افزایش ۱۲۰ درصدی فروش بلیت فیلم‌های جشنواره فجر

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در نشست خبری این رویداد گفت: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در جشنواره سی و نهم ۹۴ هزار قطعه بلیت به فروش رسید و امسال تا به این لحظه ۲۱۴ هزار قطعه فروخته شده است.  

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از  ایرنا، اولین نشست رسانه‌ای مسعود نقاش‌زاده، دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر، که به دلیل ابتلا به کرونا از خانه جشنواره غایب بود، امروز (شنبه، ۱۶ بهمن) در برج میلاد برگزار شد.

نقاش‌زاده در ابتدا شهادت امام هادی را تسلیت و یاد و خاطره پیروزمردان انقلاب اسلامی را گرامی داشت و گفت: از این که موفق نشدم روز چهارشنبه (۶ بهمن) در نشست مطبوعاتی در کنار شما اهالی رسانه حاضر شوم، عذرخواهی می‌کنم، با صلاحدید پزشک این تصمیم گرفته شد تا ویروس کرونا را به کسی منتقل نکنم.

وی در ادامه توضیح داد: مسئولیت دبیری جشنواره فیلم فجر پنجم آبان ماه به من واگذار شد، یعنی کمتر از سه ماه مانده به برگزاری جشنواره. شرایط به طوری بود که ناچار شدیم ظرف کمتر از ده روز دفتر جشنواره را آماده و ستاد جشنواره را سازمان دهی کنیم. پیشنهاد کردم یک مرکز تخصصی برای جشنواره‌های سینمایی کشور داشته باشیم. در این مدت فقط توانستیم برخی از موارد را بهسازی کنیم. باورم این است که انشالله از پایان جشنواره چهلم تدبیر لازم برای کارهایی که برای جشنواره ۱۴۰۱ باید صورت بگیرد، انجام خواهد شد.

آیین‌نامه ثابت جشنواره فجر تدوین خواهد شد

نقاش زاده گفت: آنچه در این دوره تمایل داشتم انجام شود، استانداردسازی رویه‌های مختلف بود. استانداردسازی را از آیین نامه شروع کردیم تا مبنای اولیه‌ای باشد که در سال‌های مختلف فقط جزئیات اجرایی آن تغییر کند.

دبیر چهلمین جشنواره فجر خاطرنشان کرد: در آیین نامه اهداف جشنواره و زمان بندی ها را معین کردیم. امسال به طور مشخص روی برنامه های فرهنگی تاکید داشتیم. برنامه های فرهنگی هدف اصلیشان عمق بخشیدن به اندیشه سینمایی و جشنواره به معنای کلان آن است. تجربه امسال شاید گام آغازینی باشد تا تعدادی از برنامه های فرهنگی به صورت مجازی و حضوری در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرند.

وی افزود: رعایت آنچه به عنوان چارچوب برای هر رویداد بزرگی چون جشنواره فجر تعیین می‌کنیم می‌تواند به ارتقا و سالم سازی جشنواره کمک کند. معتقدم همه رویدادهای فرهنگی که صاحبان آثار در آن به رقابت می پردازند باید قابل پیش بینی باشند. ما به این سمت رفتیم اما می‌دانیم تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم و برای آن باید تلاش کنیم.

وی در پاسخ به این که آیا با تغییر دولت ها آیین نامه تعیین شده برای جشنواره نیز تغییر خواهد کرد، گفت: پیشنهاد ما به شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر تدوین یک آیین نامه پایدار است بنابراین با تغییر مسئولان یا دولت ها تغییر نخواهد کرد. معتقدم تغییرات باید به جزئیات اجرایی محدود باشد.

افزایش 120 درصدی بلیت‌فروشی در مقایسه با دوره سی و نهم

نقاش زاده گزارش داد: فروش بلیت در سینماهای مردمی نسبت به سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در جشنواره سی و نهم ۹۴ هزار قطعه بلیت به فروش رفت در حالی که امسال تا الان ۲۱۴ هزار قطعه فروخته شده است.

پسندیدن فیلم‌های جشنواره سلیقه‌ای ست

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر در پاسخ به این که چرا برخی از فیلم های قوی بنابر ملاحظاتی حذف شدند، تصریح کرد: در هر جشنواره ای وقتی یک هیات انتخاب داریم که ترکیبی از افراد با تجربه و صاحب ناب در سینما است، فرض ما این است که آنها گرینه خوبی هستند برای انتخاب فیلمها. طبیعی است که ما سلایق مختلف داریم و همه تماشاگران ممکن است همه فیلمها را دوست نداشته باشند. ترکیب هیات انتخاب جشنواره فجر اینطور است که همه از جهات مختلف صاحب تجربه و جایگاه هستند، رویکردی که برای انتخاب فیلمها وجود داشته فقط این نبوده که فیلم های سینمایی و با ارزش های سینمایی در نظر گرفته بشود. در گفت‌وگوها دوستان به تنوع ژانرها اشاره می کردند و برایشان اهمیت داشت. هرچند ممکن بود برخی از این فیلمها انتظار را برآورده نکنند. باید به انتخاب هیات انتخاب احترام بگذاریم حتی اگر آنها را دوست نداشته باشیم. این که برخی فیلم ها به بخش رقابتی راه نیافتند بسته به انتخاب و سلیقه هیات انتخاب است.

وی افزود: قوانین نمایش در ایران می‌گوید نمایش هر فیلمی در هر محفلی نیازمند پروانه نمایش است و در جشنواره فجر هم همه فیلم‌هایی که می‌خواهند نمایش داده شود باید مجوز نمایش داشته باشند. بعضی فیلم‌ها بودند که مورد توجه هیات انتخاب هم قرار گرفتند اما تا موعد مقرر نتوانستند از اداره نظارت پروانه نمایش بگیرند.

فیلم‌های جشنواره تجسم شعار امیدآفرینی، اخلاق‌مداری و آگاهی بخشی

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر درباره این که فیلم‌های این دوره جشنواره تا چه اندازه به شعار امیدآفرینی، اخلاق مداری و آگاهی بخشی پایبند هستند، گفت: جشنواره‌های سینمایی در همه جای دنیا مجموعه‌ای از فعالیت‌های صاحبان آثار را در معرض دید قرار داده و اهداف کلان خود را دارند. در فیلم های این دوره هم امید و رشادت هست و هم گاه تلخی. این ناگزیر است. سینما یک آینه تمام نماست که نشان می دهد در کنار تمام تلخی ها یک روزنه امید وجود دارد. برگزارکنندگان جشنواره تمام دغدغه شان این است که احساس امید و شور وجود داشته باشد.

نقاش‌زاده درباره این که چرا در ژانرهایی چون انیمشن بخش رقابتی نداریم نیز گفت: در هر ژانر باید حداقل سه فیلم وجود داشته باشد تا بتوان آن بخش را به صورت رقابتی برگزار کرد.

وی درباره برنامه‌ریزی‌های کرونایی برای جشنواره فجر نیز گفت: پیش از آن که برنامه ریزی جشنواره را آغاز کنیم سه سناریو به دلیل شیوع کرونا در نظر گرفتیم. یک سناریو برگزاری کامل جشنواره با حضور صاحبان آثار، اهالی رسانه و مردم بود. سناریوی دوم، حذف نمایش های مردمی و سناریوی سوم این بود که داوران فیلم ها را ببیند، داوری انجام شده و در پایان نتیجه به مردم اعلام شود. تا پنج روز مانده به شروع جشنواره همچنان که وضعیت جامعه را استعلام می کردیم هیچ توصیه یا تاکیدی به این معنی که جشنواره را باید محدودیت های خیلی زیاد برگزار کرد نبود. ما در وضعیتی بودیم که به صورت روزانه برنامه را روزآمد می کردیم. این غافلگیری نیست، برنامه ها دائم مورد بررسی و بازبینی قرار می گرفت.

پاسخ دبیر به گلایه‌های اهالی رسانه

نقاش‌زاده درباره این که چرا از اول نشست های رسانه ای در سالن اصلی برج میلاد برگزار نشد نیز گفت: در این سالن پرده نمایشی وجود دارد که بسیار حساس است و اگر آسیب ببیند نمایش باید به طور کامل تعطیل شود. برای همین از روز اول نشست های رسانه ای را در سالن اصلی برگزار نکردیم. نشست رسانه ای هیچ کدام از رویدادهای سینمایی جهان در سالن اصلی برگزار نمی‌شود.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: سالن برج میلاد به طور معمول ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد. بخشی از کارتهایی که در این جا مورد استفاده قرار می گیرد دسترسی به سالن ندارند از جمله عوامل اجرایی. کسانی که به سالنها دسترسی دارند. ۲۳۰۰ کارت صادر شده اما هیچگاه از ظرفیت هفتاد درصد فراتر نرفتیم. برای اهالی رسانه با احتساب اعضای انجمن منتقدان نیز ۸۳۱ کارت صادر شده است.

کد خبر: 45869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =