تولید پانسمان پیشرفته برای زخم مزمن در دستور کار جهاد دانشگاهی

درمان‌های نوین زخم و هزینه‌های بالای آن، معضل زخم پای دیابتی و قطع عضو ناشی از آن، اقدام پژوهشگاه ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی برای تولید پانسمان پیشرفته جهت زخم‌های مزمن و ... از جمله مباحثی بود که در نشست خبری هشتمین کنگره سالانه زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران مطرح شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مسعود حبیبی، رئیس کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران، در نشستی خبری، گفت: امسال هشتین کنگره ملی و ششمین کنگره بین‌المللی زخم با شعار «زخم، اسکار، زندگی» مصادف با چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. در دو سال گذشته همه درگیر بیماری کرونا بودیم و این بیماری همه ابعاد زندگی افراد را تحت تاثیر قرار داد. اقتصاد و سیاست جهان نیز تحت تاثیر این بیماری قرار گرفتند و قریب به ۴۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری مبتلا شدند و نزدیک به ۶ میلیون نفر جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به این که کرونا یک بیماری واگیردار است، تصریح کرد: اما بیماری‌های غیرواگیر بیماری‌هایی هستند که ابتلا به آنها زمان‌بر بیشتری را به دنبال دارد و یک عفونت حاد عامل ایجاد آن نیست. بیماری‌های غیرواگیر سالانه ۴۰ میلیون نفر مرگ و میر دارد و درمان طولانی‌تر هم دارد. این بیماری‌ها شامل دیابت، سرطان‌ها، بیماری‌های  قلب و عروق و ... است. دیابت یکی از مهم‌ترین این بیماری‌ها است. در کشور ما ۶ میلیون نفر مبتلا به دیابت هستند و سالانه ۲۰۰ هزارنفر به این بیماران اضافه می‌شود. نکته حائز اهمیت این است که ۱۵ تا ۲۵ درصد افراد مبتلا به دیابت در طول زندگی خود دچار زخم پای دیابتی مزمن می‌شوند که یعنی سالانه حدود ۸۰ هزار نفر دچار این مشکل می‌شوند.

وی افزود: حدود ۷۰ درصد از قطع عضو افراد به دلیل بیماری دیابت است. هزینه و بار مالی این بیماری و سایر زخم‌های مزمن دیگر معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت که توجه خاصی به درمان زخم‌های دیابتی داشته باشیم و مطالعات عمیقی در این راستا انجام دهیم. فعالیت‌های بسیار خوب علمی در حال انجام است که  نتایج آن در مقالات و نشریات علمی به چاپ رسیده است و از این نتایج در درمان زخم مزمن در کلینیک زخم استفاده می‌شود. همچنین بالغ بر ۸۰۰ نفر پزشک و کادر درمان طی چندسال گذشته آموزش دادیم و این افراد در سراسر کشور برای درمان این بیماری فعالیت می‌کنند. این کنگره فرصتی است که آخرین دستاوردهای علمی محققین مختلف از سراسر کشور و حتی کشورهای دیگر ارائه شود.

او ادامه داد: در پژوهشکده زخم و ترمیم بافت علاوه بر این که از نظر درمانی فعال هستیم، در صدد هستیم این الگوی درمان که به صورت متمرکز به درمان زخم می‌پردازیم را در نقاط دیگر کشور شامل پنج مرکز استان در سال جدید راه‌اندازی کنیم.

براساس این گزارش در ادامه این نشست دکتر پروین منصوری، دبیر علمی بخش بالینی کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت، گفت: این کنگره از هشت سال قبل با توجه به اهمیت زخم و مشکلات اقتصادی و جانی که برای بیماران ایجاد می‌کرد، مورد توجه قرار گرفته است. در طول این هشت سال کنگره توانسته در جذب علاقه‌مندان درمان زخم راه خوبی را طی کند. زخم یک معضل جهانی و مسئله بهداشتی است. تمام رشته‌های تخصصی دنیا به طریقی با زخم مواجه می‌شوند. از طرفی می‌دانیم که جمعیت مسن دنیا رو به افزایش است که این هم مشکلاتی با خود به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین مشکلات سن بالا، زخم‌هایی است که در افراد دیده می‌شود.

او ادامه داد: زخم فقط به علت حوادث و ضربه ایجاد نمی‌شود و می‌تواند عوامل متعددی از جمله سن بالا، ‌ اختلالات متابولیک مانند دیابت، افزایش فشارخون بالا، ‌ سرطان‌ها، ‌ چاقی، مصرف برخی داروها و... داشته باشد و این اهمیت داشتن دانش کافی برای درمان زخم را برای همه رشته‌های تخصصی کاملا نشان می‌دهد.

وی افزود: کنگره‌های زخم در تمام دنیا هم از ۱۰ سال اخیر کار خود را آغاز کردند و این بسیار دیرتر از سایر کنگره‌های تخصصی بوده است. تفاوت این کنگره نسبت به سال قبل این است که به دلیل کرونا این کنگره با تاخیر دیرتر برگزار شد و سخنرانانی هم به شکل مجازی با ما همراه هستند.

استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران، ادامه داد: سال‌های اول آغاز کنگره سعی کردیم بیشتر در جهت شناخت زخم‌های موجود و سوختگی‌ها صحبت کنیم؛ ولی امسال با توجه به شعار کنگره «زخم، اسکار و زندگی» عناوین متفاوتی داریم و حدود ۱۳ نشست علمی با ۸۰ سخنران داریم و شش سخنران از کشورهای مختلف هستند. محورهای کنگره بیشتر شامل روش‌های مدیریت زخم، ‌ نقش سبک زندگی در زخم مزمن، ‌ کنترل و مدیریت درد، نانو متریال‌ها، ‌ وسایل فیزیکی مدرن، ‌ درمان‌های نوین سلولی و مولکولی، ملانوم به عنوان سرطان پوست و... است. خروجی‌های کنگره بسیار بالا است و شاهد بودیم درمانگران زخم با توجه به مباحث مطرح شده در کنگره فعالیت خوبی از جمله تاسیس مراکز متعدد درمانی در کشور، ‌ ساخت ابزارهای تشخیصی درمانی متعدد از جمله پانسمان‌ها و داروهای جدید برای کنترل درد و عفونت، راهکارهای مجازی مدیریت زخم و... ارائه کرده‌اند.

وی درباره زخم و پانسمان ‌EB نیز گفت: دو سخنران از آمریکا در مورد این بیماری و کارهای درمانی آن سخنرانی می‌کنند. در مورد نانومتریال و پانسمان‌ها نشست علمی داریم که اقدامات جدید شرح داده می‌شود. پانسمان‌های جدید در زخم در حال گسترش است.

در ادامه نشست دکتر منصور جمالی زواره - دبیر علمی در بخش علوم پایه کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، گفت: طی سال‌های گذشته تا امروز مجموعه جهاد دانشگاهی رسالت خود را انجام داده است و روز به روز هم بهتر می‌شود. امسال در کنگره هشتم مسئله‌ای تحت عنوان «زخم‌هایی که دیده نمی‌شوند» مطرح کردیم و امیدواریم برخی از عزیزان به این موضوع ورود کنند. زخم‌هایی هستند که نمی‌بینیم مانند زخم های روحی که دیده نمی‌شود و زمینه‌های زیادی دارند. باید به این زخم‌ها پرداخت.

دکتر سید مهدی طبائی، دبیر کنگره بین‌المللی زخم و ترمیم بافت نیز گفت: زخم پا یک موضوع چالش برانگیز در دنیا است و در نظام‌های سلامت دنیا یک تهدید سلامتی، اجتماعی و اقتصادی برای جوامع است. طبق آخرین آمار منتشر شده در دنیا در سال ۲۰۲۰ شیوع زخم پا در دنیا را ۶.۵ درصد جمعیت تخمین زدند که آمار قابل توجهی است. از طرفی تعداد افرادی که سالیانه به این جمعیت اضافه می‌شوند قید شده است که تا ۲۶ میلیون نفر سالیانه دچار زخم پا به صورت یک معضل می‌شوند.

وی افزود: افزایش آمار زخم پا به سه علت عمده‌ دیابت، افزایش پیری جوامع و افزایش وزن است که سبب بیشتر شدن این معضل شده است. در خصوص دیابت اکنون تخمین زده می‌شود که جمعیت مبتلا به دیابت در دنیا حدود ۴۶۳ میلیون نفر است. گفته می‌شود که اگر بخواهیم کشوری به مبتلایان دیابت اختصاص دهیم، سومین کشور پر جمعیت دنیا، کشور دیابتی‌ها است؛ یعنی بعد از چین و هند و قبل از آمریکا کشور دیابتی‌ها پر جمعیت‌ترین کشور دنیا است.

او تاکید کرد: علت اهمیت زخم پا این است که بر اساس آمار جهانی از هر ۴ نفری که به زخم پا مبتلا می‌شوند یک نفر دچار قطع اندام یا پا می‌شود. در خصوص شیوع دیابت پیش‌بینی‌های جهانی تا سال ۲۰۴۵ می‌گوید جمعیت کشور دیابتی حدود ۷۰۰ میلیون نفر می‌شود و این زنگ خطری برای جوامع است. مرگ ومیر زخم پای دیابتی بیش از ۳۰ درصد و قابل رقابت با بسیاری از سرطان‌ها است که کمتر به آن توجه می‌شود. در مورد بحث چاقی آماری وجود دارد که در دنیا به صورت میانگین ۱۳ درصد شیوع چاقی تخمین زده شده است و کشور ما در دنیا درباره شیوع چاقی در رتبه ششم دنیا قرار دارد؛ یعنی بعد از آمریکا؛ عربستان، ‌ ترکیه، مصر و لیبی ما در رتبه ۶ هستیم.

طبائی بیان کرد: یکی از عوارض افزایش سن افزایش، شیوع دیابت است و دیده شده شیوع دیابت در افراد زیر ۴۴ سال حدود ۴ درصد است اما همانطور که سن بالا می‌رود این آمار بیشتر می‌شود به طوری که در بالای ۶۵ سال شیوع دیابت نزدیک به ۲۸ درصد می‌شود. در آمریکا حدود ۱۰ درصد مردم به دیابت مبتلا هستند و ۲۵ درصد دیگر افراد در معرض دیابت هستند یعنی خطر ابتلا به بیماری در آنها در پنج سال آینده وجود دارد.

او اظهار کرد: امسال در حوزه ارائه مقالات به کنگره روند افزایشی داشتیم و بیش از یکصد پژوهشگر از سراسر کشور و سایر کشورها تقاضا داشتیم و از بین آنها تعدادی به عنوان سخنرانی پذیرفته شد. در پایان کنگره از سخنرانان و پوسترهای برتر تقدیر خواهیم کرد.

وی افزود: بر اساس آمار تا ۲۰۲۷ تخمین زده می‌شود که حدود ۱۹ ملیارد دلار در دنیا در رابطه با درمان‌های نوین زخم هزینه شودکه نشان‌گر اهمیت این امر است. در این راستا پژوهشگاه ترمیم زخم و بافت جهاد دانشگاهی چند سالی است که در قالب یک طرح ملی پروژه تولید پانسمان پیشرفته برای زخم مزمن را در دستور کار دارد و این پروژه با سرعت در پیش است و در صدد تولید پانسمان‌ها هستیم. در مرحله اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت هستیم واگر زمینه تولید صنعتی آن فراهم شود در آینده نزدیک از این پانسمان‌ها استفاده می‌کنیم.

در ادامه نشست دکتر مهدی حسینیان - دبیر اجرایی کنگره بین المللی زخم و ترمیم بافت، گفت: کنگره امسال از ۱۲ تا ۱۵ بهمن ماه به مدت ۴ روز برگزار می‌شود. تعداد مقالات واصل شده به دبیرخانه اجرایی ۹۲ مقاله بوده است که پس از بررسی‌ها ۲۳ مورد شایسته سخنرانی تشخیص داده شدند و ۵۳ مورد در قالب پوستر مورد تایید قرار گرفتند. ۷۸ استاد صاحب نظر طی این مدت به عنوان سخنران در ۱۳ نشست علمی خواهیم داشت. بیش از ۱۰ درصد سخنرانان در حوزه بین‌المللی هستند. ۱۱ کارگاه تخصصی و ۴ کارگاه بالینی و غیربالینی تعریف کرده‌ایم.

وی افزود: از ویژگی‌های خاص کنگره این است که ۱۴ بهمن ماه کارگاه‌های تخصصی را خواهیم داشت و در کنار آن شرکت‌های دانش بنیان هم امکان حضور و عرضه محصولات خود را دارند. ۱۴ بهمن‌ماه برنامه نکوداشت اساتید را خواهیم داشت همچنین گرامی داشت مرحوم دکتر مصطفی فاطمی هم برگزار می‌شود.

او درباه امکان دریافت امتیاز باز آموزی برای شرکت کنندگان کنگره، ‌ بیان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته از وزارت بهداشت از ۳ تا ۱۲ امتیاز باز آموزی برای گروه‌های مختلف هدف اعم از پزشکان عمومی، متخصص و پرستاران در حوزه‌های عفونی، داخلی، پوست، جراحی پلاستیک و طب سالمندان در نظر گرفته است.

کد خبر: 45290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =