ضرورت تهیه لیست مخاطرات شهرها بر حسب اولویت

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با تاکید بر ضرورت تهیه لیستی از مخاطرات در شهرها و اولویت سنجی آنها گفت: با تهیه این لیست می‌توان بر مبنای اهمیت مخاطرات، برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله ای را طراحی و مشخص کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، علی نصیری در نشست بررسی برنامه پیشگیری و کاهش خطرپذیری شهر تهران که با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، به تشریح اقدامات صورت گرفته برای تدوین این برنامه پرداخت و گفت: برای تدوین سند جامع کاهش خطرپذیری شهر تهران سه کارگروه تخصصی تشکیل و بیش از سه هزار نفر ساعت کار کارشناسی انجام شده است.  

وی با بیان اینکه سند کاهش خطرپذیری شهر تهران را می‌توان به سند ملی و چرخه مدیریت بحران هم نامگذاری کرد، گفت: این سند در طرح جامع شهر تهران قرار دارد اما می‌توان در دیگر شهرهای کشور نیز مورد استفاده و رجوع قرار بگیرد.

نصیری با تاکید بر اینکه ما باید بدانیم که در سطح شهر تهران هر کدام از دستگاه‌ها چه نقش و وظایفی را بر عهده دارند، گفت: این نقش‌ها باید با تاکید بر اولویت دادن به پیشگیری و کاهش خطر و حفظ محیط زیست باشد. ما باید ابتدا لیست مخاطرات و اولویت آنها را تعیین کنیم و بر مبنای اهمیت مخاطرات، برنامه‌های خود را تدوین و نقشه ریسک شهر تهران، میزان آسیب‌پذیری و ظرفیت خود را طراحی و مشخص کنیم.

به گفته سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، هر تحولی در تهران منجر به ایجاد تحولات در دیگر کلانشهرها و شهرهای کشور خواهد شد و می‌تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده قرار بگیرد.

در ادامه این نشست، امیرحسین گرکانی، رئیس پژوهشکده سوانح طبیعی نیز بر تمرکز روی موضوع ارزیابی ریسک به عنوان سخت‌ترین بخش کار تاکید کرد و گفت: باید از فرصت ایجاد شده و تکلیفی که به شهرداری واگذار شده استفاده کنیم و یکبار برای تهران بر مبنای آن چه که انجام شده با یک برنامه عملیاتی وارد میدان شویم و با هم‌افزایی همه دستگاه‌ها کار را پیش ببریم و نتیجه کار را به شورای عالی مدیریت بحران کشور اعلام کنیم.

علی مرادی مدیر گروه آموزشی زلزله‌شناسی دانشگاه تهران نیز با اشاره به اهمیت اجرای برنامه طرح جامع کاهش خطرپذیری گفت:  روند اجرای کار درست است و چارچوب مناسبی برای آن انتخاب شده است. ما باید همیشه ابتدا خطر را بشناسیم، بعد برای رفع تبعات آن برنامه‌ریزی کنیم و در ادامه توان عملیاتی خود را ارزیابی کرده و این توان را افزایش دهیم.

برنامه پیشگیری و کاهش خطرپذیری شهر تهران به عنوان یکی از برنامه‌های طرح جامع مدیریت بحران شهر تهران است که در نشست مذکور  بخش‌های مختلف آن شامل روش‌شناسی ارزیابی خطر، ابزارهای ارزیابی ریسک، رویکرد ارزیابی خطر، نحوه گردآوری داده‌ها و شناخت وضع موجود در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقصادی، فرهنگی و آموزشی، میزان آسیب‌پذیری و تاثیرپذیری شهر از مخاطرات مختلف، اولویت‌بندی مخاطرات و دیگر موضوعات مرتبط  مورد ارزیابی قرارگرفت و کلیات طرح تایید شد.

کد خبر: 46122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =