دغدغه وکیل باید دفاع تمام عیار از موکل باشد

یک کارآموز وکالت‌گفت: از خصوصیات وکیل خوب این است که در مقابل موکل خود پاسخگو باشد و احساس مسوولیت داشته باشد.

افشین محمدی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین عنوان کرد: وکیل باید با پرونده‌هایش زندگی‌ کند و دغدغه دفاع تمام عیار از موکل داشته باشد و منظور از دفاع تمام عیار این نیست که همیشه حالت تهاجمی داشته باشد.

وی ادامه داد: یک وکیل موفق برای پیروزی در یک پرونده همواره باید اصل مذاکره با رقیب را مدنظر داشته باشد و هیچ‌گاه تمام پل‌های پشت‌ سر با رقیب را خراب نکند چرا که رقیبی که امید به مصالحه نداشته باشد ممکن است دست به هرکاری بزند. به کرات دیده شده که در مرحله اجرا حکم که آخرین مرحله دفاع هست بسیاری از پرونده‌ها با آشتی‌کنانی‌ که شده پایان خوش‌تر و مطلوب‌تری برای دو طرف رقم بزند.

این کارشناس حقوقی افزود: وکیل خوب می‌داند که همیشه‌ رقیب موکلش الزاما بدترین آدم روی زمین نیست و ممکن است او هم به اندازه موکلش حق داشته باشد پس بهتر است که با زبان خوش و هموارسازی مسیر مذاکره امکان سازش پیش از طرح دعوا را باز نگه دارد.   

وی ادامه داد: از جمله وظایف وکیل برای پایان‌ خوش یک پرونده این است که پیش از جلسه رسیدگی و قبل از دفاع از موکل خود با مطالعه پرونده و گفت‌وگو با متهم پرونده، ضمن اطلاع کامل از موضوع اتهامات و نیز آشنایی‌ کامل با متهم با تدقیق در صحت و سقم اظهارات موکل بتواند به نحو شایسته‌ای از موکل خویش دفاع کند.

این کارآموز وکالت یادآور شد: با اینکه وکالت تعهد به وسیله است یعنی وکیل موظف است تمام تلاش خود را برای دفاع مناسب از موکل خود به کار بندد و به صورت قانونی مسوولیتی در قبال رسیدن به نتیجه ندارد و تضمینی جهت دستیابی به نتیجه نمی‌دهد اما  از خصوصیات وکیل خوب این است که در مقابل موکل خود پاسخگو باشد و احساس مسوولیت داشته باشد.

محمدی بیان کرد: هر وکیل باید برای شروع کار وکالت، دفتری در اختیار داشته باشد چرا که اگر  دفتر وکالت نداشته باشد، به نوعی شأن وکالت را حفظ نکرده است  و بعضا دیده می شود وکیل در مکان‌های نامناسب و یا در مکانی که َدیگر افراد تعیین می‌کنند، به انجام مشاوره و تنظیم قرارداد وکالت اقدام می‌کند و با این اقدام نمی‌تواند برخورد مناسبی از موکلش انتظار داشته باشد و به عبارتی خود وکیل باید یکسری نظامات و اصول را رعایت کند، تا دیگران به خود اجازه برخورد ناشایست را به تبع برخورد صحیح وکیل، به خودشان ندهند.

کد خبر: 46835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =