توصیه طب ایرانی برای رفع سردرد/ پوشش بیمه هزینه‌های درمان

طب ایرانی در زمینه درمان و پیشگیری از بسیاری بیماری‌ها، نسخه‌های اثربخشی دارد؛ سردرد به عنوان یک عارضه شایع در بین افراد می‌تواند ناشی از عوامل متعددی باشد که معمولا به مصرف داروهای مسکن ختم می‌شود؛ اما طب سنتی برای این عارضه نیز توصیه‌هایی دارد که انجام آن علاوه بر درمان در پیشگیری نیز موثر است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پیشگیری از بیماری‌ها اساسی‌ترین راهبرد نظام‌های سلامت در راستای حفظ تندرستی افراد جامعه و نیز کاهش هزینه‌های درمان است و سازمان‌های بیمه‌گر تامین‌اجتماعی سهم عمده‌ای در پوشش این هزینه‌ها برعهده دارند. سازمان تامین‌اجتماعی از طریق دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم خدمات درمانی بیمه‌شدگان را ارائه می‌دهد؛ سازمان مذکور در بخش درمان مستقیم از طریق مراکز ملکی تامین‌اجتماعی خدمات درمانی را به صورت کاملا رایگان ارائه داده و در بخش درمان غیرمستقیم از طریق خرید خدمت، هزینه‌های درمان بیمه‌شدگان را زیر پوشش قرار می‌دهد. بر این اساس، ۷۰ درصد هزینه‌های درمان در بخش درمان سرپایی برعهده سازمان تامین‌اجتماعی است و ۳۰ درصد باقی‌مانده را بیمه‌شدگان پرداخت می‌کنند. در بخش درمان بستری نیز بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی ۱۰ درصد هزینه‌های درمان را می‌پردازند.

بنابر اعلام کارشناسان وزارت بهداشت، پیشگیری از بیماری‌ها نیازمند تبعیت از سبک زندگی سالم است و طب ایرانی برای درمان سردرد و پیشگیری از این بیماری توصیه‌های مناسبی دارد؛ براساس این طب، مصرف غذاهای مانده و فریزری هنگام سردرد ممنوع است؛ همچنین غذاهای آماده کارخانه‌ای مانند کنسرو و کمپوت‌ها و نیز تنقلات کارخانه‌ای مانند کیک، بیسکویت، چیپس، پفک، آب‌میوه‌های صنعتی و ... منع مصرف دارد. شیرینی‌ها و شکلات‌های حاوی رنگ‌ها و مواد نگه‌دارنده صنعتی نیز در این گروه قرار دارد. از طرفی مصرف فست‌فودها مانند همبرگر، پیتزا، سوسیس، کالباس و انواع نوشابه‌های گازدار و بدون گاز صنعتی نیز هنگام سردرد، نباید مصرف شود.

این طب همچنین عدم مصرف سرکه، آبغوره، بادمجان، قهوه، کاکائو و نسکافه را توصیه کرده است و حتی مصرف گوشت گاو و گوساله را تا زمان برطرف شدن کامل علایم سردرد، مجاز ندانسته است. همچنین مصرف انواع پنیر هنگام سردرد مناسب نیست و بعد از برطرف شدن علایم، پنیر سفید همراه با زیره یا گردو توصیه می‌شود.  

منع مصرف یخ و آب یخ نیز از سوی طب ایرانی بسیار تاکید شده و نیز مصرف مواد غذایی خمیری مانند ماکارونی، الویه، قارچ، سیب‌زمینی و موز هنگام سردرد، غیرمجاز اعلام شده است.

طب ایرانی همچنین مصرف چای پررنگ و غذاهای نمک‌سود را هنگام سردرد ممنوع اعلام کرده و نیز مصرف حبوبات را تا زمان برطرف شدن کامل سردرد، مجاز ندانسته است. غذاهای تند، شور و پرادویه و نیز سبزی‌هایی مانند چغندر، شلغم، سیر، پیاز خام، کلم، شاهی، خرما و گردو هنگام سردرد، نباید مصرف شود.

پیشگیری از سردرد

طب ایرانی در زمینه پیشگیری از سردرد، مصرف گوشت گوسفند و پرندگان مانند مرغ جوان، بلدرچین، کبک و ... به جای گوشت گاو و گوساله را توصیه می‌کند. همچنین براساس این طب مصرف تنقلات و شیرینی‌های طبیعی مانند مویز (۱۵ تا ۲۰ عدد)، انجیر خشک (۵ عدد) بادام پوست کنده (۱۰ عدد یا به صورت حریره بادام یا شیربادام)، مربای به، بالنگ و سیب، تاکید شده است. براساس این طب، مصرف لواشک سیب، آب سیب، حلوای سیب و عرقیجات مفرح می‌تواند در پیشگیری از سردرد موثر باشد.

رعایت چند نکته هنگام سردرد

طب ایرانی انجام پاشویه با آب ولرم و نمک و ماساژ پاها از زانو به پایین با این محلول را برای کاهش سردردها مفید می‌داند. همچنین بوییدن مواد خوشبو مانند گل نرگس و ریحان در سردمزاجان و خیار و هندوانه در گرم‌مزاجان در تسکین سردرد موثر است.

پرهیز از پرخوری، گرسنه ماندن، کم‌خوابی، خواب زیاد و طولانی، خواب در طول روز، قرار گرفتن در محیط‌های شلوغ و پر سروصدا و عصبانیت از دیگر توصیه‌های طب ایرانی برای رهایی از سردرد است.

کد خبر: 46870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =