که فشار تورم در ایالات متحده، به تدریج جایگزین نگرانی همگانی از همه گیری ویروس کرونا شده و تهدید سیاسی را برای جو بایدن رئیس جمهوری و دموکرات های کنگره، آشکارتر می کند.

بحران زنجیره تامین کالا و قفسه‌های خالی در فروشگاههای آمریکا

کد خبر: 45129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =