نظام‌های صلاحیت حرفه‌ای در دانشگاه‌های کشور مورد توجه قرار گیرند

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم گفت: در کشور ما نظام‌های صلاحیت حرفه‌ای همانند نظام مهندسی و کانون وکلا مورد توجه قرار گرفته‌اند، لذا در دانشگاه‌ها نیز باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و دانشجویان، خودشان را با نظام صلاحیت‌ها وفق دهند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایسنا، دکتر محمدسعید سیف در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونین پژوهشی دانشگاه‌ها و روسای پژوهشگاه‌های سراسر کشور که امروز در دانشگاه شهید بهشتی و با حضور وزیر علوم برگزار شد، با اشاره به دوره‌های مهارت‌افزایی تشکیل شده برای دانشجویان گفت: تاکنون ۱۰۷ دوره در دانشگاه‌ها برگزار شده و تعداد ۳۲۵۶ نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

وی با اشاره به دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی که در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت وجود دارد، گفت: یکی از این نگرانی‌ها موضوع اشتغال دانش‌آموختگان است که در این زمینه رصد اشتغال انجام می‌شود و ۸۵ دانشگاه به طور مستمر این رصد را انجام می‌دهند.

سیف، موضوع مهارت افزایی دانشجویان را یکی از موضوعات پیگیری شده در دفتر ارتباط با جامعه و صنعت عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در حوزه ارتباط با صنایع برای بالابردن توانمندی شغلی دوره کارآموزی و کارورزی اقداماتی در حال انجام است. همچنین در ۴۰ دانشگاه مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی راه اندازی شده است.

وی با اشاره به موضوع صلاحیت حرفه‌ای، ادامه داد: موضوع دیگری که باید به میزان بیشتری به آن توجه کنیم، صلاحیت حرفه‌ای است. در کشور ما نظام‌های صلاحیت حرفه‌ای همانند نظام مهندسی و کانون وکلا مورد توجه قرار گرفته، لذا در دانشگاه‌ها نیز باید این مسئله مورد توجه قرار گیرد و دانشجویان، خودشان را با نظام صلاحیت‌ها وفق دهند.

سیف در خصوص ایجاد فرصت‌های مطالعاتی، توضیح داد: فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیئت علمی رشد خوبی داشته و در سال گذشته ۲۶۰ نفر از اعضای هیئت علمی در بخش‌های مختلف توانستند از این ظرفیت استفاده کنند.

مدیرکل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم در پایان با اشاره به آمارهای قراردادهای ارتباط با صنعت گفت: در حال حاضر تعداد کل قراردادهای ارتباط با جامعه و صنعت ۸ هزار و ۷۱۰ قرارداد و مبلغ کل قراردادهای جاری ارتباط با جامعه و صنعت، ۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد تومان است.

همچنین دکتر عبدالساده نیسی، مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست، شبکه‌سازی و دیپلماسی علمی در سطح بین‌المللی را از سیاست‌های کلی این دفتر عنوان کرد.

وی ضمن معرفی شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا)، توضیح داد: این شبکه بانک اطلاعاتی تمام آزمایشگاه‌های کشور است و در این شبکه اطلاعات تجهیزات و پرسنل، وضعیت دستگاه‌های آزمایشگاه خدمات آزمایشگاهی، نحوه ارائه سرویس خدماتی، تعرفه و بخشی از خروجی آزمایش‌ها ثبت شده است.

دکتر نیسی با بیان این‌که خرید تجهیزات آزمایشگاهی متعدد و مشابه و هزینه تعمیر و نگهداری تجهیزات برای تمامی مراکز آموزشی و پژوهشی و فناوری کشور مقرون به صرفه نیست، گفت: بر همین اساس وزارت علوم پرداخت بخشی از هزینه خدمات آزمایشگاهی مورد نیاز پژوهشگران را بر عهده گرفته است.
 

کد خبر: 47270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =