غفلت ۲۰ ساله نسبت به آسیب‌های اجتماعی

آن‌طور که مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داده، در لایحه ۱۴۰۱ بخش زیادی از عناوین و ردیف‌های اعتبارات مربوط به آسیب‌های اجتماعی حذف شده است؛ این رویکرد اگرچه به معنای صفرشدن اعتبارات این حوزه نیست اما واضح و مشخص‌نبودن آن، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، طبق این محاسبات، دولت در مجموع ۴۱۳۶ میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد داده که نسبت به سال گذشته ۱۲.۲ درصد افزایش یافته است. البته در این گزارش تاکید شده که این فقط یک برآورد است و طبق بررسی متوسط رشد منابع عمومی دولت، به نظر می‌رسد رقم واقعی اعتبارات آسیب‌های اجتماعی حدود ۷۴۰۰ میلیارد تومان باشد.

براساس محاسبات پژوهشگران، در لایحه ۱۴۰۱ در مجموع برای چهار طرح این حوزه اعتباراتی پیش بینی شده که در بین آن‌ها، اعتبارات برنامه مقابله با موادمخدر و روانگردان و اعتیاد نسبت به سال گذشته  ۰.۴ درصد کاهش یافته اما بودجه سامان‌دهی بافت فرسوده و مناطق حاشیه نشین، ۶۰ درصد افزایش یافته است.

برنامه «کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی» ۶۱۹.۱ میلیارد تومان، «مقابله با موادمخدر و روانگردان و اعتیاد» ۱۴۹۲.۷ میلیارد تومان، «سامان‌دهی بافت‌های فرسوده» ۷۸۹.۶ میلیارد تومان و «راهبری و توسعه خدمات سلامت و فوریت‌های اجتماعی» ۱۲۳۴.۸ میلیارد تومان اعتبار دارند که در مجموع معادل ۴۱۳۶.۲ میلیارد تومان می شود.

در گزارش مرکز پژوهش‌ها به این نکته هم اشاره شده که به غیر از بافت های فرسوده که جزو برنامه‌های دولت در حوزه مسکن است، سایر برنامه‌های حوزه آسیب‌های اجتماعی رشد اعتباری محسوسی نداشته و از منظر اعتباری مورد توجه جدی دولت قرار نگرفته است.

هم‌اکنون ۴۵ درصد از اعتبارات آسیب‌های اجتماعی، معادل ۳۲۰۰ میلیارد تومان، در لایحه دولت پنهان بوده و فاقد شناسنامه و ردیف مستقل است. بخشی از این اعتبارات مربوط به برنامه‌هایی همچون سامان‌دهی کودکان‌کار و خیابان، استحکام خانواده و کاهش طلاق است.

افزایش انفجاری آسیب‌های اجتماعی

طبق اعلام‌ سازمان ثبت احوال‌ کشور در سال ۹۹ تعداد ۱۸۳ هزار و ۱۸۲ طلاق در کشور به ثبت رسید، این آمار در سال ۹۸، ۱۷۶ هزار و ۸۱۲ طلاق در کشور بوده و به معنای افزایش چهار درصدی طلاق است.

براساس پژوهش دانشگاه علوم پزشکی ایران در دوره کرونا با افزایش ۷۷ درصدی خشونت خانگی در کلان‌شهرها مواجه بوده‌ایم و بنابر اعلام‌ پزشکی قانونی میزان خودکشی با قرص برنج نسبت به سال قبل ۳۵ درصد افزایش داشته است و طبق اعلام سازمان بهزیستی افزایش نزاع و سه‌ برابر شدن اختلاف میان زوجین و کودک‌آزاری در زمان شیوع ویروس کرونا آماری قابل تامل برانگیز است.

آسیب‌های اجتماعی یک شبه درمان نمی‌شوند

سیدحسن‌ موسوی‌چلک رییس‌ انجمن مددکاران اجتماعی ایران نیز معتقد است که راهکار فوری برای شرایط موجود آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد چرا که او اساسا آسیب‌های اجتماعی یک‌شبه پدید نمی‌آیند که بتوان در کوتاه مدت آن‌ها را برطرف کرد.

موسوی چلک در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین گفت: تمامی این آسیب‌ها قبلا و در سطح گسترده وجود داشته است اما این آسیب‌ها در دوره همه‌گیری بیشتر خودش را نشان و بروز داد که این اساسا از پیامدهای بحران است که عوارض خود را بیشتر عیان می‌کند.

حل آسیب‌های اجتماعی برنامه می‌خواهد

نماینده کمیسیون اجتماعی در کمیسیون تلفیق هم نقدهای مطرح‌شده را وارد دانست و گفت: آسیب‌های اجتماعی با شعار حل نمی‌شود بلکه، هم اراده می‌خواهد، هم برنامه، هم کار کارشناسی و هم ردیف بودجه مستقل؛ اما متاسفانه ما این رویکرد را در لایحه بودجه دولت نمی‌بینیم.

کیومرث سرمدی واله تصریح کرد: تاکنون در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ از اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دفاع کرده‌ایم اما بخش عمده این اعتبارات مربوط به تبصره ۱۴ لایحه بودجه است که هنوز کمیسیون تلفیق به آن ورود نکرده است و حتما در زمان خود، پیشنهادهای کارشناسی مطرح‌شده برای شفاف‌ شدن این اعتبارات را ارائه خواهیم کرد.  

غفلتی در مرز ۲۱ سالگی

همین چند هفته قبل بود که نقل‌ قولی از فرمایشات‌ رهبر انقلاب درباره آسیب‌های اجتماعی، تلنگری به نهادهای متولی زد و به یقین رسیدند که «۲۰ سال نسبت به موضوع آسیب‌های اجتماعی غفلت و کوتاهی کرده‌ایم»؛ حالا امیدواریم ردیف اعتبارات آسیب‌های اجتماعی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کاملا شفاف شود و اجازه ندهند این غفلت، ۲۱ ساله شود.

کد خبر: 45803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =