جای خالی شهید سلیمانی در سینما و تلویزیون

کمتر از یک هفته دیگر به سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی مانده است اما هنوز سرنوشت ساخت پروژه های هنری درباره این سردار ملی مشخص نیست. این در حالی است که ساخت فیلم و سریال درباره شهید سردار سلیمانی از زمانی که در قید حیات بودند، مطرح شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، پس از شهادت قاسم سلیمانی هنرمندان زیادی برای نشان دادن ارادت و  اندوهشان از بابت فقدان ایشان دست به کار شدند و  آثارمختلفی در این خصوص  تولید شد اما سینما و تلویزیون با وجود تاثیر گزاری و ماندگاری بیشتر سوژه در ذهن مخاطب هنوز اقدام جدی در خصوص ساخت اثری فاخر در خصص ایشان انجام نداده اند. هنر هفتم  در کشورما  گرچه تا حدودی به زندگی و مجاهدت برخی از سرداران شهید به عنوان قهرمانان ملی پرداخته اما ویژگی های خاص شهید حاج قاسم سلیمانی و نقش بزرگ ایشان در جبهه مقاومت اسلامی می طلبد که به شکل حرفه ای و قوی یک فیلم ماندگار درباره این سردار بزرگ ساخته شود که به ابعاد مختلف زندگی و مجاهدت ایشان به درستی پرداخته شده باشد تا جوانان کشورمان در دهه های آینده نیز به داشتن چنین اسوه هایی به خود ببالند.

در واقع ساخت فیلم و سریال درباره شهید سردار حاج قاسم سلیمانی از زمانی که در قید حیات بودند، مطرح شد که در برخی از موارد با مخالفت‌های خودشان روبرو شد و به سرانجام نرسید. محمد خزاعی دبیر جشنواره فیلم «مقاومت» و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «به‌وقت شام»، با اشاره به دلایل ساخته نشدن فیلمی درباره حاج قاسم سلیمانی در سینمای ایران، به بیان یک خاطره پرداخت و گفت: در دیدار خصوصی که با ابراهیم حاتمی‌کیا خدمت مقام معظم رهبری رفته بودیم، آقا ابراهیم به حضرت آقا گفتند من خیلی دوست دارم فیلم زندگی حاج قاسم را بسازم اما ایشان به هیچ عنوان راضی نمی‌شود. حضرت آقا هم گفنتد ایشان خیلی مشغله دارند و شاید دلیلش همین است؛ شما قدری صبر کن! بعد از آن سردار وحید هم گفتند می‌خواهید برویم خانه حاج قاسم و جلسه بگذاریم تا راضی شان کنیم اما ایشان هیچ رغبتی ندارند.

در صدا و سیما نیز چندی پیش خبر ساخت سریال «سردار سلیمانی» به تهیه کنندگی سید مرتضی فاطمی منتشر شد اما این روزها هیچ خبر دیگری از آن در دسترس نیست. طبق آن خبر، سریال در مرحله تحقیق و پژوهش برای نگارش فیلمنامه بوده است و گفته شد با پشتیبانی مرکز امور نمایشی سیما (سیما فیلم) تهیه و ساخته شود. در زمانی دیگر، علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما طی مصاحبه‌ای درباره ساخت سریال «حاج قاسم سلیمانی» در تلویزیون، گفته بود «در سفری که با رئیس صداوسیما داشتیم ایشان گفتند که سریال فاخری برای شهید سلیمانی در صداوسیما ساخته شود که محور اصلی معاونت سیما خواهد بود و ما هم کمک خواهیم کرد. زیرا در استان کرمان و شبکه‌های استانی ظرفیت خوبی وجود دارد که می‌توانیم از آن بهره ببریم؛ همان‌طور که امروز در استان کرمان سریال «شهید باهنر» را جلو می‌برند. طبیعتاً حاج قاسم، متعلق به یک استان و کشور نیست و الان متعلق به جهان بشریت و مستضعفان عالم و آزادگان جهان است؛ هرچه قدر در این زمینه و قالب‌های برنامه‌ای و نمایشی کار شود، کم است. ما در بخش ویژه جشنواره استان‌های صداوسیما که سال آینده اردبیل برگزار خواهد شد را به حاج قاسم سلیمانی اختصاص دادیم. دوستان ما در صداوسیمای خوزستان هم جشنواره دفاع‌مقدس و مقاومت را با جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی تدارک دیده‌اند.»

انفعال مدیران فرهنگی نسبت به شهادت قاسم سلیمانی

در همین راستا «سعید الهی» با اشاره به انفعال مدیران فرهنگی کشور نسبت به واقعه شوم ترور شهید سردار سلیمانی گفت: مصداق بی‌ارادگی و انفعال مدیران فرهنگی عدم تولید و حتی پیش تولید یک فیلم سینمایی یا سریال درباره سردار است. «سعید الهی» تهیه کننده و کارشناس فرهنگی اظهار داشت: بسیاری از نویسندگان و منتقدین سینما معتقدند هنر هفتم در طول سه دهه گذشته عاری از قهرمان و قصه‌های جذاب برای مخاطب است و به همین دلیل کمیت و کیفیت در سینمای ایران دچار افت شدید شده است. آیا همین موارد برای ساخت فیلم یا سریالی با محوریت شخصیت، زندگی، اندیشه‌ها و رشادت‌های شهید سردار سلیمانی کفایت نمی‌کند که در طول یکسال گذشته هیچ اتفاقی در این باب رخ نداده است!؟ برای هر سینماگری این امر بدیهی ست که اگر اراده‌ای برای ساخت یک فیلم استراتژیک در دولت و حاکمیت باشد تمامی موانع و محدودیت‌ها قابل رفع بوده و مدت یکسال زمان بسیاری است که حداقل یک ایده با موضوع مشخص به سامان رسیده و این روزها شاهد آغاز فیلمبرداری و یا حتی پیش تولید آن باشیم، اما در کمال تاسف غیر از یکی دو خبر رسانه‌ای نه چندان جدی هیچ خبری از این اتفاق مهم در دسترس نیست. الهی یادآور شد: برخی ممکن است مدعی باشند که خانواده شهید در خصوص ساخت فیلم حساسیت‌های زیادی داشته باشند و نگران تحریف و یا مصادره شخصیت حاج قاسم هستند، اما آیا واقعا در طول مدت گذشته از زمان شهادت ایشان امکان رایزنی و تعامل و اقناع سازی توسط مدیران تلویزیون و سینما نبوده است؟ چرا برخی تصور می‌کنند انفعال و بی تفاوتی برابر است با تامل و درایت و برنامه ریزی!؟ وی تصریح کرد: اینکه سهم شهدا بر خلاف خیلی از موضوعات اجتماعی بی اهمیت در فیلم‌های سینمایی اندک است و باید در قالب یک مطالبه عمومی همواره از فعالان سینما پیگیری شود تا شاید به آن‌ها پرداخته شود به یک رویه تاسف‌بار تبدیل شده که هیچ مرجعی هم پاسخگو نیست.

کد خبر: 4616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =